Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trasig Crystal säljes

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Startar direkt brukar ju vara kortsluning av stanbyspänningen vilken även skulle kunna förklara varför dom inte får nån spänning på lpc porten.
    Mät även upp värden på komponenterna runt spänningsmatningen till xyclops chippet, speciellt transistorerna.. Tänk på att några är pnp och några npn!

Aladdin64 var bor du? Skulle kunna tänka mig att köpa korten alt. ett kort men orkar inte krångla med frakt... Bor själv i linköping antar att jag inte har sån tur att du bor i närheten..

Edit: Tror i vilket fall som helst att dom korten går att laga...

Comment

Newbee: Antar att du inte vill ha mitt kort då längre?

Comment

Ok, har du nån bra guide till moderkorten där man kan se vad sakerna bör ha för värden innan man börjar kolla?

Dessutom, vart är det lättast att kolla standy-spänningen?`

Mvh

A

Comment

Nepp sorry ingen guide, inte som jag har sett iaf..
          Mät upp från atx-kontakten och följ sedan banorna på kretskortet..

Comment

Jo ditt e ff intressant men ska se vad Aladdin64 säger med:-D

Comment

Jag tror att D0 lossnade medans chippet var igång, vad kan gå sönder då?
              Är det R3Gx resistorerna man ska kolla ang. StandBy-spänningen, eller är det
              någon annan stans som man behöver kolla?

/A

Comment

PS! Det ska inte var ngn spänning alls på R3Gx res i standby...:-D

Comment

Nu fungerar power igen. ingen aning om varför, men den startar inte upp direkt när man sätter i kabeln iaf. Och LPC-bussen får sina 3.3v. Fast den fraggar fortfarande.
                  Vad kan vara problemet då tror ni? Strul med original-biosen?

/A

Comment

Bra fixat :-D vad gjorde du???

Fraggandet kan iförsig beror på org biosen..

Comment

Brukar inte gå sönder nåt när d0 lossnar under "färd" men har man otur så..

Om boxen startar direkt så har man förmodligen kortslutit stanbyspänningen, mät upp var på atx-kontakten du har stanbyspänning, dra sedan urt kontakten och mät resistansen ner till jord. Om du har kortslutit så är den nära 0, följ sedan banan. Börja med att kolla eject/power om det är kortslutning där..

Låter som det är glapp någonstans eftersom den helt plötsligt fungerar eller kanske ännu troligare att du hade lödspill nånstans som har lossat. Hur är det med om du startar på eject? Går deni igång med orginalbioset?

Gissar på att du har fel på någon utav datalinjerna på lpc-bussen (om man antar att det finns bios på chippet inlagt).

Hur har du kopplat bt + lframe förresten?

(För övrigt har jag aldrig sett ett problem med orginalbioset trots att jag har sett riktigt misshandlade boxar, brukar alltid starta upp så fint. Däremot kanske man kan behöva fixa fullödningar på lpc-bussen eftersom org.bioset sitter på samma bus på 1.6rna)
                      Last edited by psychocowboy; 2005-02-07, 14:15.

Comment

Finns det några delar kvar ???

Comment

jag skulle behöva ett 1.6 moderkort ...

Comment

Se uppdaterat meddelande längs upp i tråden

Edit: Moderkortet finns som sagt kvar. Dock med förbehållen som nämnts tidigare i tråden. Vilka är typ att du kommer inte kunna laga det, utan om du vill köpa det så gör det för delarna
                            Last edited by psychocowboy; 2005-03-01, 00:11.

Comment

okej men jag skulle nog vilja ha det kortet i sådana fall skulle behöva lite komponenter från det !

Comment

Javisst. Maila mig så skickar jag mitt kontomummer. Skickar så fort jag fort in pengarna på mitt konto. Får man fråga vad du behöver för komponenter? *nyfiken*

du hittar min mail adress om du trycker på mitt icqnummer på min public-profile

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :(
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X