Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pioneer DV-444 & Grundig TV

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Pioneer DV-444 & Grundig TV

Hur skall jag ställa in min DVD för att få bild då jag vill köra en Reg 1/NTSC-film?

Det jag får fram nu är svartvitt och grynigt.
    Har ställt in TVn på "Auto"-mode, men det fungerar inte i alla fall. Har lusläst TV-manualen utan att det givit särskilt mycket.

DVD: Pioneer DV-444
    TV: Grundig ST70-780 (Köpt 1998)
    Kablage: scart

Någon som kan upplysa mig om vad som är fel?

För att få färg måste du antingen få igång RGB om din TV stödjer detta, eller så måste du ställa om dvd-spelaren i PAL-60 läge.

Bäst är att försöka få RGB att fungera. Det ändrar man i spelarens setupmeny. Jag har ingen manual att titta i där jag sitter nu, men leta efter en bildinställning som man kan ändra mellan Composite/S-Video/RGB och ändra till RGB.

Se även till att ha en fullkopplad scartkabel (alla stift skall finnas i bägge ändar) av god kvalitet, och den skall kopplas direkt mellan dvd-spelaren och scartingång #1 på din TV.

Får du färg nu så har har du lyckats. Du bör även få kanonkvalitet på bilden.

I värsta fall måste du ställa om spelaren till PAL-60. Även detta finns beskrivet i bruksanvisningen. Titta efter en tabell med PAL / AUTO / NTSC osv i rubrikerna. Man gör inställningen genom att trycka in vissa knappar på dvd-spelarens frontpanel.

Då får du färgbild, men eftersom du inte lyckats få fram en RGB-signal till din TV så blir bilden inte så bra som den skulle kunna bli.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Det grejade sig med RGB-inställningen. Svinbra bild.

Tack för hjälpen!

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
      Auto-Saved
      Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool:
      x
      Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
      x
      x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
      Working...
      X