Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vill inte funka

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Vill inte funka

Har fått dit chippet allt enligt guiderna, går hur bra som helst att programmera chippet, men sen händer inget mer. Som jag har förstått det ska man kunna köra igång boxen utan lock på, det går inte, och om jag kastar på locket startar den bara orginalspelet som ligger i. Vad är det som busar ? Kan ju inte vara nåt fel på lödningarna eller nå, eftersom datorn hittar chippet och kan programmera det också. Har givetvis kopplat på kabeln som går från chippet till led switshen. Nån som har nån vettig ide vad jag kan testa ?

Hmm. Steg ett är att locket måste kunna vara av. Annars är det åtminstone EN grej som är fel. Kontrollera kopplingarna och alla lödningar. Det är viktigt att du inte rör på kablarna när du löder fast dem, lödtennet måste stelna innan du rör minsta lilla. Annars kan så kallad "kall-lödning" uppstå. Kall-lödning känns enklast igen på att ytan på tennet är matt till karaktären.

Om en kall-lödning uppstått, värm på nytt med lödkolven så att lödningen smälter och håll sedan stilla stilla stilla under några sekunder. Du kan blåsa lite lätt på lödningen också för att påskynda stelnandet.

Börja så och prova sen igen.

Att du kan programmera kortet kan innebära att det har spänning, så att det får kontakt med datorn, men att det sen inte är lött tillräckligt bra för att kunna överstyra original-bios.
    Internet users are so fat because they are full of the heaviest element in the universe: Complainium

Comment

maxlabo>>> skulle bara rätta dig att bara för att du "rör" kabeln så framkallar det på inga vilkorsvis nån kalllödning.
      en kall-lödning säger sig själ delvis i själva namnet, antingen har du tillfört för Lite eller för mkt värme eller att du har en skitig spets etc

att röra kabeln framkallar som sagt inte nån kalllödning
      Xbox 360 samsung extreme firmware
      Xbox v1.6 smartxx 2.0 300gb
      PsTWO V14 Matrix infinity
      Gamecube Qoob

Ps.

Även den starke får ta i när han skiter.

Comment

Kall-lödning vs dålig lödning

Badruby, tack för ditt påpekande. Kall-lödning är, precis som du säger, beroende av att man inte tillfört tillräckligt med värme och innebär en dålig lödning. Därför har kall-lödning i min vokabulär blivit synonymt med dålig lödning. Ska vara försiktigare med mitt uttryck senare.

Det jag ville ha sagt var, hursomhaver:
        Det jag ville ha sagt är hursomhaver att man inte ska röra kablarna, för att man får dåliga lödningar, som är matta i karaktären (inte glansiga och fina) och har dålig ledningsförmåga.

Även om det inte är en "kall-lödning" så är det en mycket dålig lödning.
        Internet users are so fat because they are full of the heaviest element in the universe: Complainium

Comment

Original inlägg av maxlabo
          Badruby, tack för ditt påpekande. Kall-lödning är, precis som du säger, beroende av att man inte tillfört tillräckligt med värme och innebär en dålig lödning. Därför har kall-lödning i min vokabulär blivit synonymt med dålig lödning. Ska vara försiktigare med mitt uttryck senare.

Det jag ville ha sagt var, hursomhaver:
          Det jag ville ha sagt är hursomhaver att man inte ska röra kablarna, för att man får dåliga lödningar, som är matta i karaktären (inte glansiga och fina) och har dålig ledningsförmåga.

Även om det inte är en "kall-lödning" så är det en mycket dålig lödning.
          att röra kabeln kan ju iof framkalla det också.
          skulle nog tippa på att den är 50/50 om man darrar på handen efter lodet är under Stelningprocessen
          Gamecube Qoob

Ps.

Comment

Original inlägg av BadRuby
            att röra kabeln kan ju iof framkalla det också.
            skulle nog tippa på att den är 50/50 om man darrar på handen efter lodet är under Stelningprocessen
            Bästa är att lägga an och fixera kabeln med någonting annat, en "krokodilklämma" eller liknande, för att sedan enbart använda händerna till lödkolv och tenn.

Ohlsson: har du testat att värma om samtliga lödningar? Isf; fungerade det efter detta?

Comment

och sen har du plötsligt en punkt som innehåller både fixerad kabel fin lödyta och en fastlödd krokodilklämma =P
              Gamecube Qoob

Ps.

Comment

Krokodilklämmor

och sen har du plötsligt en punkt som innehåller både fixerad kabel fin lödyta och en fastlödd krokodilklämma =P
                Krokodilklämman ska inte vara i närheten av lödstället, enbart hålla i kabeln. Trodde dock inte att jag behövde specificera det så noga. Kan passa på att nämna att om man använder en stark klämma kan det vara idé att lägga något emellan kabeln och käftarna på klämman (t.ex. en liten pappersbit), för att förhindra att klämman biter sig igenom isoleringen.

För säkerhets skull kan man ha cykelhjälm av frigolit och knäskydd på sig också, om man känner sig osäker på om man har missat nåt.

Comment

ahh okej, föreställde mig nånting helt annat med fixeringen med krok klämman, trodde det skulle vara knivigt med tanke på att kabeln så gott som är som ett hårstrå
                  Gamecube Qoob

Ps.

Comment

ahh okej, föreställde mig nånting helt annat med fixeringen med krok klämman, trodde det skulle vara knivigt med tanke på att kabeln så gott som är som ett hårstrå
                    Vet inte riktigt om den är tunn , men jo den är ganska smal. Själv hittade jag för länge sedan en liten löd-medhjälpare som har just små armar med krokodilklämmor, mycket fiffigt. Perfekt när det handlar om just sådana små lödytor.
                    Fanns på Clas Ohlson för en rimlig peng, hittar den dock inte just nu på deras website. Om jag hittar den säger jag till.

Comment

Original inlägg av maxlabo
                      Vet inte riktigt om den är tunn , men jo den är ganska smal. Själv hittade jag för länge sedan en liten löd-medhjälpare som har just små armar med krokodilklämmor, mycket fiffigt. Perfekt när det handlar om just sådana små lödytor.
                      Fanns på Clas Ohlson för en rimlig peng, hittar den dock inte just nu på deras website. Om jag hittar den säger jag till.
                      nu när du säger det så har jag faktiskt sett en sådan på clas ohlson, kunde dock inte då förstå det praktiska med den just då
                      men det kanske är ett bra köp tror det bara kostade 98kr lr nått sånt så det kanske kan vara värt att köpa
                      Gamecube Qoob

Ps.

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                      Auto-Saved
                      Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o
                      x
                      Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                      x
                      x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                      Working...
                      X