Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Wiikey installation

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Wiikey installation

Jag är helt ny på wii. Jag fick en förfrågan av en arbetskamrat att sätta in ett wiikey. Jag har kollat runt rätt mycket i denna del av forumet nu. Att öppna wiin och att löda dit chippet ser jag inte som något problem. Jag har chippat många xboxar vid detta laget och håller på med en hel del elektronik i övrigt.

Men min egentliga fråga är om man behöver göra något mer efter själva hårdvaruinstallationen. Som när jag chippar en xbox så flashar jag chippet med en bios. Är det något liknanade jag behöver göra när jag satt in wiikey:n?

chippet ska vara färdigflashat med den firmwaren som finns redan, men du kan ju ändå tanka iso'n som finns på www.wiikey.cn för att pilla med lite inställningar på chippet. sen är det bara att tuta och köra, förutsatt att du verkligen vet hur pass litet chippet är alltså.. vi pratar fyra punkter på ungefär lika många kvadratmillimetrar här (förutom 5V och GND)

Comment

Har man lött lite så klarar man det. Bara man är försiktig.
      Jag har inte lött mycket men det gick bra.
      Fast jag hade en stor lödkolv den lilla var trasig.
      Så tar man det bara lugnt så ska vem som helst klara det och vet lite hur man löder.
      Jag körde inte med snabblödpunkterna. Nästan överallt där jag läst så ska man skippa dom och köra trådar istället.
      Last edited by vattenspridarn; 2007-04-09, 02:12.
      Man lär sig så länge man lever
      Wii med wikey
      Gamecube med viper cobra 1.1 och BBA
      Gamecube med qoob pro och fullsize case
      C2D 3,0 ghz 750gb ati1950xt
      Bärbar Intel pentium core 2 duo 2ghz 120 gb hd

Comment

Wii'n är busenkel jämfört med en ps2'a. Det är också lättare än en 1.6 xbox. Möjligtvis lite svårare än 1.0-1.5 xboxar....

Det struliga är att få upp den och hålla reda på alla de olika skruvarna....
        "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
        Maxtor D-Max 200gig
        v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Comment

Låter bra. Så jag bara sätter i chippet och sen är det klart!?

Lödningen oroar jag mig inte för.

När man löder in chipet med kablar, hur placerar man då chipet? Lägger man det bara löst som om man använde snabbpunkterna?

Ja, kan vara lite lurigt att hålla reda på skruvarna.

Comment

Jag klantade mig lite och höll ingen koll på mina skruvar. Tog lite bilder efter ett tag så jag hade någon koll.
            Men det gick förvånantsvärt bra att sätta ihop wiit efter.

Jag satte dit mitt chip med dubbelhäftande tejp. Nån rekomenderade eltejp.
            Man lär sig så länge man lever
            Wii med wikey
            Gamecube med viper cobra 1.1 och BBA
            Gamecube med qoob pro och fullsize case
            C2D 3,0 ghz 750gb ati1950xt
            Bärbar Intel pentium core 2 duo 2ghz 120 gb hd

Comment

det där med att ta bilder kan ju vara en idé. Får se om man kommer ihåg det sen bara
              Och får se om det blir någon chipning. Jag får ju ändå göra min arbetskamrat medveten om att jag inte gjort det innan, och att det är på egen risk han låter mig göra jobbet. Men det skall nog gå bra!

Comment

ALLT som man gör gratis åt någon annan är på deras egna risk... Det vet iaf en av mina kompisar väl.... Kan ju säga att det råkade gå en xbox åt helvete då det spratt iväg lite av flusskärnan i tennet rakt in i ögat på mig, och då slant ju pennan rejält och lade en fin klick rätt på Tsop'ens ben.

Det var ju ett tag sen och man var väl inte direkt en fullfjädrad lödare heller....

Den boxen ville inte starta sen....
                "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
                Maxtor D-Max 200gig
                v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Comment

Lödklick på en tsop är ju skitenkelt att fixa, du skulle ha frågat mig om råd :-)
                  Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

ajaj.. nu vet jag inte vilken storlek TSOPen på xboxen är, men det är väl "bara" att lägga på en kopparfläta och värma på den tills den drar åt sig tennet, eller?

Comment

Fäste mitt Wiikey med limpistol från CO, snyggt och bra.

Comment

Jag hoppas för jesus och alla hans vännerskull att du menar att du lödde dit kablar och SEN fäste chippet :P

Comment

Limpistol skulle inte jag använda, det blir lite kladdigt om man någon gång skulle vilja löda om något där. Har blivit galen då jag reparerat xboxmoderkort där folk har limmat med smältlim för att "laga" sitt dåliga lödjobb.
                          När jag började att chipa xboxar så hade jag min egen xbox som garanti ifall det skulle gå snett. Men jag har inte själv någon wii. Så frågan är vad man skulle göra ifall något går fel.

Comment

Efter som att den här tråden inte är så gammal så skriver jag mina frågor om wiikey här.
                            1.
                            Jag har aldrig löddat förut men som jag har förståt det så smälter man topen på en kabel och lägger den sedan där den ska vara och låter det stelna.
                            2.
                            Om jag hade rätt på 2:an, vad ska jag använda för verktyg? Jag har kollat på http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383690 och http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383677 , någon kommentar till det?
                            3.
                            Någon som har lite bilder och grejjar från en installation av ett wiikey?

Tack för svar. Ha det bra i helgen.

Comment

Original inlägg av jaccee Visa Inlägg
                              Efter som att den här tråden inte är så gammal så skriver jag mina frågor om wiikey här.
                              1.
                              Jag har aldrig löddat förut men som jag har förståt det så smälter man topen på en kabel och lägger den sedan där den ska vara och låter det stelna.
                              2.
                              Om jag hade rätt på 2:an, vad ska jag använda för verktyg? Jag har kollat på http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383690 och http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383677 , någon kommentar till det?
                              3.
                              Någon som har lite bilder och grejjar från en installation av ett wiikey?

Tack för svar. Ha det bra i helgen.

Om du inte vet hur man löder ska du nog inte göra det själv

Du ska använda lödtenn, inte smälta kablarna.

Här finns lite bilder på installationer:
                              http://forums.maxconsole.net/showthread.php?t=52810

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool:
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X