Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Komponentvideokabel och Virtual Console spel

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Komponentvideokabel och Virtual Console spel

Är det bara jag som inte kan köra VC Spel med komponent kabeln eller är det så enkelt att dom gamla spelen inte går att köra på 480 upplösning?

Köpte en komponentkabel men vart tvungen att köra med kabeln som följde med för att kunna spela VC spelen så det kändes som bortkastade pengar

Jag har samma problem, finns lite info om detta på nätet. tror problemet är att wii skickar ut en bildsignal som vissa tvs inte klarar av att visa.

Comment

Ja alla Virtual console spel är väl egentligen de Amerikanska/Japanska versionerna alltså NTSC format i 60 Hz eller är jag helt ute och cyklar?

Comment

Original inlägg av hadirajan Visa Inlägg
        Ja alla Virtual console spel är väl egentligen de Amerikanska/Japanska versionerna alltså NTSC format i 60 Hz eller är jag helt ute och cyklar?

Tror du är ute och cycklar lite faktiskt, min tv stödjer NTSC och PAL men jag har problem, har mailat bergsala och dom säger att det är ett känt problem.

Comment

Original inlägg av hadirajan Visa Inlägg
          jag vet inte om det "råa" formatet är PAL eller NTSC, om du förstår vad jag menar... alla VC spel jag har tankat har varit PAL, men det är möjligt att N har gjort nån ful-emulering av PAL på NTSC-liren eller nåt sånt. känns som om jag hamnade på lite djupt vatten nu, men jag är i alla fall helt säker på att t.ex. Punch Out är PAL då man kan både höra och se skillnaden ganska lätt i det spelet imo. skillnaden är att spel i NTSC är något snabbare och därmed pinnar även ljudet på lite extra. antar lite våghalsigt att NTSC-spel är 20% snabbare.

Comment

Original inlägg av prodge64 Visa Inlägg
            skillnaden är att spel i NTSC är något snabbare och därmed pinnar även ljudet på lite extra. antar lite våghalsigt att NTSC-spel är 20% snabbare.
            Och i film-på-dvd så spelas PAL-prylar 4% fortare än motsvarande NTSC-version..

Comment

hmm, skumt.. aja, NTSC vad gäller spel är snabbare än PAL i alla fall, det märks tydligt. 20% var kanske i grövsta laget dock, jag tänkte så eftersom 60Hz är 20% mer än 50Hz.

Comment

Snor denna tråd för en fråga...

Funkar en svenskinköpt komponentkabel för Wii på en Amerikansk Wii, tillbehövren säg ju vara regionsfria...?

Comment

Ja inga problem
                  Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Man får tacka för svar =)

Comment

Original inlägg av Stric Visa Inlägg
                      Och i film-på-dvd så spelas PAL-prylar 4% fortare än motsvarande NTSC-version..
                      Det är en helt annan sak. Film är 24 fps, och PAL "25 fps". Eftersom skillnaden är så liten så kör man helt enkelt filmen i 25 fps på PAL dvd. NTSC är "30 fps", alltså 25% mer än film. 25% är klart märkbart, så därför använder man en annan metod. Man upprepar varannan bildruta i en field (som är en halv bildruta, varannan linje). Lite förenklat sagt ja.

När det gäller spel så används ibland frameraten som referens. Om man då använder samma uträkningar i både NTSC och PAL blir PAL-versionen en sjättedel långsammare.

Comment

jag vet att detta är totalt off topic, men jag vill minnas att även film på bio skiljer sig i längd trots att regionen är densamma. fast det är inte så mycket vill jag minnas, ta sagan om ringen t.ex., har för mig att det handlar om + 5 minuter för en film på tre timmar. lite kuriosa

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                        Auto-Saved
                        EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :)
                        x
                        Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                        x
                        x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                        Working...
                        X