Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Clone chip eller inte?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Original inlägg av prodge64 Visa Inlägg
    man kan inte vara helt säker på om programvaran är exakt densamma, men om den nu är det så är väl chippen på samma nivå vad gäller mjukvaran. jag tänker egentligen mest på bilderna jag sett på klonade chip, de utstrålar ingen vidare kvalité imho.
    Klonar man ett chip så beror det nog på att man inte klarar av att göra koden själv så jag tror man kan förutsätta att koden är densamma. Det finns säkerligen skillnad i kvalitet precis som du säger men man får lov att vara lite källkritisk då det naturligtvis ligger i WiiKey's eget intresse att smutskasta klonerna.

Ser man på WiiK klonen som faktiskt bara är ett chip och två komponenter så kan det inte bli sämre kvalitet än orginalet men de som tillverkar kloner på kretskort kan ju ha kvalitetsskillnader.

Var mest nyfiken på om det faktiskt fanns andra, opartiska, belägg för dessa kvalitetsproblem eller om det bara är propaganda från WiiKey själva.

det stämmer att wiikey-teamet inte har för avsikt att bricka kloner, å andra sidan tror jag inte dom har någon lust att testa sin nya update (som snart är klar för release) med klonade chip för den sakens skull. om inte minnesbankerna och allt sånt där i IC-kretsen stämmer överens i en klon så är risken rätt stor att det inte kommer fungera som den ska efter en omflashning, i värsta fall även efter en enkel omkonfigurering. hur som helst så måste det ju finnas något konkret som skiljer annat än utseendet på PCBt eftersom dom hävdar att de lyckats med att "låsa" en ny firmware till originalchippen. men jag glömde tala om i förra inlägget att allt detta är mina egna åsikter som inte hundraprocentigt baseras på fakta utan även vissa antaganden.
    Atmega8L är en standardkomponent som du kan köpa på Elfa om du vill. Om du läser mellan raderna så skulle jag tro att de helt enkelt insett att de inte kan låsa firmwaren till orginalchippet. Kan hända att en och annan klon har någon skillnad som gör det möjligt men jag tror ärligt talat inte det. Frågan är om de ens trott själva att det skulle gå eller om även detta var ren propaganda.

Jag kan ha fel, detta är bara mina paranoida, källkritiska, teorier.
    Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

Comment

På tal om kloner, så kan jag inte komma in på Wiikey's hemsidan. Står något med, "Forbidden" på en vit sida. Vad kan vara fel?
      Wii - Wiikey.

Comment

Original inlägg av bell Visa Inlägg
        Klonar man ett chip så beror det nog på att man inte klarar av att göra koden själv så jag tror man kan förutsätta att koden är densamma. Det finns säkerligen skillnad i kvalitet precis som du säger men man får lov att vara lite källkritisk då det naturligtvis ligger i WiiKey's eget intresse att smutskasta klonerna.

Ser man på WiiK klonen som faktiskt bara är ett chip och två komponenter så kan det inte bli sämre kvalitet än orginalet men de som tillverkar kloner på kretskort kan ju ha kvalitetsskillnader.

Var mest nyfiken på om det faktiskt fanns andra, opartiska, belägg för dessa kvalitetsproblem eller om det bara är propaganda från WiiKey själva.

/.../

Atmega8L är en standardkomponent som du kan köpa på Elfa om du vill. Om du läser mellan raderna så skulle jag tro att de helt enkelt insett att de inte kan låsa firmwaren till orginalchippet. Kan hända att en och annan klon har någon skillnad som gör det möjligt men jag tror ärligt talat inte det. Frågan är om de ens trott själva att det skulle gå eller om även detta var ren propaganda.

Jag kan ha fel, detta är bara mina paranoida, källkritiska, teorier.
        jadu, efter lite mer omtanke så tror jag att du har rätt i det här fallet. wiikey-teamet har ju trots allt varit lite kryptiska angående detta så man vet ju inte riktigt hur dom tänker. men jag håller starkt fast vid att de klonade chippen är fulare!

Comment

Original inlägg av Bianc0neri Visa Inlägg
          På tal om kloner, så kan jag inte komma in på Wiikey's hemsidan. Står något med, "Forbidden" på en vit sida. Vad kan vara fel?
          sidan är tillfälligt nere, det har hänt förr vid ett tillfälle och dom kommer säkerligen upp igen om ett par dagar. det ryktas om att det beror på överbelastning, eller i värsta fall att teamet har splittrats, men det tror jag inte på. eventuellt kommer http://www.wiinewz.com att ha mer information om vad som händer innan wiikey.cn är uppe igen.

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
          Auto-Saved
          Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o
          x
          Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
          x
          x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
          Working...
          X