Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Softmod - Uppdatera genom disc-channel?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Softmod - Uppdatera genom disc-channel?

Har just lagt in Homebrew och lite annat på min Wii.
    Nu vill den uppdarera någn när jag stoppar i ett originalspel.

Har försökt hitta svar, men enligt vissa är det säkert att uppdatera offline via disc-channel, och enligt vissa är det mycket osäkert och kan leda till brick.

Vissa säger att man ska lägga in Priiloader för att lösa detta, men sen läste jag att man INTE ska installera Priiloader om man har mdifierade IOS?

Testade även ladda spelet med GeckoOS, men det fungerade inte.

Någon som KAN som vill hjälpa? (gissningar undanbedes vänligen men bestämt)

Original inlägg av ilsken Visa Inlägg
    Har just lagt in Homebrew och lite annat på min Wii.
    Nu vill den uppdarera någn när jag stoppar i ett originalspel.

Har försökt hitta svar, men enligt vissa är det säkert att uppdatera offline via disc-channel, och enligt vissa är det mycket osäkert och kan leda till brick.

Vissa säger att man ska lägga in Priiloader för att lösa detta, men sen läste jag att man INTE ska installera Priiloader om man har mdifierade IOS?

Testade även ladda spelet med GeckoOS, men det fungerade inte.

Någon som KAN som vill hjälpa? (gissningar undanbedes vänligen men bestämt)
    Du ska inte uppdatera genom Disc Channel (från spel DVD'n) eller online från Nintendo.

PriiLoader ska du definitivt installera på ditt Wii eftersom då kan du stoppa uppdateringar från disc/dvd och online.

Det du saknar är en IOS fil alt. att den är för gammal (IOS filen alltså)
    Och sådana kan man installera.
    två alternativ.
    1. Hämta IOS filen (i WAD format) med NUS Downloader och sedan installerar du IOS filen med en WAD Manager
    2. Använd DOP-Mii v12 eller v13 alt Multi-Mod Manager 13.2 på Wii direkt och installera IOS filen.

Installera inte några STUB IOS filer bara.
    Uppdatera inte dina cIOS filer (typ IOS249) med NUS Downloader, DOP-Mii eller Multi Mod Manager (IOS Manager delen)

Vilket eller vilka spel är det som inte funkar?
    3.2E, Wiikey1 1.99, SD:1gb/HD:320gb, BootMii@Boot2, HBC 1.1.2, PriiLoader 0.8beta4, cIOSx r21 d2x-v10beta53, CFG USB Loader Mod v70r65, WiiMC 1.3.4

Comment

Tacksam för hjälp
      Konsolen är 4.2e, spelet är Punch-Out.

Detta har jag gjort hittils, enligt instuktioner från de guider som verkat uppdaterade och seriösa:
      1. Installerat HBC mha Bannerbomb v2
      2. Installerat BootMii (IOS)
      4. Gjort NAND backup
      3. Återinfört Truchka (stavning?) bug genom att med NUSD ladda ner
      * IOS15-64-v257.wad
      * IOS15-64-v523.wad
      * IOS36-64-v3351.wad
      och installerat med DOP-Mii.
      4. Installerat cIOSX_rev20b
      5. Installerat USB-Loader

Bör jag återställa något, eller är det OK hittils?

Jag antar att det är de äldre IOS jag installerat som ställer till det?

Comment

För att köra Punch-Out ska du ha IOS53 med (minst) v4113 och det borde du ha eftersom den kom med system meny 3.4.
        Vilken USB-loader använder du? namn och version?
        cIOSx rev20b kan vara "för ny"... cIOS38 rev17 brukar funka bäst.
        Vilken "base" använde du vid installation av rev20b?

Om du använt DOP-Mii, ta ut en "system check lista" och posta här.
        3.2E, Wiikey1 1.99, SD:1gb/HD:320gb, BootMii@Boot2, HBC 1.1.2, PriiLoader 0.8beta4, cIOSx r21 d2x-v10beta53, CFG USB Loader Mod v70r65, WiiMC 1.3.4

Comment

USB Loader GX, ch den fungerar med de två spelen jag testat.
          Vill gärna få originalspel på skiva att fungera också, och kanske installera priiloader (om det behövs)

Som base för cIOS använde jag IOS36-64-v3607.wad, vilket nu i efterhand känns som det vore dumt? :P

Syscheck nedan:

DOP-Mii Report
          Region Europe (E)
          Hollywood Version 0x21
          Wii Unique DeviceID 127984740

IOS Version FakeSign ES_Identify NAND Flash
          250 (v65535) Enabled Enabled Enabled Disabled
          249 (v20) Enabled Enabled Enabled Disabled
          70 (v6687) Disabled Disabled Disabled Disabled
          61 (v5405) Disabled Disabled Disabled Disabled
          57 (v5661) Disabled Disabled Disabled Disabled
          56 (v5405) Disabled Disabled Disabled Disabled
          55 (v5406) Disabled Disabled Disabled Disabled
          53 (v5406) Disabled Disabled Disabled Disabled
          38 (v3867) Disabled Disabled Disabled Disabled
          37 (v3869) Disabled Disabled Disabled Disabled
          36 (v3351) Enabled Enabled Enabled Disabled
          35 (v3349) Disabled Disabled Disabled Disabled
          34 (v3348) Disabled Disabled Disabled Disabled
          33 (v3091) Disabled Disabled Disabled Disabled
          31 (v3349) Disabled Disabled Disabled Disabled
          28 (v1550) Disabled Disabled Disabled Disabled
          22 (v1037) Disabled Disabled Disabled Disabled
          21 (v782) Disabled Disabled Disabled Disabled
          17 (v775) Disabled Disabled Disabled Disabled
          15 (v257) Enabled Enabled Enabled Enabled
          14 (v520) Disabled Disabled Disabled Disabled
          13 (v273) Disabled Disabled Disabled Disabled
          12 (v269) Disabled Disabled Disabled Disabled
          9 (v778) Disabled Disabled Disabled Disabled
          Last edited by ilsken; 2010-08-22, 18:50.

Comment

Som Base borde du ha valt IOS38, IOS37 eller IOS57.
            Versionerna på dina andra IOS ser ok ut.... IOS15 borde upp ett steg.
            Testa att installera om IOS53, kan vara skadad.

Om du lägger på priiloader så installera en patchad IOS70 innan.

så läser den inte dina original skivor?

Comment

Ok jag är, som du förstår, ny på detta men försöker lära mig

Kan jag inte bara installera om cIOS med någn av de IOS du nämner?
              Ska jag ladda ner en nyare IOS15 mha NUSD och sedan installera med DOP-Mii?

Var hittar man en "säker" patchad IOS70? och även den installerar jag med DOP-Mii?

Den laddar originalskiva, och går att köra genom USB-loader, men via disc-channel vill den uppdatera.
              Får väl dumpa den till HDD istället och köra den där isf, men brde fungera även via disc-channel tycker jag.

Wii Sports fungerar att köra i disc-channel, men Wii Sports Resort vill även det uppdatera.
              Last edited by ilsken; 2010-08-22, 20:09.

Comment

Jo, det är bara att installera in cIOS.

Punch Out försöker att installera dessa IOS filer på ditt Wii:
                IOS10 v768
                IOS11 v256
                IOS15 v265
                IOS20 v256
                IOS30 v2816
                IOS4 v65280
                IOS50 v4889

Några saknar du helt och någon är för gammal.
                Dessa är "säkra" att installera från skiva men jag skulle ändå använda DOP-Mii

Här har du en säker IOS70: http://www.mediafire.com/?qmjjwdgwgul
                eller så kan du använda DOP-Mii. När du väljer IOS70 så får du valmöjligheten
                att patcha den oxå.

Comment

Borde bara vara IOS15 då som behöver uppdateras, eftersom det fungerade utan att det ville uppdatera innan jag softmoddade.
                  Om inte något program tagit bort övriga IOS vill säga...

Hur menar du att jag ska använda DOP-Mii istället för IOS70? Ska jag ladda ner valfri IOS70 med NUSD och sedan installera med DOP-Mii?

Tackar hjärtligt tills vidare!

Comment

Installerade IOS15 v265 och nu fungerar både Punch-Out och Resorts utan att det vill uppdatera Tack!

Hur vet man vilka spel som kräver vilka IOS, och hur vet man vilka som är säkra att installera? Är det inte bäst att installera den senaste versionen av alla IOS via DOP-Mii, eller det fungerar inte så?

Comment

Borde bara vara IOS15 då som behöver uppdateras, eftersom det fungerade utan att det ville uppdatera innan jag softmoddade.
                      Om inte något program tagit bort övriga IOS vill säga...

Hur menar du att jag ska använda DOP-Mii istället för IOS70? Ska jag ladda ner valfri IOS70 med NUSD och sedan installera med DOP-Mii?

Tackar hjärtligt tills vidare!
                      Ja, börja med IOS15.
                      Nej, det är inga program som tar bort IOS filer, inte som jag känner till.
                      Det jag menade med DOP-Mii var att när du valt IOS70 i DOP-Mii och väljer att installera så kan du välja att patcha IOS70 oxå.
                      Ladda inte ner valfri IOS70, bara ver 6687 (ver 6912 är en STUB, installerar du denna så kommer du bricka ditt Wii)

Comment

Installerade IOS15 v265 och nu fungerar både Punch-Out och Resorts utan att det vill uppdatera Tack!

Hur vet man vilka spel som kräver vilka IOS, och hur vet man vilka som är säkra att installera? Är det inte bäst att installera den senaste versionen av alla IOS via DOP-Mii, eller det fungerar inte så?
                        Härligt!

Regel nr 1: "Försök inte att fixa något som är helt"
                        Funkar ditt Wii så låt det vara.... När du kommer till ett spel som inte funkar kan du kolla på den här listan: Lista

Se till att du får på PriiLoader sedan.
                        Här finns en liten guide som jag skrivit ihop.

Comment

Rätt! Funkar det så låt bli!

När jag går in i DOP-Mii och väljer IOS70 så får jag ett felmeddelande "Error, please choose a IOS which accepts fake signing" eller liknande.
                          Ska jag bara köra den patchade IOS70 .wad-filen med wad-manager istället, eller hur går man tillväga?
                          Last edited by ilsken; 2010-08-22, 21:49.

Comment

Rätt! Funkar det så låt bli!

När jag går in i DOP-Mii och väljer IOS70 så får jag ett felmeddelande "Error, please choose a IOS which accepts fake signing" eller liknande.
                            Ska jag bara köra den patchade IOS70 .wad-filen med wad-manager istället, eller hur går man tillväga?
                            Du väljer alltid IOS36 eller IOS249 när du går in i DOP-Mii.
                            Det är sedan du letar upp IOS70

Comment

När jag installerade IOS15 så valde jag först IOS15. Göra om eller låta det vara eftersom det funkar?

Ang. Priiloader guiden
                              Måste man installera Starfall och StartPatch? Ger inte Priiloader samma funktioner i sig?
                              Last edited by ilsken; 2010-08-22, 21:53.

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X