Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur bränner man ISO filer tråden

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hur bränner man ISO filer tråden

Original inlägg av zezam Visa Inlägg
    Snälla ,, har nu tagit hem ett gäng wii spel,, packar upp dem ligger i iso?? vad gör man sedan bränna med typ img burn?? unscramble?? vad är det snälla ngn kan väll förklara hur jag skall gå till väga ,, så jag kan få börja lira snart.

m.v.h
    Om filen är en .ISO så skall du egentligen bara behöva ta "burn image" i Nero.

Om filen är en .WII så behöver du unscrambler 0.4 (kolla lite i cyclowiz-tråden så vet du vart du får tag på unscrambler).

Om "spel.wii" ligger i tex "c:\spel\spel.wii" så flyttar du unscrambler.exe till samma mapp som .wii-filen.
    Tryck på starmenyn sedan kör. Skriv in cmd, tryck OK.

När du får upp ett dosfönster skriver du "cd\" utan citat-tecken för att komma till "C:\>".

Sedan skriver du "cd spel" utan citat-tecken.

Sedan till sist "unscrambler spel.wii nyttfilnamn.iso" utan citat-tecken.

Sedan väntar du och bränner "nyttfilnamn.iso" som image i nero.
    Attached Files

Hej! Fick mitt wii chipat hos er igår =) ...
    inget jag bränt fungerar, får "unable to read disc" på allt ... tror jag gör rätt, gör som andra skrivit om i forumet och bränner .iso filerna med imgBURN utan några speciella inställningar... kör 4x på "traxdata" DVD+R skivor.
    dom filerna som behöver unscramblas gör jag det på... snyft!!!!!

edit: har ej rört switchen för omprogramering, kanske något jag borde göra?
    orginal fungerar..

/kakmannen

Comment

Original inlägg av solwretep Visa Inlägg
      Hej! Fick mitt wii chipat hos er igår =) ...
      inget jag bränt fungerar, får "unable to read disc" på allt ... tror jag gör rätt, gör som andra skrivit om i forumet och bränner .iso filerna med imgBURN utan några speciella inställningar... kör 4x på "traxdata" DVD+R skivor.
      dom filerna som behöver unscramblas gör jag det på... snyft!!!!!

edit: har ej rört switchen för omprogramering, kanske något jag borde göra?
      orginal fungerar..

/kakmannen
      Du måste ändra booktype till dvd-rom när du bränner på dvd+r skivor.
      Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
        Du måste ändra booktype till dvd-rom när du bränner på dvd+r skivor.
        tack för det snabba svaret! skall prova det

Comment

En sak till...

.WII-filer är alltid (vad jag sett) på 4 625 682 kb,
          unscramblade(.ISO) är alltid på 4 589 824 kb. Ett undantag är Super monkey ball som ligger på 4 589 696 kb(unscramblad) och den är för övrigt nuked. Vet inte om någon ens fått igång den?

Comment

Varför går det inte att bränna .wii filer direkt? Vad är det som händer när man unscramblar?
            Lite onödig fråga egentligen, men jag hatar o göra saker utan att veta varför

Comment

Original inlägg av z0rk Visa Inlägg
              Varför går det inte att bränna .wii filer direkt? Vad är det som händer när man unscramblar?
              Lite onödig fråga egentligen, men jag hatar o göra saker utan att veta varför
              Hur mycket du än hatar det så kommer du aldrig kunna bränna en raw-dump(WII-fil) och få det att fungera

Man kan enkelt säga att RAW-formatet kräver efterbehandling för att fungera. När du unscramblar så kan man säga att du efterbehandlar filen för att få en fungerande .ISO fil som kan brännas på en DVD+/-r skiva.

Comment

Original inlägg av trickyhed Visa Inlägg
                Hur mycket du än hatar det så kommer du aldrig kunna bränna en raw-dump(WII-fil) och få det att fungera

Man kan enkelt säga att RAW-formatet kräver efterbehandling för att fungera. När du unscramblar så kan man säga att du efterbehandlar filen för att få en fungerande .ISO fil som kan brännas på en DVD+/-r skiva.
                Aha, tack för det
                Tänkte jämföra .wii med .gcm formatet för Gamecube. Men eftersom .gcm går att bränna är alltså inte dom samma sak. Glasklart!

Comment

En sak till...

.WII-filer är alltid (vad jag sett) på 4 625 682 kb,
                  unscramblade(.ISO) är alltid på 4 589 824 kb. Ett undantag är Super monkey ball som ligger på 4 589 696 kb(unscramblad) och den är för övrigt nuked. Vet inte om någon ens fått igång den?

Fungerar finfint, du ska skita i den storleken, den är helt obetydlig, BIT-storleken, inte BYTE!

Comment

Original inlägg av ODDNAME Visa Inlägg
                    Fungerar finfint, du ska skita i den storleken, den är helt obetydlig, BIT-storleken, inte BYTE!
                    ? Oavsett vad, så skiljer sig storleken på den rellen till andra. Byte eller BIT.

Comment

?
                      Eller ja, storleken i BYTES menar jag, inte i KB
                      Högerklicka > egenskaper

Sen är det storleken i BYTES som säger vad som är vad =)

Comment

Eller ja, storleken i BYTES menar jag, inte i KB
                        Högerklicka > egenskaper

Sen är det storleken i BYTES som säger vad som är vad =)
                        Där skiljer storleken på Super monkey ball som är (4 699 848 704 bytes) och de andra releaserna som är 4 699 979 776 bytes.

Vi kanske pratar om olika super monkey ball releaser?

Comment

Tror inte det, men min fungerar i alla fall =)

Comment

Tror inte det, men min fungerar i alla fall =)
                            Det är göt att höra

Comment

Så vilken DVD brännare som helst fungerar det med, om man bränner på DVR-R skivor? (Inte som xbox 360 då det var en helskottas massa man var tvungen att tänka på?)

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool:
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X