Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Softmod Guide

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Original inlägg av riger Visa Inlägg
    Har du en katalog på SD kortet som heter bootmii? och där i tre filer?
    Har du CFG USB Loader på SD kortet?
    just nu har jag en mapp som heter Apps, i den USBloader o i den finns boot.dl, meta.xml o config o playstats txt.

jag har 4st winrar där det ligger olika saker i. i den första som jag använde för att installera bootmii och homebrew, i den ligger 3st mappar, Wad, Private och Apps. Sen Ios70-64-v6687 ( patched free the bud.wad och boot elf o hacks.ini. Det konstiga är ju att jag kunde installera allt och öppna det en gång, men nu fungerar ju absolut ingetting

Comment

Original inlägg av norda84 Visa Inlägg
      just nu har jag en mapp som heter Apps, i den USBloader o i den finns boot.dl, meta.xml o config o playstats txt.

jag har 4st winrar där det ligger olika saker i. i den första som jag använde för att installera bootmii och homebrew, i den ligger 3st mappar, Wad, Private och Apps. Sen Ios70-64-v6687 ( patched free the bud.wad och boot elf o hacks.ini. Det konstiga är ju att jag kunde installera allt och öppna det en gång, men nu fungerar ju absolut ingetting
      filen heter väl boot.dol och inte boot.dl hoppas jag, den som ligger i sd:\apps\usbloader?

För att köra bootmii så MÅSTE du ha mappen bootmii på ditt SD kort och mappen ska innehålla armboot.bin, ppcboot.elf och bootmii.ini
      rar-filerna kan du ju flytta till datorn, även "Ios70-64-v6687 (patched free the bug).wad" och boot.elf

ladda ner syscheck gx och lägg mapparna under sd:\apps och kör pogrammet från HBC
      posta resultatet här, den spar ner en *.csv fil på SD kortet
      3.2E, Wiikey1 1.99, SD:1gb/HD:320gb, BootMii@Boot2, HBC 1.1.2, PriiLoader 0.8beta4, cIOSx r21 d2x-v10beta53, CFG USB Loader Mod v70r65, WiiMC 1.3.4

Comment

Fick lite problem. Jag har wiikey2 och vill helst inte softmodda då det blir bökigare med uppdateringar och sådant. kör nu 4.3E och då slutade som bekant bannerbomb att fungera. Jag använde bannerbomb för att starta wiixplorer och därmed wii64 från SD kortet.
        Fråga:
        Jag antar att man kan köra någon av de nyare exploits, indiana pwns, smash stack eller yu-gi-owned för att starta wiixplorer igen. rätt fel? Det verkar lite bökigt dock. Jag har inget annat behov av softmodd än att kunna starta wii64, någon som har någon idé. I princip alla guider syftar till att installera HBC vilket jag kom fram till för 4.2, var helt onödigt för min del.

Comment

Original inlägg av mima Visa Inlägg
          Fick lite problem. Jag har wiikey2 och vill helst inte softmodda då det blir bökigare med uppdateringar och sådant. kör nu 4.3E och då slutade som bekant bannerbomb att fungera. Jag använde bannerbomb för att starta wiixplorer och därmed wii64 från SD kortet.
          Fråga:
          Jag antar att man kan köra någon av de nyare exploits, indiana pwns, smash stack eller yu-gi-owned för att starta wiixplorer igen. rätt fel? Det verkar lite bökigt dock. Jag har inget annat behov av softmodd än att kunna starta wii64, någon som har någon idé. I princip alla guider syftar till att installera HBC vilket jag kom fram till för 4.2, var helt onödigt för min del.
          Vill du inte installera HBC så är det någon av de exploits som gäller.
          Vad har du emot HBC? Nyare uppdateringar kommer inte att rå på det... eftersom den inte har något vanligt Title ID.
          3.2E, Wiikey1 1.99, SD:1gb/HD:320gb, BootMii@Boot2, HBC 1.1.2, PriiLoader 0.8beta4, cIOSx r21 d2x-v10beta53, CFG USB Loader Mod v70r65, WiiMC 1.3.4

Comment

Original inlägg av igotGOTH Visa Inlägg
            2010 Fifa World Cup South Africa, Endless Ocean 2, Super Mario Galaxy 2 + några flerr spel har 4.2E uppdateringen.
            1. Vilken System Menu version skall man köra? Finns det någon anledning till att uppdatera t.ex. till 4.2E eller 4.3? Nya funktioner? Kompatibilitet med nya spel? Frågan är generell, vet inte vilken version jag har (flera wii).
            2. Finns det något annat sätt att uppdatera till en specifik version än att hitta ett spel med den uppdateringen?
            3. Kan man spela detta spel utan att köra uppdateringen?
            4. Är det ok att uppdatera till 4.3 om man nyligen gått igenom CompleteSoftmodGuide (före uppdatering)?
            5. Kan man uppdatera till 4.3 utan att ha ett spel med 4.3, t.ex. online?

Det känns bättre att ha så sen mjukvara från Nintendo som möjligt eftersom det ju bör ha skett lite utveckling. Jag har dock inte något av spelen som krävs för att softmodda en 4.3 wii så uppdateringen måste ske efter softmodden och får inte förstöra softmodden!

Tack på förhand!

Comment

Original inlägg av sp4m Visa Inlägg
              1. Vilken System Menu version skall man köra? Finns det någon anledning till att uppdatera t.ex. till 4.2E eller 4.3? Nya funktioner? Kompatibilitet med nya spel? Frågan är generell, vet inte vilken version jag har (flera wii).
              2. Finns det något annat sätt att uppdatera till en specifik version än att hitta ett spel med den uppdateringen?
              3. Kan man spela detta spel utan att köra uppdateringen?
              4. Är det ok att uppdatera till 4.3 om man nyligen gått igenom CompleteSoftmodGuide (före uppdatering)?
              5. Kan man uppdatera till 4.3 utan att ha ett spel med 4.3, t.ex. online?

Det känns bättre att ha så sen mjukvara från Nintendo som möjligt eftersom det ju bör ha skett lite utveckling. Jag har dock inte något av spelen som krävs för att softmodda en 4.3 wii så uppdateringen måste ske efter softmodden och får inte förstöra softmodden!

Tack på förhand!
              1. Klart bästa system menyn är 4.1 eftersom dom där ovan bara har släppts för att försöka stoppa softmoddning och chippning (med 4.2 o ovan kan man inte lira "out of region" spel).
              2. Ja, du kan typ använda Waninkoko firmware installer för att installera system meny. Sen finns program som MMM/DOP-Mii/Mod-Mii.
              3. Det spelen kräver (om du lirar från DVD) är speciella IOS filer. Man kan spela alla spel från vilken system meny som helst bara man har den speciella IOS filen för just det spelet. Kör man med softmoddning så behöver man inte bry sig om vanliga IOS filer utan då är det cIOS filer som gäller.
              4. finns ingen anledning att uppdatera till 4.3 men om du nu ändå skulle göra det så måste du göra om vissa steg för att få tillbaka allt.
              5. Ja, du kan använda typ några av dessa program: Waninkoko firmware installer, DOP-Mii, Mod-Mii

Comment

1. Klart bästa system menyn är 4.1 eftersom dom där ovan bara har släppts för att försöka stoppa softmoddning och chippning (med 4.2 o ovan kan man inte lira "out of region" spel).
                Tack för hjälpen! Det blev att jag använde Multi-Mod Manager för att uppdatera till 4.1E. Ursäkta sen återkoppling.

Comment

Har uråldrigt softmod-system, senare spel fungerar inte

Har ett wii med Argonchip men även softmod sedan flera år tillbaka och senare spel startar inte.
                  Är helt lost när det gäller systemet på wii och vill inte sabba det som fungerar. Kör med USBloader GX.
                  Har sett tidigare att en syscheck kan hjälpa om man vill ha hjälp på specifik maskin så här kommer en sådan.

----------------------------------------------------------------------
                  sysCheck v2.0 by Double_A
                  ...runs on IOS61 (rev 4890).

Region: PAL
                  System Menu 4.0 (v418)
                  Hollywood v0x11
                  Console ID: XXXXXXXX
                  Boot2 v3

Found 156 titles.
                  Found 31 IOS on this console. 8 of them are stub.

IOS4 (rev 65280): Stub
                  IOS9 (rev 521): No Patches
                  IOS10 (rev 768): Stub
                  IOS11 (rev 256): Stub
                  IOS12 (rev 12): No Patches
                  IOS13 (rev 16): No Patches
                  IOS14 (rev 263): No Patches
                  IOS15 (rev 266): No Patches
                  IOS16 (rev 512): Stub
                  IOS17 (rev 518): No Patches
                  IOS20 (rev 256): Stub
                  IOS21 (rev 525): No Patches
                  IOS22 (rev 780): No Patches
                  IOS28 (rev 1293): No Patches
                  IOS30 (rev 2816): Stub
                  IOS31 (rev 3092): No Patches
                  IOS33 (rev 2834): No Patches
                  IOS34 (rev 3091): No Patches
                  IOS35 (rev 3092): No Patches
                  IOS36 (rev 3094): Trucha Bug, ES Identify, NAND Access
                  IOS37 (rev 3612): No Patches
                  IOS38 (rev 3610): No Patches
                  IOS50 (rev 5120): Stub
                  IOS51 (rev 4864): Stub
                  IOS53 (rev 5149): No Patches
                  IOS55 (rev 5149): No Patches
                  IOS60 (rev 6174): No Patches
                  IOS61 (rev 4890): No Patches
                  IOS249 (rev 14): Trucha Bug, ES Identify, NAND Access, USB 2.0
                  IOS250 (rev 65535): Trucha Bug, ES Identify, NAND Access, USB 2.0
                  IOS254 (rev 65281): BootMii
                  BC v5
                  MIOS v9

Report generated on 2011/09/01.

---------------------------------------------------------------------
                  Hur gör jag för att enklast uppdatera till senaste apps, funktioner m.m.?
                  Har läst tidigare i tråden att systemeny 4.1 är bäst, för efter det finns inget nytt än backup-spärrar.
                  Skiljer det nåt väsentligt mellan 4.0 och 4.1 eller spelar det ingen roll?
                  Behöver jag uppdatera till systemmeny 4.1 ( i så fall, var hittar man en sån uppdatering?)
                  Är det bara att köra senaste softmodguiden med tillhörande filer?
                  Måste jag avinstallera/återställa de CIOS som finns installerade redan?

Tack på förhand
                  Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

Comment

Original inlägg av Game_Freak_se Visa Inlägg
                    Har ett wii med Argonchip men även softmod sedan flera år tillbaka och senare spel startar inte.
                    Är helt lost när det gäller systemet på wii och vill inte sabba det som fungerar. Kör med USBloader GX.
                    Har sett tidigare att en syscheck kan hjälpa om man vill ha hjälp på specifik maskin så här kommer en sådan.

----------------------------------------------------------------------
                    sysCheck v2.0 by Double_A
                    ...runs on IOS61 (rev 4890).

Region: PAL
                    System Menu 4.0 (v418)
                    Hollywood v0x11
                    Console ID: XXXXXXXX
                    Boot2 v3

Found 156 titles.
                    Found 31 IOS on this console. 8 of them are stub.

IOS4 (rev 65280): Stub
                    IOS9 (rev 521): No Patches
                    IOS10 (rev 768): Stub
                    IOS11 (rev 256): Stub
                    IOS12 (rev 12): No Patches
                    IOS13 (rev 16): No Patches
                    IOS14 (rev 263): No Patches
                    IOS15 (rev 266): No Patches
                    IOS16 (rev 512): Stub
                    IOS17 (rev 518): No Patches
                    IOS20 (rev 256): Stub
                    IOS21 (rev 525): No Patches
                    IOS22 (rev 780): No Patches
                    IOS28 (rev 1293): No Patches
                    IOS30 (rev 2816): Stub
                    IOS31 (rev 3092): No Patches
                    IOS33 (rev 2834): No Patches
                    IOS34 (rev 3091): No Patches
                    IOS35 (rev 3092): No Patches
                    IOS36 (rev 3094): Trucha Bug, ES Identify, NAND Access
                    IOS37 (rev 3612): No Patches
                    IOS38 (rev 3610): No Patches
                    IOS50 (rev 5120): Stub
                    IOS51 (rev 4864): Stub
                    IOS53 (rev 5149): No Patches
                    IOS55 (rev 5149): No Patches
                    IOS60 (rev 6174): No Patches
                    IOS61 (rev 4890): No Patches
                    IOS249 (rev 14): Trucha Bug, ES Identify, NAND Access, USB 2.0
                    IOS250 (rev 65535): Trucha Bug, ES Identify, NAND Access, USB 2.0
                    IOS254 (rev 65281): BootMii
                    BC v5
                    MIOS v9

Report generated on 2011/09/01.

---------------------------------------------------------------------
                    Hur gör jag för att enklast uppdatera till senaste apps, funktioner m.m.?
                    Har läst tidigare i tråden att systemeny 4.1 är bäst, för efter det finns inget nytt än backup-spärrar.
                    Skiljer det nåt väsentligt mellan 4.0 och 4.1 eller spelar det ingen roll?
                    Behöver jag uppdatera till systemmeny 4.1 ( i så fall, var hittar man en sån uppdatering?)
                    Är det bara att köra senaste softmodguiden med tillhörande filer?
                    Måste jag avinstallera/återställa de CIOS som finns installerade redan?

Tack på förhand
                    När du skriver att du inte kan köra dom senaste spelen, kör du då dom från DVD skiva eller USB Loader och hårddisk?
                    Om från DVD så är det för att du saknar IOS filer och dom installeras inte för att du blockat det i Aragon.
                    Om från USB loadern så är det för att du har en för gammal cIOS249 fil, du har ver 14.

Ett enkelt sätt att uppgradera är att följa denna guide: Softmodda (hacka) ditt Wii 3.1-4.2E

Nej, det skiljer inte mycket alls. men följer du guiden ovan så kommer du ha 4.1 när du är klar.
                    Kör bara guiden ovan, försök inte att avinstallera något innan då är risken stor att du brickar ditt Wii

Comment

När du skriver att du inte kan köra dom senaste spelen, kör du då dom från DVD skiva eller USB Loader och hårddisk?
                      Kör dem från HDD
                      Om från DVD så är det för att du saknar IOS filer och dom installeras inte för att du blockat det i Aragon.
                      Kan man konfigurera den på något vis? Fick det imonterat vid releasen och har inte gjort något med det sedan dess.
                      Om från USB loadern så är det för att du har en för gammal cIOS249 fil, du har ver 14.
                      Jag misstänkte att det var nåt sånt
                      Ett enkelt sätt att uppgradera är att följa denna guide: Softmodda (hacka) ditt Wii 3.1-4.2E

Nej, det skiljer inte mycket alls. men följer du guiden ovan så kommer du ha 4.1 när du är klar.
                      Kör bara guiden ovan, försök inte att avinstallera något innan då är risken stor att du brickar ditt Wii
                      Är det bäst att köra allt från början med bannerbomb m.m. trots att jag har HBC installerat sedan tidigare?
                      Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

Comment

Kör dem från HDD

Kan man konfigurera den på något vis? Fick det imonterat vid releasen och har inte gjort något med det sedan dess.

Jag misstänkte att det var nåt sånt

Är det bäst att köra allt från början med bannerbomb m.m. trots att jag har HBC installerat sedan tidigare?
                        Om du kör guiden så kommer den att fixa till allt.

Det spelar ingen större roll om du kör hela guiden rakt upp och ner eller om du typ hoppar över B till C1 i steg 2 och vid D så väljer du MMM (multi mod manager) från HBC

Comment

Ok, tackar, skall försöka med en gång...

Comment

Jag skulle rekomendera att du samtidigt installerar senaste versionen av HBC...
                            Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

håller på nu, tänkte köra helt från början så att man inte står med nån gammal fil i maskinen som strular till det senare. Var mest rädd att äldre Cios skulle strula till det om man bara körde över de gamla. Samma att jag redan har BootMii som Boot2, kanske blev kaka på kaka och att det kluddar till det.
                              Får inte till det med bannerbomb...
                              trots att jag tidigare har kört med aad1f_v108 så hänger sig wii:et nu när jag kör den.
                              aad20_v108 kommer det upp ett error på med en massa vit text på svart bakgrund,
                              skall prova aad22_v108 och se vad som händer

Comment

håller på nu, tänkte köra helt från början så att man inte står med nån gammal fil i maskinen som strular till det senare. Var mest rädd att äldre Cios skulle strula till det om man bara körde över de gamla. Samma att jag redan har BootMii som Boot2, kanske blev kaka på kaka och att det kluddar till det.
                                Får inte till det med bannerbomb...
                                trots att jag tidigare har kört med aad1f_v108 så hänger sig wii:et nu när jag kör den.
                                aad20_v108 kommer det upp ett error på med en massa vit text på svart bakgrund,
                                skall prova aad22_v108 och se vad som händer
                                Nej, det blir inte kaka på kaka eftersom man installerar över dom gamla filerna, det blir inga spår av dom kvar.
                                samma med BootMii, du får nu en nyare version.
                                om det inte funkar med bannerbomb så gå genom HBC istället

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X