Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips inför D2C installation

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Tips inför D2C installation

Jag hade tänkt att installera mitt chip själv, dock så har jag ingen erfarenhet av att löda så smått. Jag har massa gamla datorkomponenter hemma som jag kan öva på, men vad jag har märkt så har jag en för tjock lödtråd och en aningen gammal lödkolv. Så nu har jag några funderingar:

Vilken tjocklek på lödtråden rekomenderas?

Vad ska man ha för lödkolv för att få ett bra resultat?

Andra tips och råd uppskattas!

Ang. kabelns tjocklek så är väl AWG32 bäst lämpad. Helst ptfe isolerad så isoleringen inte smälter. För att få ett bra resultat så ska du inte ens tänka på att använda en lödkolv! Det ska vara en lödstation med reglerbar temp. och en penna på 15-25W, och spetsen bör inte vara större än 0.25mm, gärna lite mindre. Ställ in värmen på ca. 350grader och kör försiktigt!

Fluss är nästan ett måste, särskilt om du inte har flusskärna i lödtennet.
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Comment

Ett måste:
      Avlödningsfläta 1.5mm är ett måste för att tabort bryggor.
      Flusspenna för att förbereda flexpcb samt chippet.
      Temperaturen på lödstationen beror på vilket lödtenn du har, jag löder på 295 grader t.ex.

Men har du INTE LÖTT smått förut , börja INTE med d2ckey... gör en PS2:a först t.ex

Comment

Original inlägg av Gemet Visa Inlägg

Men har du INTE LÖTT smått förut , börja INTE med d2ckey... gör en PS2:a först t.ex
        Precis vad tänkte säga!! eller kanske en psone. :-D

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
        Auto-Saved
        Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;)
        x
        Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
        x
        x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
        Working...
        X