Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Wii läser skivor dåligt, kan psxcare rädda den?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Wii läser skivor dåligt, kan psxcare rädda den?

Vet ej om det här är rätt sektion att posta detta, men en mod får flytta den i sånt fall.

Mitt problem är att jag har ett wii med wiikey (chippat hos er på psxcare) som har svårt att läsa skivor numera, skivan går oftast att läsa ett tag ca 15 minuter sen måste jag gå fram och ta ut skivan och sätta i den igen för att spelet skall fortsätta, detta händer oftast vid laddningsfrekvenser men även under spelens gång, vilket är grymt drygt!

Felmeddelande "unable to read disc, please eject the disc..." och även nåt i stil med "disc could not be read, please eject the disc and turn the power off on your wii"

Konsolen är över 2 år gammal.

Har ingen aning om chippet börjar bli dåligt eller om lasern har levt klart sina dagar.

Är det värt att lämna in den hos er på psxcare för ev reperation, finns det chans att ni kan fixa den? Eller måste jag börja panta burkar och tömma spargrisen för att köpa ett nytt.

Samt vad verkar mest troligt vara fel på den?

grymt tacksam för svar.

EDIT: Problemet sker nästan enbart på backupskivor.
    Last edited by xxxwarrior; 2009-10-26, 10:56.

Orginal eller backup skivor?

Comment

Backupskivor för det mesta.

Comment

Trist att man inte får nå svar, nåja väntar ivrigt.

Comment

Trött laser eller något strul med dina backuper pga åldrat media/åldrad brännare.

Är det fel på dvdläsaren så kan vi givetvis sätta dit en ny, inget konstigt med det.
          Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
            Trött laser eller något strul med dina backuper pga åldrat media/åldrad brännare.

Är det fel på dvdläsaren så kan vi givetvis sätta dit en ny, inget konstigt med det.
            Då måste det vara lasern, backuperna har alltid funkat förrut dvs mer än 1,5 år efter chippningen, detta problem uppenbarade sig för några månader sen i mild form men nu är det mycket värre går inte att spela längre (om man inte vill sitta och trycka ut och in skivan varje minut typ)

Så att det skulle vara fel med chippet är uteslutet?

Vad skulle det gå på att lämna in den hos er för felsökning och ev laserbyte?

Samt är det meckigt om man får för sig att byta lasern själv?

Comment

Lasern kostar 350:-
              Montering och kalibrering 700:-
              Totalt 1050:-
              Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
                Lasern kostar 350:-
                Montering och kalibrering 700:-
                Totalt 1050:-
                Tack för svaren, det uppskattas.

Ska försöka komma in med den nästa vecka.

Comment

Hej!

Förlåt om jag stjäl den här tråden men mitt problem är snarlikt.

Har också WiiKey1, konsol modell äldre, skivor som inte läses.

Jag fick den chippad av er för ungefär ett år sedan, den fungerade utan problem då, läste både brända samt orginalskivor.

Men nu så kan den endast läsa orginalskivor (har testat Wii Sports)
                  och alla mina brända skivor som fungerade perfekt innan kan nu inte läsas.

Vissa skivor kan inte ens "hittas", alltså, Disc Channel kan inte ens identifiera skivan och för de andra så blir det
                  antingen "disc error"- någonting eller så blir skärmen bara svart när spelet ska startas.

Jag uppdaterade min firmware från 3.1E till 4.2E idag, ingen förändring, och jag använder endast PAL versioner och brickblocker innan jag bränner skivorna.

Jag är ingen expert men det verkar ju som att felet ligger hos chippet eftersom den kan läsa
                  orginalskivor men inte brända och om det är så finns det någon garanti?

Comment

Ja, är det fel på chippet så fixar vi det.

Comment

Tack för att du svarade.

Comment

Jag sällar mig till skaran med mitt Wii modell äldre (ca 2år) med läsare som inte vill som förr. Är övertygad om att det inte är mediat då det är Verbatimskivor brända på låg hastighet.
                        Konsollen är uppdaterad till 1.9s och 4.1E.
                        Jag tycker det känns konstigt att den börjar läsa sämre på just backuper. Original funkar utan problem.

Testade just Mario Kart och mellan varje bana behöver jag ta ut skivan och sätta i den igen.
                        Den kan alltså läsa skivan. Varför ska den behöva ut och vända?

Comment

Original inlägg av fredro101 Visa Inlägg
                          Jag sällar mig till skaran med mitt Wii modell äldre (ca 2år) med läsare som inte vill som förr. Är övertygad om att det inte är mediat då det är Verbatimskivor brända på låg hastighet.
                          Konsollen är uppdaterad till 1.9s och 4.1E.
                          Jag tycker det känns konstigt att den börjar läsa sämre på just backuper. Original funkar utan problem.

Testade just Mario Kart och mellan varje bana behöver jag ta ut skivan och sätta i den igen.
                          Den kan alltså läsa skivan. Varför ska den behöva ut och vända?
                          Exakt samma problem som jag med andra ord.

Comment

Läs!

Nu är det lite kul att jag hade slut på vanliga dvd-r skivor och det var verkligen ett spel jag ville testa att göra backup på, så jag körde med double layer skivor som jag använder till mitt 360 i vanliga fall och dessa funkar UTMÄRKT på mitt wii men inga vanliga dvd-r funkar. Mycket mycket märkligt. Nån som har nån idé om varför? Ser juh helst att vanliga verbatim 4.7 gb funkar igen då det blir betydligt dyrare att köpa double layer skivor hela tiden när man ska göra en simpel backup.

Skivorna är av typ Aone DVD+R 8.5GB 8xspeed Double Layer
                            Last edited by xxxwarrior; 2010-03-10, 15:09.

Comment

Original inlägg av xxxwarrior Visa Inlägg
                              Läs!

Nu är det lite kul att jag hade slut på vanliga dvd-r skivor och det var verkligen ett spel jag ville testa att göra backup på, så jag körde med double layer skivor som jag använder till mitt 360 i vanliga fall och dessa funkar UTMÄRKT på mitt wii men inga vanliga dvd-r funkar. Mycket mycket märkligt. Nån som har nån idé om varför? Ser juh helst att vanliga verbatim 4.7 gb funkar igen då det blir betydligt dyrare att köpa double layer skivor hela tiden när man ska göra en simpel backup.

Skivorna är av typ Aone DVD+R 8.5GB 8xspeed Double Layer
                              Till Wi bränner man spel på DVD-R eller dubbellager spel som Super Smash Bros Brawl på DVD+R DL skivor ja. Håller man sig till Verbatim får lasern jobba mindre o slits inte lika hårt om man uttrycker sig så

DVD+R är ingen höjdare vare sig på Wii, Ps1, Ps2 eller DVD spelare.

Att din Wii kanske gillar DVD+R DL skivor bättre kan vara att den reflekterar infon ( Ettor o nollor ) bättre än på dina tidigare skivor. Ju tröttare laser ju svårare o kinkig blir läsaren.
                              / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool:
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X