Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Wii läser skivor dåligt, kan psxcare rädda den?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Till Wi bränner man spel på DVD-R eller dubbellager spel som Super Smash Bros Brawl på DVD+R DL skivor ja. Håller man sig till Verbatim får lasern jobba mindre o slits inte lika hårt om man uttrycker sig så

DVD+R är ingen höjdare vare sig på Wii, Ps1, Ps2 eller DVD spelare.

Att din Wii kanske gillar DVD+R DL skivor bättre kan vara att den reflekterar infon ( Ettor o nollor ) bättre än på dina tidigare skivor. Ju tröttare laser ju svårare o kinkig blir läsaren.
    Jo precis. Men ändå lite skumt är det för förrut så vägrade den DL skivor, speciellt när jag hade strul med SSBB men nu helt plötsligt sväljer den dem hur lätt som helst.

Så du menar att ett tecken på att lasern börjar lägga av är att den slutar läsa DVD-R skivor och istället spelar DVD+R DL perfekt?
    Last edited by xxxwarrior; 2010-03-10, 17:55.

Comment

Nej snarare att om man kör med kvalitetsskivor som Verbatim o det börjar strula så är det ett tecken på att man bör byta brännare eller uppgradera mjukvara på den
      Fungerar inte det bör det vara lasern som strular.

Man kan då laborera med lite olika medium ( Märken på skivor ) o se vad som fungerar.
      Vanligtsvis brukar lasrar som läst från Verbatim hålla lite längre än Traxdata, Maxell, Basf o andra skitmärken som gjort kasettband på 80talet
      / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Comment

Jag har juh alltid kört på verbatim skivor och det är just dem som slutat fungera. Brännarens firmware är uptodate och bränning brukar aldrig strula hehe

Men så du misstänker lasern? Du tror inte att det är chippet då? Känns som man vill ta reda på det innan man byter laser osv (som är ganska dyrt) och sen visar sig det att det är chippet hehe.

Comment

Original inlägg av xxxwarrior Visa Inlägg
          Jag har juh alltid kört på verbatim skivor och det är just dem som slutat fungera. Brännarens firmware är uptodate och bränning brukar aldrig strula hehe

Men så du misstänker lasern? Du tror inte att det är chippet då? Känns som man vill ta reda på det innan man byter laser osv (som är ganska dyrt) och sen visar sig det att det är chippet hehe.
          Kan maskinen läsa andra brända skivor funkar chippet som den skall, det enda chippen gör är att översätta "Pirat" till "Orginal".

Är det spel du bränt ut nyligen som inte fungerar kan det vara din brännare som börjar bli trött. Slutar gamla spel fungera som fungerat innan kan det vara skit på linsen "Damm hårstrån etc." eller så har den bara gått varm o är trött o seg.

Laserbyte hos oss inkl. kalibrering 1050 kr. o räknar man det enligt mina konstiga kalkyler så motsvarar det två orginalspel i kostnad o har du 10+ backuppade/Hemhyrda via internet spel har du ju tjänat in ett byte
          Last edited by Pendragon; 2010-03-11, 12:08.
          / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Comment

Ja precis det är gamla skivor som slutat fungera, nåja får ta och fundera vidare hur jag ska göra.

Tack för svaren btw

Comment

Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
              Laserbyte hos oss inkl. kalibrering 1050 kr.
              Vad menar du med kalibrering det är väl bara att byta? Iaf vad jag sett på diverse youtube tutorials. Hur går denna kalibrering till annars?

Sen en fråga till, blir det meckigt att byta laser själv om man har ett chip installerat sen tidigare?

Comment

Vad menar du med kalibrering det är väl bara att byta? Iaf vad jag sett på diverse youtube tutorials. Hur går denna kalibrering till annars?

Sen en fråga till, blir det meckigt att byta laser själv om man har ett chip installerat sen tidigare?
                kalibreringen är för att lasern ska fungera så bra som möjligt, det är inte bara att byta laser och tro att den fungerar optimalt... >_<
                Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

Laserkalibrering utförs oftast o bäst med ett oscilloskop där man probar/mäter fram en kurva för att jämföra tidsförlopp av spänningar på olika punkter i elektriska kretsar. Man kan då med motstånd eller potentiometrar ändra detta värde ( öka/sänka styrkan på en Laser ) för att uppnå bästa läsresultat från CD-DVD medium.
                  Det är inte alltid så att den högsta styrkan lämpar sig bäst för vissa medium, därför kalibrerar man oftast in en laser med ett snittvärde som täcker ett bredare register av olika typer av skivor.

Men kör man på Verbatim så kör man säkrast

Man kan även snabbkalibrera lasrar med en Laser styrke mätare:
                  / Pendragon

Comment

Grymt Pendragon, tack.

Men min andra fråga, är det meckigt att byta själv om man har ett chip monterat sen innan, måste man löda bort chippet eller nåt liknande för att byta lasern?

Comment

Grymt Pendragon, tack.

Men min andra fråga, är det meckigt att byta själv om man har ett chip monterat sen innan, måste man löda bort chippet eller nåt liknande för att byta lasern?
                      Jag skulle ljuga om jag skrev att det var helt riskfritt
                      Lasrar gillar inte statisk elektricitet o urladdningar = De dör stenhårt av sånt.
                      Byta laserdel är inte jobbigare än att plocka isär styrkortet ( Chippet sitter på styrkortet o den behöver du inte löda loss ) blotta traversen o lyfta ur den gamla laserlinsen efter du skrivat lite till o ersätta med en ny.
                      Oftast är toleransen på nya lasrar helt okej o man behöver inte trimma pottarna på dessa.
                      Kalibrera lasrar är något en erfaren tekniker bör göra, annars kan det resultera i som får många hobbymeckare att man sitter med en utbränd laser efter ett tag eller en diod som gått för hårt.
                      / Pendragon

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                      Auto-Saved
                      Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool:
                      x
                      Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                      x
                      x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                      Working...
                      X