Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

PS3an läser inga skivor

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Hur mäter jag? Jag ser att Pentagon har skrivit om det i hans kommentar, men jag hittar ingen sökfunktion att söka efter hans guide till hur man gör.

Är det svårt? Jag har ju öppnat upp ps3t o tvättat linsen men det var ju inte svårt alls.

//Oskar

Comment

Original inlägg av orreborre Visa Inlägg
      Hur mäter jag? Jag ser att Pentagon har skrivit om det i hans kommentar, men jag hittar ingen sökfunktion att söka efter hans guide till hur man gör.

Är det svårt? Jag har ju öppnat upp ps3t o tvättat linsen men det var ju inte svårt alls.

//Oskar
      Pendragon... och klicka på länken i signaturen eller klicka på länken längst upp på sidan där det står "Sök" så kommer du till sökfunktionen

jag e lite osäker på exakt hur du ska mäta, men det är med multimeter för att kolla vissa värden...
      Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
        random text
        Kanske lite utanför ämnet, men jag ger det ett försök ändå:

Kan jag, som har en YLOD 40 GB-modell köpa en maskin med trasig laser, för att sedan bara byta bluray-spelare?
        Last edited by let_forever_be; 2011-01-27, 23:52.

Comment

Original inlägg av let_forever_be Visa Inlägg
          Kanske lite utanför ämnet, men jag ger det ett försök ändå:

Kan jag, som har en YLOD 40 GB-modell köpa en maskin med trasig laser, för att sedan bara byta bluray-spelare?
          Om du flyttar styrkorten också, dom är nämligen låsta till moderkortet annars ;D
          Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Comment

Pendragon... och klicka på länken i signaturen eller klicka på länken längst upp på sidan där det står "Sök" så kommer du till sökfunktionen

jag e lite osäker på exakt hur du ska mäta, men det är med multimeter för att kolla vissa värden...
            Pentagon lär spooky spooky

Det sitter två potentiometrar på lasern har jag för mig och du skall då mäta mellan två av tre pukter för att se hur hög/låg resistans ( ställ multimetern på 20ohm eller ohm på vissa med automatisk avkänning. ) dock skall man tänka på att multimetern skickar lite ström igenom kretsen o denna kan förstöra lasern.
            Det rätta sättet är att löda loss potten o mäta, kalibrera och löda tillbaka om man inte har tillgång till oscilloskop och probar på specifika mätpunkter eller som vi fuskar med en laser styrke mätare som mäter fotoelektrisk energi *Hur starkt lasern lyser*.

Det korrekta sättet är att proba moderkortet i DVDn och om den skickar för mycket tröm ( läckström ) lägger man maskinen på hyllan eller byter BGA krets o hoppas det löser sig. Annars får man byta lasrar på löpmeter.

Potentiometern har tre ben men mellan två av dessa ger den ett motstånd likt en resistor men ställbar, gränsvärdet har jag inte i huvudet då vi som sagt mäter på andra sätt. men original inställning bör fungera för alla. så prova mät upp först o skruva minimalt...
            Bästa sättet är att gå igenom 100 maskiner för att få fram ett referensvärde ( detta gjorde vi på Ps1 och Ps2 förr i tiden ) men inte nu på Ps3.

Det finns läckta servicemanualer ( bla länkat i vårt forum ) man kan kika i på äldre maskiner o se vad de skall ge för värde och hur signalkurvan skall se ut om man probar med oscilloskop.
            / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Comment

Om du flyttar styrkorten också, dom är nämligen låsta till moderkortet annars ;D
              Ok! Styrkortet, vart sitter det?

Comment

Om du tar loss hela DVD delen 15*20Cm och ca 6 - 8cm hög Den du stoppar i skivorna i ( hela klossen ) öppnar upp botten på den så ser du ett rektangulärt styrkort på ca 18*9cm det är DVD styrkortet.

Den är bunden till hårdvaran o skall inte bytas mellan maskiner.
                / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Comment

Öppna PS3'an, lyft ur Blu-Ray läsaren (den högra klossen om du har ps3'an ståendes med USB portarna mot dig)

Vänd upp och ner på den och voila, du ser styrkortet... det sitter INTE under ngn plåt bit som pendragon skriver, det sitter helt öppet... men det sitter med ett gäng skruvar och flatkablar... så var försiktig ;D
                  Google is your friend!

Comment

Liten aluminiumplåt på Fat modellerna iaf
                    MEn styrkortet är synligt till större del efter man vänder upp o ned på läsarna ja

Slim har jag för mig att det är annorlunda på, där kan den sitta innuti
                    / Pendragon

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                    Auto-Saved
                    Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D
                    x
                    Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                    x
                    x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                    Working...
                    X