Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kompatibla hårddiskar ( Byta Hårddisk i Ps3 )

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

På en Tjockis PS3'a (256mb nand) kan man byta hårddisk utan att installera om CFW'n

*jag provade precis på min 60 gigare*

Nedan följer en lista med modeller och dess nand storlekar:

FAT

CECHA = 256MB
    CECHB = 256MB
    CECHC = 256MB
    CECHE = 256MB
    CECHG = 256MB
    CECHH = 16MB
    CECHJ = 16MB
    CECHK = 16MB
    CECHL = 16MB
    CECHM = 16MB
    CECHP = 16MB
    CECHQ = 16MB

SLIM

CECH-20..A = 16MB
    CECH-20..B = 16MB
    CECH-21..A = 16MB
    CECH-21..B = 16MB
    CECH-250.A = 16MB
    CECH-250.B = 16MB
    CECH-250.A = 16MB
    CECH-250.B = 16MB
    CECH-251.A = 16MB
    CECH-251.B = 16MB
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

Läste att det är en bug i den nya firmwaren som bara gäller de med 16Mb nand och att sony jobbar på lösning och kommer släppas
      i en patch inom kort (v3.57)...
      Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor,
      snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag.
      /Nalle Puh

Comment

Original inlägg av Cero Visa Inlägg
        Ett litet varningens ord för

WD5000BPVT - WD Scorpio Blue 500GB
        WD7500BPVT - WD Scorpio Blue 750GB

då dessa inte fungerar fullt ut i en PS3:a. Vet av erfarenhet och vill bara passa på och varna andra.

Ovanstående diskar kan inte skicka data tillräckligt snabbt vilket ger stammnings/stuttering symptom i vissa spel som tex Heavy Rain.

Är du i köptankar och väljer mellan diskar så rekommenderar jag starkt att välja en annan modell än de ovanstående, även om den disken kostar lite mera.
        Det jävliga med WD Scorpio Blue-serien är nog snarare att deras APM-settings är extremt aggressiva, bara några sekunder utan I/O räcker för att de ska parkera läshuvudet. Det finns inte heller några sätt att disabla APM helt, även om det går att skjuta in nya settings till disken med vanliga standardkommandon, så överlever de nya settingsen inte en power cycle. Efter en kallreboot är APM-settingsen tillbaka på default.

Möjligen kan det finnas något sätt att disabla det via lödning på diskens PCB, alternativt dumpa och hacka diskens firmware, men det är då inget jag kommer ge mig på att försöka lista ut hur man gör. Har varit i kontakt med WD:s support om det här, och de erbjuder inte heller några metoder, inte ens om man inte köper deras snorkigt artiga "nej det går inte" i svarsmailet utan tjatar på dem och är riktigt jobbig

Datathroughputen är det dock inga som helst fel på, skulle snarare säga att den är bättre än på många av konkurrenternas motsvarande drives.

Man kanske kan hoppas på att nån smart jävel lyckas porta hdparm eller motsvarande till PS3, det hade varit riktigt mys :>
        Last edited by kaputnik; 2011-01-29, 21:22.

Comment

Original inlägg av kaputnik Visa Inlägg
          Det jävliga med WD Scorpio Blue-serien är nog snarare att deras APM-settings är extremt aggressiva, bara några sekunder utan I/O räcker för att de ska parkera läshuvudet. Det finns inte heller några sätt att disabla APM helt, även om det går att skjuta in nya settings till disken med vanliga standardkommandon, så överlever de nya settingsen inte en power cycle. Efter en kallreboot är APM-settingsen tillbaka på default.

Möjligen kan det finnas något sätt att disabla det via lödning på diskens PCB, alternativt dumpa och hacka diskens firmware, men det är då inget jag kommer ge mig på att försöka lista ut hur man gör. Har varit i kontakt med WD:s support om det här, och de erbjuder inte heller några metoder, inte ens om man inte köper deras snorkigt artiga "nej det går inte" i svarsmailet utan tjatar på dem och är riktigt jobbig

Datathroughputen är det dock inga som helst fel på, skulle snarare säga att den är bättre än på många av konkurrenternas motsvarande drives.

Man kanske kan hoppas på att nån smart jävel lyckas porta hdparm eller motsvarande till PS3, det hade varit riktigt mys :>
          Men alltså vill man eller vill man inte ha WD5000BPVT - WD Scorpio Blue 500GB, WD7500BPVT - WD Scorpio Blue 750GB? Skiljer det mot denna,
          WD5000BEVT?

Nu ska min 250GB ut och en så fet som möjligt in, verkar dock som det får bli 500Gb = billig. men vilken vill man stoppa i då? Ska vi strunta i WD helt är det trådens uppfattning?

Hepp!

Comment

Original inlägg av himi Visa Inlägg
            Men alltså vill man eller vill man inte ha WD5000BPVT - WD Scorpio Blue 500GB, WD7500BPVT - WD Scorpio Blue 750GB? Skiljer det mot denna,
            WD5000BEVT?

Nu ska min 250GB ut och en så fet som möjligt in, verkar dock som det får bli 500Gb = billig. men vilken vill man stoppa i då? Ska vi strunta i WD helt är det trådens uppfattning?

Hepp!
            Personligen kör jag på en 500GB Seagate disk i min "60gb" ps3'a, minnns inte modell men det är 500 gb 7200 rpm på *********

Samt kör jag på 1TB disken som finns i första inlägget i min slim...
            Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Comment

Den här då? http://www.seagate.com/www/en-us/pro...ops/laptop-hdd

Dom lär BOOSTA på bra.....

Comment

Stoppade in en 500 Gb WD BEVT modellen fungerar klockrent.

Backade min sparade spel till USB disk först.
                Sen in med OFW 3.55 via revovery mode.
                Skruva ut gamla disken och sen in med nya, jag hade ingen partition skapad på den. Kollade det innan.
                Startade PS3 med USB stickan i med OFW 3.55
                Den frågade om recover etc. formatering av disk och så bara följa skärmens anvisningar.
                Sen in med KMEAW igen.
                FTP in med dom spel jag hade på interna disken.
                Restore av mina sparade spel.
                Test ok! Inget lag eller så noterat med BEVT disken....

Comment

Original inlägg av himi Visa Inlägg
                  WD5000BEVT?

Hepp!
                  Du vill INTE ha en BPVT som jag varnade om förut, och som kaputnik skrev så är det mest troligtvis APM inställningar som ställer till med problemen på BPVT diskarna, de 'gamla' BEVT diskarna fungerar som de ska, då de är inte lika 'avancerade/smarta' som de nyare BPVT diskarna.

Bra att du gick på en BEVT eftersom du då slipper lagg i spel som tex Heavy Rain.

Comment

med biltema dremmel så får du in den feta 1tb WD disken i en FAT 60gb... jag riskera iofs hela konsolen. men nu är de de iaf nykladdat med kylpasta i den. fick även bända upp sata porten i ps3an för att få dit den med. m.a.o i princip blev hela konsolen isärskruvad. inget jag rekomenderar! =)

Comment

Jag kan säga att jag märkt väldigt mycket fel på senare tid i GT5, det händer emellanåt att texturerna försvinner helt på vissa banor, jag vet inte om det beror på hårddisken eller om det beror på något annat, men liksom när man bara ser bakgrunds texturen och ngn gång då och då någon väg kant känns det mer som att det kan vara hårddisken som inte riktigt hänger med som den ska, kanske pga dubbel cachning eller ngt sådant (både "spel datan" och "skiv datan" eller vad man ska kalla det)

Märkte också att WD10TPVT inte spinner lika snabbt som dom som sitter i från början, dessa hårddiskarna spinner i 5200RPM medans dom som sitter i från början spinner i 5400RPM det kan ha med det och göra också, eller så är det rent av en bugg i spelet
                      Google is your friend!

Comment

Tydligen skall Sony nu spärra hårddiskbyte i 3.56 mjukvaran enligt rykten på nätet...
                        Detta är saxat från Sonys officiella forum och google translaterad från Danska ---> original länk <---

Jag har "OFW" och har den senaste uppdateringen, jag undrar bara om detta med att sony spärrar hårddisken om man sätter i en ny??? Och om man nu råkar ut för det kan man då bara slänga i den gammla igen för att bli av med problemet!!!!

Comment

Original inlägg av sergeantlove Visa Inlägg
                          Tydligen skall Sony nu spärra hårddiskbyte i 3.56 mjukvaran enligt rykten på nätet...
                          Detta är saxat från Sonys officiella forum och google translaterad från Danska ---> original länk <---

Jag har "OFW" och har den senaste uppdateringen, jag undrar bara om detta med att sony spärrar hårddisken om man sätter i en ny??? Och om man nu råkar ut för det kan man då bara slänga i den gammla igen för att bli av med problemet!!!!
                          Testa

1. Kasta in den senaste uppdateringen på din ps3 med din gamla hdd i maskinen.
                          2. koppla ur din HDD.
                          3. Montera i din nya och följ instruktionerna på skärmen. ( installera mjukvara *via usb minne* om den ber dig o formatera hdd )
                          4. Fungerar det så grattis, om inte kasta i din gamla o följ instruktionerna *Glöm inte backuppa din data då det kan löna sig, ibland vill en ps3a formatera diskar vid byte.*
                          / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Comment

Original inlägg av sergeantlove Visa Inlägg

spärrar och spärrar... det var en mega bugg... många som fick problem med hårddisken som satt i maskinen från början till och med första versionen av 3.56 buggade ur rätt rejällt, senare versionen av 3.56 och senare mjukvara ska det inte vara några sådana problem med vad jag känner till...
                            Google is your friend!

Comment

Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
                              Testa

1. Kasta in den senaste uppdateringen på din ps3 med din gamla hdd i maskinen.
                              2. koppla ur din HDD.
                              3. Montera i din nya och följ instruktionerna på skärmen. ( installera mjukvara *via usb minne* om den ber dig o formatera hdd )
                              4. Fungerar det så grattis, om inte kasta i din gamla o följ instruktionerna *Glöm inte backuppa din data då det kan löna sig, ibland vill en ps3a formatera diskar vid byte.*
                              Den vill alltid formatera hårddisken... det är bara en fråga om den vill ha uppdatering eller ej... seriöst, ALLA hårddiskarna är krypterade på enhets basis, och du tror väl inte den krypterar hela disken rakt och använder det filsystem som finns på den från början?! det är ju ffs ett linux filsystem som är krypterat... inte windows (NTFS/FAT32) som typ alla diskarna som är förformaterade på något vis levereras med...
                              Google is your friend!

Comment

Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
                                Den vill alltid formatera hårddisken...
                                Öhm... Nej inte om den har formaterats på en PS3 innan och samma maskin... Jag har själv swappat mellan två diskar på en o samma ps3a förut o det har inte varit några problem. Men en ny disk så ja då känner den för att formatera disken

det är bara en fråga om den vill ha uppdatering eller ej...
                                60Gb modeller med dubbel uppsättning nand ( Större )

seriöst, ALLA hårddiskarna är krypterade på enhets basis, och du tror väl inte den krypterar hela disken rakt och använder det filsystem som finns på den från början?! det är ju ffs ett linux filsystem som är krypterat... inte windows (NTFS/FAT32) som typ alla diskarna som är förformaterade på något vis levereras med...
                                Har du seriöst så lite att göra att du jämt måste sitta o märka ord hela tiden... NEJ så klart att den bara accepterar en disk som har ett PS3 system på sig, JA det är klart att den bara accepterar en disk som formaterats o systemerats upp på just den enheten den stoppas in på och diskar som suttit i samma konsol som innan.

Och det var en medveten bugg so mspärrade diskar vid mjukvaru uppgradering i ett försök att låsa ute folk som kört med för stora diskar då de ansåg att det inte var nädvändigt för annat än Open managers med mera.
                                Folk som tutat i YDL *nix har diskuterat rätt friskt kring detta med.
                                / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek:
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X