Jag funderar på att köpa en amerikansk Playstation-konsoll, för att få full bildstorlek och hastighet i spelen. Om man låter en amerikansk NTSC-Playstation moddas med ett chip, så att man kan spela spel från alla regioner, körs då PAL-spel, i helbild och full hastighet (60 Hz) på maskinen?
Viktigt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Modchip i NTSC-Playststion
Collapse
X
-
PAL spelen bör gå i 50Hz som dom är gjorda för. Bilden vet jag inte om den täcker hela skärmen och/eller håller symmetrin korrekt.Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
- Citat
- Flag
-
Men hårdvaran i amerikanska Playstation är väl byggda så att de inte kan skicka annat än 60 Hz NTSC-signaler till TV:n? Eller kan den ställa om sig att skicka PAL-signaler också? Isåfall borde väl PAL-Playstation kunna ställa om sig så att de kan skicka NTSC-signaler?
- Citat
- Flag
Comment
-
Både PAL och NTSC ps2 ställer om sig till PAL/NTSC beroende på vilka spel som startas. Skillnaden i upplösning mellan de två systemen kan beroende på hur chippet är designat t.ex. orsaka svarta fält i över och underkant (men med korrekt symmetri) eller att bilden sträcks ut för att täcka hela bilden vilket då gör t.ex. runda objekt äggformade och bilarna i racingspelen ser mer ut som skåpbilar.
Jag har aldrig orkat reda ut exakt vilka chip/vilka spel/vilka tv-apparater osv som gör vad i fråga om detta :-)Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
- Citat
- Flag
Comment
-
Samma sak gäller PS1Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
- Citat
- Flag
Comment

Comment