hej jag ska köpa dvd skivor till mitt ps2 och jag funderar på att köpa Verbatium skivor från ******** och undrar vilka som är bäst plus eller minus??? tacksam för alla svar!
Viktigt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Dvd media
Collapse
X
-
Rekomenderar starkt FUJIFILM DVD-R och 25st.TDK DVD-R 4.7GB 1-8xspeed LOGO
från http://www.********.com/shop/default.asp?SetLng=6
dom är biligast att köpa dvd-r från.Saken är det att verbatim dvd-r är dålig
och även cd-r .Jag fick läsfel på nya brända skivor.Jag hoppas ni väljer att köpa från http://www.********.com/shop/default.asp?SetLng=6 .tack på förhand
- Citat
- Flag
Comment
-
Du skall köra med DVD-R skivor och Verbatim & Fuji-skivorna från ******** är mkt bra eftersom de nästan alltid har Ritek resp. Taiyo Yuden skikt på skivorna. Fuji är ju de som är mest prisvärda eftersom de bara kostar 135kr för 25st.
Verbatim skall ha bra kvalitet överlag men det finns batchar av skivorna som inte har Ritek eller Taiyo Yden skiktet och då kan man få skriv/läsfel på skivorna men man kan ju få det på de som har bra skikt också om man har otur. Man kan se vilket skikt man har på dem genom DVD Info Pro eller DVD Decrypter.
Kika här för att se kvaliteten på olika media efter tillverkare och skikt:
http://www.videohelp.com/dvdmediaPS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.
- Citat
- Flag
Comment
-
Lite uppdatering av detta. M.a.p. PStwo som ju har lite "svagt" optoblock som inte gillar skivor som har låg reflektion och mycket PI Errors/Faults.
Jag har provat ett antal olika DVD+R och DVD-R i min PStwo.
Brännare LG GSA-5120D, jag bränner det mesta i 4x (2x någon gång bara för att testa om det blir någon skillnad i kvalitet vid PIE/PIF/Jitter test i DvdInfoPro).
Om man använder DVD-R eller DVD+R gör ingen skillnad så länge man håller sig till DAO resp single session givetvis. Båda är helt kompatibla med PStwo (och även äldre PS2, men exakt vilka modeller som bäst gillar vad vet jag inte).
Bästa DVD+R (4x-8x) nu är: Fuji (YUDEN), Verbatim DataLifePlus (MCC)
Bästa DVD-R (4x-8x) nu är: Fuji (TYGxx), Verbatim DataLifePlus (MCC)
Ovanstående ger, med en bra brännare som har en bra FW-version, utmärkta resultat. I 4-8x läsning kan man faktiskt få lika bra resultat som en pressad DVD-ROM. Obs att Verbatim DataLife är *inte* samma sak som DataLifePlus. Undvik de förra.
Ganska bra skivor DVD-R & DVD+R: Traxdata (RITEK G04, RITEK Rxx)
Undvik *alla* skivor som har "printable surface". Det tenderar att försämra läskvaliten. Överhuvudtaget är det där en dålig ide, IOFS väsentligt bättre än att klistra på en rund papperslapp på en skiva..!
Alla ovanstående är rätt lätta att få tag i både i butik (Sthlm) och på Webben.
Två sorter som jag kan rekommendera att undvika i PS2/two sammanhang är
Platinum (CMC)
Memorex (oftast CMC)
Speciellt de senare är hopplösa, man vet aldrig vad det är för dye på dem förrän man läst ut det själv. De brukar finnas i allehanda butiker på 10-spindlar (som typiskt kostar nära 100:-) och ibland i 25-spindlar. Dessa skivor är värda *max* 5:-/st eftersom man nästan alltid får kassera 25% av dem om man är noga med kvaliten på resultatet och inte bara att det skall funka...
När man köper skivor är det en bra ide att fråga Webb-butiken först vad exakt det är för dye på dem. Om man inte får ett vettigt svar, köp isf litegrann och kolla själv först alt. gå nån annanstans och handla. Köper du i butik (dyrare men lite högre sannolikhet att det verkligen är bra märkesskivor med bra dye), köp någon skiva i single förpackning och kolla den själv. Gå tillbaka och köp 25 el 50-spindel sen när du vet exakt vilken dye det är.
/M
--
PStwo w. DMS4 Pro, ToxicBIOS 1.2
- Citat
- Flag
Comment
-
Någon som kan tipsa om ställen som säljer skivorna? Är det t.ex vanliga på ställen som OnOff eller Elgiganten eller ska man leta på webben? Står mediakoden (TYGxx, MCC osv) på fodralen eller hur vet man att det är rätt skivor? Finns ju t.ex många Verbatim DataLifePlus som inte är MCC.
- Citat
- Flag
Comment
-
Verbatim DataLifePlus 4x el 8x DVD+R är med mkt hög sannolikhet media-id MCC.....002 MCC.....003 (se även nedan) här: <http://www.********.com> (fraktkostnad 120:- 0-10 kg). Tyvärr vet jag inte vad DVD-R av dessa är (ännu).
Fujifilm DVD+R är YUDEN000T02 på samma ställe, de kostar vanligen under 4:-/st på spindel, mkt bra pris för väldigt bra media. Fujifilm DVD-R är ProdiscF01. De sistnämnda kan vara bra eller rätt dåliga beroende på vilken brännare du har. Om du har en LG GSA undvìk dem, LG's brännare klarar av någon anledning inte av dem med någon vettig kvalitet alls.
Visst kan du hitta Verbatim DataLifePlus på El-Giganten, OnOff o.d. men det är dubbla priset nästan jfrt ovanstående Nätbutik. Vanligen har de stora kedjorna i Sverige Memorex eller Platinum o.d. och de är i praktiken inte värda mer än högst 4-5 spänn/st p.g.a. låg kvalitet. Betala *inte* 8-10 kr/st för dem!
Mediakoden står ingenstans utanpå ett fodral eller skiva. Aldrig någonsin som jag hört om eller sett. Det syns bara i brännarprogrammet (förhoppningsvis) eller i ett speciellt program som läser ut den informationen som brännaren suger i sig när du stoppar i en blank DVD+-R. Du vet inte att det är "rätt" skivor förrän du kollat eller frågat någon som kollat.
>många Verbatim DataLifePlus som inte är MCC
Ja, det har iaf funnits. Definitivt är det inte otroligt att "DataLife" inte är MCC. Men för tillfället verkar det vara så att "DataLifePlus" är MCC oftast här i Nordeuropa åtminstone. Då är det någon av följande MID för DVD-R:
MCC 00RG200 (2x)
MCC 01RG20 (4x)
MCC 02RG20 (8x)
MCC 03RG20 (16x)
För DVD+R är det:
MCC.....001 (2.4x)
MCC.....002 (4x)
MCC.....003 (8x-12x)
MCC.....004 (16x)
Jag har läst att det kan vara en god ide att låta bli att bränna MCC 02/03 i högre fart än 4x om man vill ha optimalt resultat. Men det beror på exakt vilken brännare man har och exakt vilken FW version det är i den. Det finns inget annat sätt än att prova själv isf.
/M
--
PSTwo w. DMS4 Pro ToxicBIOS 1.3 + PSX w. MultiX
- Citat
- Flag
Comment
-
eftersom jag inte sett hansi klaga tidigare antar jagatt man får länka.Original inlägg av born as ghostNågon som kan tipsa om ställen som säljer skivorna? Är det t.ex vanliga på ställen som OnOff eller Elgiganten eller ska man leta på webben? Står mediakoden (TYGxx, MCC osv) på fodralen eller hur vet man att det är rätt skivor? Finns ju t.ex många Verbatim DataLifePlus som inte är MCC.
www.********.com är väldigt bra. De har många märken och är extremt billiga. Har beställt själv mycket från dem. De har t.ex. dvd-r verbatim för 5kr skivan!.
Frakten beror på hur mycket du beställer. så om du beställer ca50 skivor kommer det inte kosta 120kr som var3gen skrev. snarare 50kr. <1kg"I'll keep it short and sweet -- Family. Religion. Friendship. These are the three demons you must slay if you wish to succeed in business."
- Citat
- Flag
Comment
-
Hm, ja jag vet inte men på ********'s websida står det faktiskt att 0-10kg kostar 120:- Jag ser inget alternativ där för frakt på nåt <1 kg, men det kanske finns ändå. Verkar som om de skeppar't från Danmark..?
/M
--
- Citat
- Flag
Comment
-
det kanske har ändrat men när jag beställde där sist så fick jag betala 50 för 1kg
fast det var i höstas"I'll keep it short and sweet -- Family. Religion. Friendship. These are the three demons you must slay if you wish to succeed in business."
- Citat
- Flag
Comment
-
Jag kör på Platinum skivor och dom fungerar utmärkt.har en SPCH-50004 silver edition,(V9/V10?)...har alltid fungerat hur bra som helst.Men undvik Octron(Lidl-skivor)...dom är världens sämsta..Bukpaq är inte heller världens bästa,men TDK är också bra=)
- Citat
- Flag
Comment
-
Platinum, jaha... Det säger oss andra inte mycket. Vilket MID (media-id) då? Det varierar, vissa Platinum (DVD+R) har varit RICOHJPN vilket är bra, många andra är CMC MAG (undvik). Du berättar inte ens om det är -R eller +R du syftar på.
Diskussionen är om vilka skivor som är bra och inte f.tf. är också kopplad rätt mycket till PStwo som har ett känsligare (sämre) optoblock än tidigare modeller.
/M
--
- Citat
- Flag
Comment

Comment