Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Playstation 2 hack kommer göra det möjligt att starta kopierade spel med bara ett min

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Playstation 2 hack kommer göra det möjligt att starta kopierade spel med bara ett min

    "Playstation 2 Independence day"

    Marcus R. Brown har upptäckt ett sätt att utnyttja en möjlighet till "buffer overflow" för att köra ett eget program som tar över uppstartssekvenserna i en PS2.

    Varje gång man startar ett Playstation 1 spel på en Playstation 2 så försöker drivrutinen för att spela Playstation 1 spel läsa en konfigurationsfil på minneskortet.

    Genom att skapa en speciell sådan fil kan man därmed kringgå säkerhetsystemet och sedan teoretiskt exekvera kod som låter användaren byta skiva och starta t.ex. ett kopierat Playstation 2 spel.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  • #2
    Klicka här för att komma till Marcus R Browns hemsida


    PlayStation 2 Independence: The PS1DRV Hack
    Friday, August 15th, 2003
    Note: If you are having trouble getting the default .NPO files to work, you may be booting with a PS1 disc that isn't listed in the default TITLE.DB. You must get the Source Package and manually add your game's title ID with the supplied titleman program.
    You can find your game's title ID by searching us.playstation.com (for US PS2 owners). The title ID is the first ten digits of the last part of the URL.

    I will release more comprehensive docs in the near future (or someone can volunteer some :P). Also, if someone out there who owns a SharkPort or one of the other memcard adapters have save files they'd like to contribute, I'd be happy to post them here.



    Files
    nPort .NPO files:
    BADATA-SYSTEM.npo (North America)
    BEDATA-SYSTEM.npo (Europe)
    BIDATA-SYSTEM.npo (Japan/Asia)


    Source Package


    README
    PlayStation 2 Independence Day
    http://www.0xd6.org/ps2-independence.html
    Friday, August 15th, 2003

    Marcus R. Brown <mrbrown@0xd6.org>
    --

    Introduction
    --

    I have released a binary and source package that exploits a flaw in the PS2's
    handling of a special configuration file. This configuration file, named
    TITLE.DB, is accessed from the PS2 PS1 driver (located at rom0:PS1DRV).

    To make a long story short, the exploit allows anyone with a memory card and
    a valid, legal PS1 disc to hijack the boot process and run any piece of code.
    Absolutely no modification to the system is necessary to use the exploit (my
    only working PS2 is not moddded, and I have developed and tested the exploit
    on this machine). All one really needs is a way to send the files to the
    memory card to enable the exploit.

    <one pargraph gist>
    PS1DRV parses a file called mc0:/BXDATA-SYSTEM/TITLE.DB (the X represents the
    PS2's region code) to load graphic parameters for the PS1 game that was loaded
    from the disc drive. There is a catastrophic buffer overflow in the parsing
    routine that allows one to overflow the stack and execute arbitrary code by
    rewriting the $RA register. If we load up our own TITLE.DB, with an entry for
    every PS1 disc that we want to trigger the exploit, then we can take over the
    PS2 boot process as soon as the disc is recognized and PS1DRV is executed.
    </one paragraph gist>

    The file exploit.c will have to serve as documentation on the exploit for
    now, since I've been rushing to get this out and in people's hands.

    If you use PS2 Independence for Evil - I AM NOT RESPONSIBLE.

    All of the distributed source code is licensed under the Academic Free License
    version 2.0. My copyrights _must_ remain intact if you choose to redistribute
    the source package.

    I'm looking forward to comments/criticisms about how the code can be improved,
    and also creative uses for the exploit.


    Using titleman
    --

    titleman allows you to create, add, and delete title entries from the TITLE.DB
    file.

    titleman supports to following options:

    -c Create a new TITLE.DB file.
    -a Add a title or a list of titles to TITLE.DB.
    -d Delete a title or a list of titles from TITLE.DB.
    -l List the contents of TITLE.DB.

    -v Increase verbosity level.
    -o Specify an output file (broken, don't use).

    Examples:

    $ ./titleman -c # Create a new TITLE.DB
    $ ./titleman -a SCUS_000.67 # Add Castlevania:SOTN to TITLE.DB
    $ ./titleman -a @title.lst # Add a list of titles found in title.lst to
    # TITLE.DB (the '@' is required)
    $ ./titleman -d PSXMAIN.EXE # Delete 'PSXMAIN.EXE' from TITLE.DB


    Format of @list files
    --

    One title name per line. Comments are specified with ';' at the beginning of
    the line.

    Example:

    ; Castlevania: Symphony of the Night (one of my favorites :P)
    SLUS_000.67

    ; Chrono Cross
    SLUS_010.41


    Further thoughts
    --
    There is another exploit that can be triggered exactly like this one, except
    it lives on the PS1 disc in SYSTEM.CNF. I don't have a method to manufacture
    valid PS1 discs, so this exploit doesn't interest me much. Developing code
    for this exploit is an excercise left to the reader .

    Oh, if you or your company are looking for a low-level PS2 or GC hacker, I am
    available for immediate contract work or other offers. My e-mail is the best
    way to contact me.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

    Comment


    • #3
      Hmm har läst guiden men fattar inte mycket
      Får nog ta och läsa igen

      Äre nån som kan förklara ?

      Har nån fått det att fungera ?

      vad behöver man ha ?
      Last edited by Gargamel; 2003-08-18, 10:49.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Gargamel
        Hmm har läst guiden men fattar inte mycket
        Får nog ta och läsa igen

        Äre nån som kan förklara ?

        Har nån fått det att fungera ?

        vad behöver man ha ?
        Vad jag förstått så behöver du:

        USB till USB kabel
        Minneskort till ps2
        Ps1 spel
        Mjukvara för att föra över filer till minneskortet (tex. sharkport)

        Du kopplar samman ps2 och datorn via USB, sedan för du över hacken till minneskortet via tex. sharkport. Efter det så startar du ps2 med ett ps1 spel. Sedan tror jag att du skall kunna byta till vilket sel du vill...

        Jag vet inte säkert men jag planerar att testa det idag. Skriver om jag får det fungera.
        Mkeejn

        Comment


        • #5
          http://mrbrown.ps2dev.org/exploitguide/
          guide.
          Mkeejn

          Comment


          • #6
            Originally posted by Lind_Johan
            Vad jag förstått så behöver du:

            USB till USB kabel
            Minneskort till ps2
            Ps1 spel
            Mjukvara för att föra över filer till minneskortet (tex. sharkport)

            Du kopplar samman ps2 och datorn via USB, sedan för du över hacken till minneskortet via tex. sharkport. Efter det så startar du ps2 med ett ps1 spel. Sedan tror jag att du skall kunna byta till vilket sel du vill...

            Jag vet inte säkert men jag planerar att testa det idag. Skriver om jag får det fungera.
            Så jag behäver inte den där internet grejen utan endast en USB kabel ?

            Hoppas du lyckas
            Posta så fort du testat har själv ingen usb kabel hemma

            Comment


            • #7
              Originally posted by Gargamel
              Så jag behäver inte den där internet grejen utan endast en USB kabel ?

              Hoppas du lyckas
              Posta så fort du testat har själv ingen usb kabel hemma
              Jag vet inte riktigt vad du menar med Internet grejen men vad jag vet så använder sig av USB kabel istället för Nätverksadaptern som andra program gör när de för över data.
              Mkeejn

              Comment


              • #8
                om jag har fattat rätt så behöver man inte en USB kabel heller, det är bara att skapa en bootcd och fixa till minneskortet i en moddad ps2a, eller?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by miKey
                  om jag har fattat rätt så behöver man inte en USB kabel heller, det är bara att skapa en bootcd och fixa till minneskortet i en moddad ps2a, eller?
                  Helt rätt. Vad jag vet så kan man inte köra backups med hjälp av detta än, endast starta valfri programvara från minneskortet. Dock kanske det kommer ett program som tar bort skyddet...
                  Mkeejn

                  Comment


                  • #10
                    Ingen kunnig varelse som kan testa om det funkar
                    ?

                    Comment


                    • #11
                      verkar intressant detta, nu behöver man ingen link kabel heller, sjeep har gjort en istallations cd,,

                      Comment


                      • #12
                        är det bara att ladda den där filen och föra över den till minneskortet?

                        Comment


                        • #13
                          Intet nytt på minnesfronten?

                          Ingen som har lyckats utnyttja denna bug till att bota upp kopierade spel ännu? Vore smutt att inte behöva chippa, lär dessutom bli mycket billigare.

                          Comment


                          • #14
                            CogSwapLoader

                            Läste om CogSwapLoader som installeras på minneskortet och nyttjar denna "exploit" för att starta PS2 back-up. Dock så krävs tydligen både boot med orginal PSX eller PS2 skiva + knife swap, dvs inte så vidare upphetsande eftersom att knife swap funkar minst lika bra utan installation av CogSwapLoader.
                            Länk till instruktioner för CogSwap: http://www.ps2-exploit.da.ru/

                            Comment


                            • #15

                              Fattar ingenting..
                              Är det nån som kan förklara för en ps2a "n00b"

                              Comment

                              Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

                              Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

                              Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X