Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guide: Få igång emulatorer på xboxen

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Guide: Få igång emulatorer på xboxen

Okej, nu tar jag och skriver en guide på hur man får igång fungerande emulatorer på xboxen. Läs igenom allt först, det är alltid bra att göra. Detta förutsätter att man har en chippad xbox också. Först måste man ha emulatorn, eller hur? Här står hur man får tag i den:

Hämta hem rätt emulator:
    Kolla först vilken emulator som är bäst för just den konsollen som du vill emulera, det kollar du HÄR. En fotnot är att den bästa N64-emulatorn just nu är Surreal64. I guiden nedanför kommer jag använda xSNES9x som ?exempel-emulator?.

Ladda ner mIRC HÄR och installera det. När du startar det så skriv namn, epost och två olika nickname, tryck sen OK. Tryck sen alt + e på tangentbordet, välj IRC Network: EFnet, och IRC Server: EFnet: EU, SE, Gothenberg. Tryck sen "Connect to server". Det kan ta en stund, men låt den söka tills det står:

-irc.efnet.se- *** Looking up your hostname...
    -
    -irc.efnet.se- *** Checking Ident
    -
    -irc.efnet.se- *** Found your hostname

Sen när det kommer upp en liten ruta skriv då "#xbins" och tryck join. När en ny ruta kommer upp skriv "/msg xbins !list". Sen ser du att det lite längre upp börjar blinka en icon om en ny ruta med röd text, tryck på den. Nu kan du öppna din ftp-klient (jag rekommenderar starkt FlashFXP). I FlashFXP, tryck F8 och skriv in informationen du fick via xbins (Server or Url / FTP adress, User Name, Port och Password.) Gå sen in här: XBOX/apps/emulators/, sedan ser du alla emulatorer som finns tillgängliga, i mitt fall vill jag ju då gå in i mappen som heter snes. Väl där går vi in på rätt emulator, dvs. xsnes9x, sen plockar vi hem den senaste versionen av emulatorn, i skrivande stund xSnes9x_V1.42_17June2004.

Packa sen upp filen du dragit hem med WinRAR. Mappen du nu får innehåller emulatorn, det är denna du för över till xboxen. Koppla upp dig till din xbox, för info om hur du gör det, kolla Hansis guide. Filen ska sen ligga i E (alternativt F om du har större hdd), E:/apps/emulators/, du för över mappen genom att markera den, och trycka ctrl+t.

Hämta hem spel:
    Okej, nu har du förhoppningsvis en fungerande emulator på xboxen, då ska du bara ha romsen (spelen) också. Googla fram några bra sidor där man kan hämta dem, jag kan tyvärr inte länka några, jag citerar Hansi:

"Halva nöjet är att hitta olagliga filer på egen hand så jag tog bort länkarna till ROM siterna :-)"

När du har tagit hem romsen som du vill ha behöver man oftast packa upp dem med winrar igen. Nu är det då dags att föra över spelen, då gör man likadant i flashfxp, för xsnes9x ska de ligga i E:/apps/emulators /xSnes9x_V1.42_17June2004/Roms. Tänk på att inte ha för långa filnamn, tex. SMB 2 istället för super mario bros 2...

EDIT: För info om hur man ställer in sökvägen i Surreal 64 rätt, se följande tråd:

http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=25584

Lycka till!
    Last edited by rejjo; 2006-03-01, 18:03.
    Original inlägg av rejjo, 5 april -06

"Har du inget och göra, skriv en guide!"

Väldigt fint och bra formulerat. Nobelpriset nästa!
    K.N.E.G.G.A.N.: Kinetic Networked Entity Generated for Galactic Assassination and Nullification

Comment

Du behöver inte överdriva

Comment

Mycket bra guide...

Comment

Guider är fina grejer. När folk väl läser dem...
          "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
          Maxtor D-Max 200gig
          v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Comment

Original inlägg av Blixten100
            Guider är fina grejer. När folk väl läser dem...
            I hear you...

Comment

Haha!

Comment

Läsa är en sak..förstå är en helt annan. Det verkar ju så enkelt för oss som redan kan, men skulle jag läsa en guide om hur man transplanterar en njure skulle jag garanterat inte förstå mycket av den...
                Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

tack!
                  Smartxx Lt Opx
                  www.ozgur.webb.se

Comment

japp mycket bra tilloch med jag förstod
                    Det jag inte kan idag lär jag mig i morgon!

Comment

jo, njurar är ju lite annat än elektronik.... Men, man har ju 10 ggr roligare med ett chippad xbox, än med än njur-transplanterad mormor....
                      "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
                      Maxtor D-Max 200gig
                      v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Comment

Säg inte det...

Comment

vafan ?

skriver man /msg xbins !list i #psxcare så bannas man ju ?

Varför skrev du att man skulle skriva så ?

Comment

Om du blev bannad i #psxcare så kan du inte ha skrivit så, för börjar du raden med /msg så är det ingen i #psxcare som ser det...
                            Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Original inlägg av Hansi
                              Om du blev bannad i #psxcare så kan du inte ha skrivit så, för börjar du raden med /msg så är det ingen i #psxcare som ser det...
                              Jo, jag skrev exakt så, men jag blev bannad för jag skrev !list antar jag?
                              Tråkigt, skrev fel och blir bannad ;/

Är inte så het på mirc överhuvudtaget, så vet itne riktigt vad jag gjorde
                              Last edited by Jimmandx; 2006-03-27, 00:19.

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X