Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Villka emulatorer fungerar bäst

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Villka emulatorer fungerar bäst

Kan vi inte samla allt på en och samma plats.

NES - 8.Bit
    Snes - 16.Bit
    N-64 - 64.Bit

Gameboy
    Gameboy Colour
    Gameboy Advance

Sega - 8.Bit
    Megadrive

etc etc...

Om folk kunde skriva sina personliga kommentarer till dessa och om de har varit tvugna att patcha eller göra om något.

/V

.::| Atari 2600 | Atari 800XL | Atari 130XE | Atari 520ST | Atari 1040STfm | Atari Jaguar | Atari Lynx | NES/Famicom 8.Bit | SNES/S.Famicom 16.Bit | Nintendo 64 | Gameboy | GBA | Vic-20 | C-64 | C-128 | Amiga 500+ | Amiga 600HD | Amiga CD32 | Sinclair Zx81 | Sinclair ZX SPECTRUM 48K | Sinclair ZX SPECTRUM 128K | Phillips P2000T | Phillips G7000 | Phillips CD-I | Luxor/System Fairchild | Videomaster Colourscore | APPLE IIc | Texas TI99/4A | Spectravideo 318 | SHARP MZ-700 | Intelivision System III | PANASONIC 3DO | PS | PS-One | PS2 | X-Box | Dreamcast | Sega 8.Bit | | Sega Master System | Meda-CD | Saturn | Atari Jaguar | 3-DO | Neo Geo | TurboGrafx-Nec | Neo Geo Pocket | WonderSwan | GP32 | Famicom Game Axe | |::.

Har hunnit gå genom alla emulatorer det finns till XBox och har kommit fram till att följande emulatorer är bäst:

Nintendo 8-bit: FCE Ultra, fungerar helt perfekt

Super Nintendo: xSNES9x, bästa emulatorn som finns till XBox

N64: Både PJ64 och UltraXLE är bra. UltraXLE stöder dock inte så många spel som PJ64 men den klarar Zelda64

Gameboy (alla 3): Xboy Advance, fungerar mycket bra, ljud och bild är i sync och de flesta spelen fungerar

NeoGeo Pocket: NeoPopx, verkar klara de flesta spelen.

Atari Lynx: HandyX, har klarat alla spel jag provat.

Atari 2600: Z26, bra emulator utan några för mig kända problem.

PC Engine/Turbo Grafx 16: HU-GO!, många spel fungerar (framförallt Dracula X), har endast testat ISO/MP3-sets.

SEGA Mastersystem: SMSplus, har startat alla spel jag provat (Klarar även Game Gear).

SEGA MegaDrive: NeoGenesis, har startat alla spel jag provat (Klarar även MEGACD och 32X).

Playstation: PCSXBox, fungerar mycket bra, klarar av rätt så många spel. Vissa spel känns dock som att de går i slow motion. Jag får bäst resultat om jag ställer över XBoxen i NTSC och kör NTSC-spel.

NeoGeo: Kawa-X, klarar alla spel nästan helt perfekt. Klarar även av stora spel så att man kan spela Metal Slug 3. Denna emulator klarar även av CPS1- och CPS2-spel (street fighter 2, Marvel vs Capcom m.fl.)

CPS1/CPS2: Redan nämnda Kawa-X, men även FBAx. Tycker personligen att FBAx är bättre då ljudet hackar till lite i Kawa-X när man kör CPS2-spel.

Arkad: MAMEoX, klarar många spel, blir bara bättre och bättre med tiden. Utvecklarna ska tydligen implementera virtuellt minne så att man kan köra stora spel.
    Även MAMEx kan rekommenderas, klarar spel som inte MAMEoX klarar av.

Laserdisc (arkad): Daphne, har endast testat Dragons Lair och det fungerade.

Ultra64 (Arkad): U64-X, emulator som endast klarar två arkadspel; Killer Instinct och Killer Instinct 2. KI flyter på bra (näst intill perfekt, 60 fps) men ljudet kan hacka till ibland. KI2 fungerar bra, men har inte samma flyt som KI, ca 40 fps.

C64: FrodoX, har inte provat denna så mycket, men den verkar klara alla spel

Amiga: UAEX, klarar en hel del spel, tyvärr har jag inte så många amiga-spel att testa

Sen måste jag bara rekommendera ScummVMx som gör att man kan spela gamla LucasArts-spel. Läs mer på http://www.scummvm.org/

Det var allt jag kunde komma på nu. Det finns många olika emulatorer till XBoxen så det är bara att prova sig fram vilken som klarar av de spel man vill spela.

Det kanske ska tilläggas att många emulatorer fungerar bäst i NTSC eller PAL60. När de första emulatorerna kom till XBox förra året så var det många som inte ens ville starta om man körde PAL50. Idag fungerar allt fler emulatorer i PAL50, men får ni inte en emulator att fungera ordentligt så testa att ställa om XBoxen till NTSC eller PAL60.
    Last edited by niszhe; 2003-08-23, 14:33.

Comment

Har uppdaterat min lista med en PSX-emulator och en arkademulator.

Comment

ScummVMx för alla härliga point-n-click-äventyr.
        Rip. Mix. Burn.

Comment

Det kommer en ström av nya emulatorer till XBox just nu (Tack vare XPort).
          En av dem är en DOS-emulator (DOSXBox) så man kan köra gamla 386-spel.
          Även en MSX-emulator (FMSXBox) och en ATARI ST-emulator (WinSTonX) har dykt upp.

Uppdaterar mitt inlägg ovan när jag provat dem lite. Hade jag haft tid hade jag gjort kompatiblitets-listor för de olika emulatorerna så att alla slipper fråga vilka spel som fungerar.
          Men eftersom jag har ett liv också får jag nöja mig med att tipsa om emulatordelen på xbox-scene´s forum.

Comment

vart kan man få tag på scummvmx?

verkar hur cool som hellst! men på deras hemsifa finns det bara till pc mac och en jävla massa os, men inte till xbox

Comment

Den finns på "de vanliga platserna" precis som alla andra program till XBox

Comment

Hur ändrar jag ???

Originally posted by niszhe

Det kanske ska tilläggas att många emulatorer fungerar bäst i NTSC eller PAL60. När de första emulatorerna kom till XBox förra året så var det många som inte ens ville starta om man körde PAL50. Idag fungerar allt fler emulatorer i PAL50, men får ni inte en emulator att fungera ordentligt så testa att ställa om XBoxen till NTSC eller PAL60.
                En fråga bara hur ändrar jag till NTSC eller PAL60 ?

Comment

Du använder programmet "Enigmah Videomode Switchdisc" för att ändra mellan PAL och NTSC.

Kör du PAL så kan du tala om för boxen att du vill köra PAL60 om spelet stöder det via settings i ms dashboard.
                  Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Tack !

Nu funkar alla spel ! Det är i svartvitt men det måste bero på att min TV inte riktigt fixar NTSC eller ?

Comment

PCSXBox

Tja.
                      Jag skulle vilja veta hur Playstation emulatorn fungerar.
                      Kan man ha spelen på originalskiva, bränd skiva eller måste man lägga in spelet på HD'n.
                      Hur gör man??

Comment

Re: PCSXBox

Originally posted by Rubert
                        Tja.
                        Jag skulle vilja veta hur Playstation emulatorn fungerar.
                        Kan man ha spelen på originalskiva, bränd skiva eller måste man lägga in spelet på HD'n.
                        Hur gör man??

Man lägger isofilen på xboxens hårddisk.
                        Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Har ni inte provat "SIERRA" emulatorn. Kräver tagenbord visserligen men det är riktigt roligt att kunna sitta och spela de klassika sierra spelen King´s Quest 1-4, Space Quest, Leisure Suit Larry, Quest for Glory m.m. på xboxen.
                          XBOX
                          X-ecuter 2.2 Lite
                          X2_4983.06 Bios
                          120GB HD
                          SAMSUNG DVD

Wii 4.2E
                          WiiKey 1.99 Beta firmware

Nintendo DSi XL
                          M3i Zero

Nintendo 3DS

XBOX360
                          Flashad Iextreme ??

Playstation 3

Comment

kan man spela PC spel på X-box?

Comment

vad ska det va för filformat på metal slug-spelen?

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool:
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X