Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Installations guide av Gentoox Linux Home

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Installations guide av Gentoox Linux Home

Guide till Gentoox Linux Home Edition installation genom nätverk

Lite saker att ha i bakhuvudet?..
    Avaktivera alla "In Game Reset" (IGR) i Evo-X
    All text är sMå oCh StOr-bokstavskänslig!!!
    Partition E: på Xboxen skall ha 4,5 gigabyte ledigt.

1. Ladda hem Gentoox.ShALLaX.Home-Edition(valfri version).rar
    2. Öppna filen i Winrar och packa upp filen Startduust.iso(-u)
    3. I Starduust.iso(-u) finns det en fil kallad Distro.rar ? Den filen packar du upp till en egen katalog ? det är de vi ska arbeta med!
    4. Starta din Xbox så att Evo-X kommer igång
    5. Öppna ditt FTP-program och skicka över filerna som låg i Distro.rar till ?E:\? OBS! Funkar bara på ?E:\? inte "E:\APPS\WHATEVER\".
    6. Editera evox.ini på xboxens ?C:\? och lägg till raden ?Item ?Gentoox Linux?,?e:\gentooxx.xbe? under ?Section Root?
    7. Nu är det bara och starta om din Xbox och välja ?Gentoox Linux? i Evo-X menyn och köra!!

Om du använder dig av tangentbord och vill slippa det
    virtuella tangentbordet som alltid startar så logga in som
    root och skriv:
    "magic no-keyboard" utan ""
    så försvinner det!!
    "magic f-drive" Flyttar Gentoox till F:\
    "magic e-drive" Flyttar Gentoox tillbaka till E:\
    "magic newfs" för att ändra storlek på Linux partitionen
    För att stänga av xboxen när du kör linux - tryck inte bara på powerknappen!
    Skriv som root "halt".
    Och för att starta om, logga in som root och skriv "reboot"!
    //Nidas
    Last edited by nidas; 2006-01-13, 21:14.

Vad är det för fel om bilden rullar snabbt så man inte ser nånting, sen efter en stund så ser man att det blir vit text med svart bakrund, då börjar xboxet blinka i olika färger.

EDIT: Testade med pro när det blev så som jag skrev över. Nu tankade jag Home och testade. Då sätter fläkten igång, det blir några gånger i olika färger(inte på tvn, utan på knappen på boxen) och sen stängs xboxet av.
    Last edited by Klibbe; 2003-12-20, 22:47.
    God Jul

Comment

Re: Installationsguide av Gentoox Linux Home

Originally posted by nidas

Partition E: på Xboxen skall ha 3,5 gigabyte ledigt

3. I Starduust.iso(-u) finns det en fil kallad Distro.rar ? Den filen packar du upp till en egen katalog ? det är de vi ska arbeta med!
      5. Öppna ditt FTP-program och skicka över filerna som låg i Distro.rar till ?E:\? OBS! Funkar bara på ?E:\?
      6. Editera evox.ini på xboxens ?C:\? och lägg till raden ?Item ?Gentoox Linux?,?e:\gentooxx.xbe? under ?Section Root?
      7. Nu är det bara och starta om din Xbox och välja ?Gentoox Linux? i Evo-X menyn och köra!!

En till grej!
      root och skriv:
      så försvinner det!!

//Nidas
      Jag har gjort EXAKT som du sa men när jag startar gentoox från menyn så vill den först ha en skiva, den har ja brännt ut (star****.iso) efter att jag har lagt in skivan så står det:"Booting star****" sen händer inget mer, har väntat ett bra tag och restartat xboxet å försökt igen men blir likadant.. vad har ja gjort fel ?

Comment

Kom ihåg att "All text är sMå oCh StOr-bokstavskänslig".
        Kolla det!
        //Nidas

Comment

Re: Installationsguide av Gentoox Linux Home

Är detta en vanlig ISO-fil (d.v.s. en sådan som normalt öppnas med "mount -o loop -t iso9660 /filnamn /monteringspunkt")? Vad betyder "(-u)" sist i filnamnet? Är det något speciellt som Windows-versionen av unrar lägger dit?

Comment

Se "Starduust.iso(-u)" som en rebus, vad blir "Starduust.iso" minus ett "u"?
            Det går ej att skriva det som det ska vara för då ser det ut så här:
            Star****.iso

Det är en vanlig isofil som går att bränna på cdskiva.
            MVH
            Nidas

Comment

Jag följde en annan guide (den på Gentoox egna sida) men har även läst denna, men när jag försöker köra Gentoox från Evo-X så kommer laddskärmen fram som vanligt men sen hoppar den tillbaka till evo-x menyn utan ens en liten skymt av Linux... whats up with that?

Comment

Original inlägg av fergie
                Jag följde en annan guide (den på Gentoox egna sida) men har även läst denna, men när jag försöker köra Gentoox från Evo-X så kommer laddskärmen fram som vanligt men sen hoppar den tillbaka till evo-x menyn utan ens en liten skymt av Linux... whats up with that?
                Hmm, kan vara nåt med usb eller så kanske det är IGR, prova att stänga av IGR och prova att dra ut usbkabeln eller handkontrollen så fort du har tryckt igång gentoox i evox.
                Kan ju oxå vara så att bokstäverna inte Är sOm DoM ska vara, kolla så att filnamnen stämmer!
                Lycka till!
                //Nidas

Comment

Original inlägg av nidas

Partition E: på Xboxen skall ha 3,5 gigabyte ledigt

5. Öppna ditt FTP-program och skicka över filerna som låg i Distro.rar till ?E:\? OBS! Funkar bara på ?E:\?

En till grej!
                  root och skriv:
                  så försvinner det!!

//Nidas
                  kan man inte lägga den på F:?
                  försvinner sakerna om man lägger det på xboxet lr?(det man har laggt in själv)

Comment

Installera grejerna på E:\
                    Sedan skriver du som root:

"magic f-drive"

så fixar det sig till F:\
                    Det funkar inte att direkt lägga grejerna på F:.
                    Ingenting försvinner på xboxen om du följer ovanstående punkter.
                    Lycka till!
                    //Nidas

Comment

hej... asså jag har fått in en "klickbar menyknapp" i menyn men den hängersig på uppstart av linux... varför?
                      Last edited by fatazzgamer; 2004-01-21, 22:18.

Comment

Original inlägg av fatazzgamer
                        hej... asså jag har fått in en "klickbar menyknapp" i menyn men den hängersig på uppstart av linux... varför?
                        Eftersom du säger att du "fått in en "klickbar menyknapp"" så antar jag
                        att det är i evox och att du lagt Gentoox under mappen APPS eller nåt.
                        För du har väl inte lagt till den "klickbar menyknappen" själv?
                        Troligt vis har du lagt filerna i en katalog i E:\ eller F:\,
                        det går ej, de måste ligga direkt under E:\!
                        Lycka till!
                        //Nidas
                        Last edited by nidas; 2004-01-22, 10:24.

Comment

Original inlägg av nidas
                          Eftersom du säger att du "fått in en "klickbar menyknapp"" så antar jag
                          att det är i evox och att du lagt Gentoox under mappen APPS eller nåt.
                          För du har väl inte lagt till den "klickbar menyknappen" själv?
                          Troligt vis har du lagt filerna i en katalog i E:\ eller F:\,
                          det går ej, de måste ligga direkt under E:\!
                          Lycka till!
                          //Nidas
                          jo då...jag har laggt till en knapp i EVO-x start menyn(den som kommer när man startar, men linuxet gör att boxen hängersig vi uppstart av linux, op nej den ligger inte under apps, den ligger i rooten av e:

Comment

Original inlägg av fatazzgamer
                            jo då...jag har laggt till en knapp i EVO-x start menyn(den som kommer när man startar, men linuxet gör att boxen hängersig vi uppstart av linux, op nej den ligger inte under apps, den ligger i rooten av e:
                            Hmm, konstigt... Och du har kollat så att stora och små bokstäver stämmer överens med hur de heter i Distro.rar?
                            När hänger det sig, kommer det fram nån text??
                            //Nidas

Comment

Snälla svara på denna frågan vad menar ni med det ?? fattar inget kan ni inte skriva hur det ser ut i stället för alla ? plzzz skulle värkeligen uppskattas

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X