Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"egen nätverkskabel" mellan Xbox & datorn..

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

....rak eller korsad?

..tack för svaren. Vad jag kom fram till av min bekant så skall kabel mellan doserna kopplas som rak. Sedan skall man bara använda en korsad kabel (datorn till dosa 1), den andra skall vara rak sa han.
    Som sagt jag är ingen "hajare" på det här med nätverk. men vad skulle ske om jag satte en korsad kabel från dosa 2 till Xboxen.
    Blir inte det som en rak kabel på hela "slingan" då??
    Det blir nog snart till att inhandla en färdig kabel & spika den på väggar o tak.
    Sen får jag se vad högst Moskva säger -jag och Xboxen åker väl ut

Comment

Som jag skrev innan har man nätverksuttag (honor) där man har tänkt sig att kunna ansluta en dator, typ sovrum1, sovrum2, kök, storarum, kablarna mellan dom skall vara raka, den finns dosor men snabbkoppling så att du kan ta färdiga kablar & bara stoppa in RJ45 kontakten i honkontakten, sådana paket finns att köpa med mjukpalaströr som är öppna på ena sidan så att man kan lätt stöppa in kablen, dom rören är fastsatta på en sokel med dubbelhäftande tejp så att man kan sätta fasst dom i typ kolvlisten, färgen på allt e vita. Jag köpte mitt paket i Polen på semestern år 2001, har sett liknande paket här, finns även i mina importmagasin fr HongKong så ngn måste ju importera dom hit men vem vet jag ej, jag menar det är ju alla hemma användares drömpaket om inget annat.

Korsad kabel används mallan PC-PC, PC-Xbox, hub-hub i uplinken.
      Rak kabel används mellan PC-Hub-PC osv.

I ditt fall blir det PC-uttag (rak), utttag-uttag (rak), uttag-xbox (rak) uttaget är ingen fysisk del i kedjan därför rakkabel.
      Men vill du ha en kontak som mellan en PC-XBOX måste du ha korsade kablar längst hela kedjan. blir samma sak som med en lång korsad kabel mellan PC-Xbox, bättre alternativ är att ha en hub/switch mellan våningsplan om man skall ha flera Pc som kan utnyttja nätverksyttagen i nätverket i hemmet.
      Last edited by pege63; 2003-09-30, 09:58.
      "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Comment

..Page63??

..tack för svaret. Jag fattar inte riktigt ändå

Du skrev;

ditt fall blir det PC-uttag (rak), utttag-uttag (rak), uttag-xbox (rak) uttaget är ingen fysisk del i kedjan därför rakkabel.
        Men vill du ha en kontak som mellan en PC-XBOX måste du ha korsade kablar längst hela kedjan. blir samma sak som med en lång korsad kabel mellan PC-Xbox, bättre alternativ är att ha en hub/switch mellan våningsplan om man skall ha flera Pc som kan utnyttja nätverksyttagen i nätverket i hemmet.

Jag skall alltså ha rak kabel från PC till uttag 1, (Uttag till uttag har jag kopplat som rak) Uttag 2 till Xbox också rak kabel eller ?
        Tidigare körde jag bara med en korsad kabel mellan PC-->Xbox och det funkade bra. Blev bara trött på allt flyttande varje gång jag ville tanka över något.
        Min bekant har alltså fel när han säger att jag skall använda en korsad kabel(PC till uttag1) och en rak från uttag2 till Xbox??
        Tackar för din hjälp, får nog fördjupa mig lite mer i det här med
        nätverk....

Comment

Hmmm jag röstar nog mer på din bekants förslag...

Comment

Jag vill också få tag på såna färgglada piller som pege63 knaprar, verkar stenkul ju :-)
            Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

...qualse & Hansi

..skall jag tolka era svar som att Page är ute och cyklar?
              Min kompis har rätt, och jag har något annat fel som gör att jag inte får kontakt?
              Jag kopplade enligt hans anvisningar men får ingen signal mellan PC & Boxen. Får kanske trots allt bjuda hem honom och låta han göra jobbet medan jag tar en öl
              Känns bara som ett stort nederlag att jag inte får skiten att funka...lär väl få höra det av honom också

Comment

Det låter kanske lite enkelt, men har du provat att motståndsmäta kabeln? Har lagt ett gäng meter utp/stp och vad jag kommer ihåg så är de kablarna ganska känsliga. Du skriver iofs att du använt 4-ledare men men är ledarna små och speciellt om de liger tvistade så är de känsliga.

Lycka till!

Comment

Originally posted by Hansi
                  Jag vill också få tag på såna färgglada piller som pege63 knaprar, verkar stenkul ju :-)
                  Put me up for some of those too :-)

Comment

Jajaja se där amatörer, ni kan ju komma hem till mig och prova på mitt nätverk då ju, så kan vi spela CS, ni behöver inga datorer då jag har 6 PC 2 Laptops i nätverket, 1 xbox.

Ja uttagen är som en "hub" i sådana änvänder man raka kablar, mellan uttagen används raka kablar. Det blir som att stoppa in "RJ45 hanen" i en hub.

I ditt fall köp eller gör en korsad lång kabel så slipper du huvudvärken.
                    Last edited by pege63; 2003-10-01, 09:27.
                    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Comment

Originally posted by pege63
                      Som jag skrev innan har man nätverksuttag (honor) där man har tänkt sig att kunna ansluta en dator, typ sovrum1, sovrum2, kök, storarum, kablarna mellan dom skall vara raka, den finns dosor men snabbkoppling så att du kan ta färdiga kablar & bara stoppa in RJ45 kontakten i honkontakten, sådana paket finns att köpa med mjukpalaströr som är öppna på ena sidan så att man kan lätt stöppa in kablen, dom rören är fastsatta på en sokel med dubbelhäftande tejp så att man kan sätta fasst dom i typ kolvlisten, färgen på allt e vita. Jag köpte mitt paket i Polen på semestern år 2001, har sett liknande paket här, finns även i mina importmagasin fr HongKong så ngn måste ju importera dom hit men vem vet jag ej, jag menar det är ju alla hemma användares drömpaket om inget annat.

Korsad kabel används mallan PC-PC, PC-Xbox, hub-hub i uplinken.
                      Rak kabel används mellan PC-Hub-PC osv.

I ditt fall blir det PC-uttag (rak), utttag-uttag (rak), uttag-xbox (rak) uttaget är ingen fysisk del i kedjan därför rakkabel.
                      Du skrev rätt tidigare Pege men ovan är fel.
                      Han kan inte använda raka kablar hela vägen om han inte går via tex en hub.

Comment

Ovan var hur jag har det hemma och det funkar & har en Switch, vad var det med pillerna nu då, var det om nätverkspaketet ?

Comment

Originally posted by pege63
                          Han kan fortfarande inte koppla rakt hela vägen utan en hub och jag vill fortfarande ha de där pillren.

Comment

Nej det kan han ju inte, jag tänkte mer på om han ville koppla mer än bara boxen kanske flera PC till dom olika uttagen. Piller finns att köpa på apoteket, köp INTE ipren du blir inte som mannen i reklamen.

Beroende på hur uttagen ser ut trådarna kopplas följande( ser ut som ett eluttag 2st honor):
                            Blå - Vit
                            Grön - Grön/Vit
                            Brun - Vit/Orange
                            Vit - Brun
                            Last edited by pege63; 2003-10-01, 10:18.

Comment

Pillren var en liten pik då mr63 i sin vanliga iver att hjälpa till på forumet inte alltid tar sig tid att tänka igenom vare sig frågan eller svaret :-)

I detta fallet glömde du ju som du nu insåg att det krävs en hub eller switch någonstans på vägen, alternativt så drar man rak kabel (självklart!) genom röret, sedan tar man en rak kabel mellan en av enheterna och väggen och en korsad kabel mellan den andra enheten och väggen.

Sedan så skall man ju inte koppla kablarna i sin nätverksabel i den ordning dom sitter i kabeln, utan koppla på ett sätt som antagligen beskrevs i länken som pege skrev tidigare. Det är ett vanligt nybörjarfel att bara koppla kablarna "rakt av" utan att tänka på att man måste välja paren på ett sätt som gör att störningar mellan kablarna tar ut varandra.
                              Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

..ok, jag tro att ..

... jag fattar.
                                Kopplingen jag har gjort är rätt, men det är något annat som gör att signalen inte finns.
                                Fick ett kopplingsschema av min vän där han beskrev hur jag skulle koppla. Eftersom endast 4st trådar behövs så skulle det gå bra med en sådan kabel enligt honom. (han hade själv byggt sitt nätverk så)
                                I varje dosa är där plats för 8 trådar, jag skulle koppla in på de som var märkta 1,2,3 & 6.(detta gjorde jag)
                                Köpte en korsad kabel & en rak kabel, att sätta mellan "stationerna" och uttagen. Sedan skulle det bara att vara köra, men inte i mitt nätverk!!!
                                Ville bara kolla med er på forumet om det var rätt, eftersom jag blir lite konfunderad när det inte funkade. (kan ju vara något viktigt jag missat)
                                Skall låna något instrument av honom idag som man skall kunna mäta sig fram till felet etc. får se hur det går

tack för hjälpen..

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :(
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X