Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

M.A.C Adress

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• M.A.C Adress

Hej.

Jag fick en box i fredags och har beställt chip samt större disk så jag ska in och rota lite i boxen imorgon
    Tänkte vara väl förberedd och höra lite om nätverket med boxen, jag vill ju givetvis att den ska vara online på mitt lan men inte komma ut på i-net utan att jag säger att den får, detta styr jag via min brandvägg! Men jag har dhcp server på mitt lan och vill gärna tilldela x-boxen en ipadress därifrån med hjälp av boxens mac adress, någon som vet ett enkelt sätt att ta reda på den? Eller jag måste ta det via dhcp server och se på dom utdelade ipadresserna ? Jag vill ju konfigurera brandväggen INNAN jag kopplar på boxen.

/Rodex, a newbie in the box!

Man gick ju bara in i Settings och tittade, där står det ju
    Hmm så enkelt visa saker kan vara, nu får boxen alltid samma ip via DHCP servern och jag behöver inte oroa mig för att den går ut på nätet och blir banlyst på Live.
    Tack för ett LYSANDE forum!
    Hade aldrig fått rätt på boxen annars.

/Rodex, living in a box

Comment

Hmm hur vet du att den inte går ut på Live och kan bli bannlyst.

Om du klickar på LIVE i ett spel så har inte boxen den IP adressen fortfarande vilket skulle göra att eventuella IP regler inte gäller.

Antar att du isåf har blockat mac adressen för utgående trafik.

Comment

Om den inte har den IP adressen så kommer den inte ut på nätet, då släpper inte min server in den på mitt nätverk och då blir den helt isolerad
        Men boxen byter väl inte ipadress ? det är väl endast gränssnittet ut som sysns för live.. dom får inte komma in och byta ip på hårdvara innanför min brandvägg !

Comment

Sorry jag tänkte faktiskt på system link när jag skrev ovanstående (då gäller inte eventuell IP regler) ang Live så måste man väl även ge boxen en IP adress där (nånstans i Live dashen har inte använt Live så vet inte hur det ser ut).

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
          Auto-Saved
          Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;)
          x
          Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
          x
          x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
          Working...
          X