Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fragmentering av hårddisk

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Fragmentering av hårddisk

Undrar lite över hur xboxen hanterar fragmentering av hårddisken.

Anta att man har en stor hårddisk (typ 120Gig) och fyller den med diverse program som man sen tar bort i annan ordning och fyller på med nya program. På de viset så blir hårddisken efter ett tag fragmenterad.

Sköter xboxen defragmentering automatiskt av hårddisken? eller vet någon om det finns något verktyg för att defragmentera den?

detta har jag oxå funderat på. efter ett tags hårdanvändander (lägga in och ta bort filmer o spel massa massa ggr)så borde den ju bli ordentligt seg, då finns det iaf en fördel att bränna skivor...

Comment

Den kommer troligen inte att bli seg alls.

F: partitionen som du oftast lägger spel på är endast en "Läs-partition" du swapar ingen information alls på den disken, detta görs på X, Y, Z.

Detta eftersom du inte kan swapa på en orginalspels-skiva.

Det enda som skulle kunna göra den segare borde vara om du håller på att ta bort filerna på C: och lägga dit dem igen ett antal gånger.

Comment

Om man aldrig deletar och kopierar in nya spel på F så blir den inte fragmenterad men många deletar och byter spel hela tiden och då blir även F fragmenterad.

Comment

Har kollat runt vad det pågår för projekt för att kunna defragmentera hårddisken.

Hittade 2 stycken: Defrag X för xbox och ett verktyg som finns inbyggt i Avalaunch. Defrag X är inte färdigt men verktyget i Avalaunch håller tydligen på att ta form. Så nu är det bara att vänta och sedan testa. Hittade detta från Avalaunch teamet:

Work In Progress: defragger and chkdsk for Xbox (Avalaunch 0.47)
          >> From 'the joker' on forums.xbox-scene.com:
          "FATX is autodefragged"
          *wrong! it's in fact designed so poorly, it's actually as fragmented as it's possible to get it. If you delete a 16k file, the next file you put in - will cover that 16k slot quite fast - no matter what sized it is.

sooooooooo.... that means we'll need to make this. And to make a reliable defragger - one need a chkdsk as well.

We've started on these things, and had to do a LOT of research upfront ( thanks to JJ btw - we wouldn't even gotten started without your help ). The defrag class is already made and it has loaded all the info it needs. Now we just gotta make sure noone looses all info on their drives hehehehe

And yea.... don't expect this feature in 0.46, we're wanting 0.46 out now - so new features is pushed a bit back. But for 0.47 this will be a high priority, now that we see how things are set up.

Comment

Jag undrar om detta verkligen är ett problem i praktiken, eftersom man oftast raderar/lägger in säkert en gigabyte i snitt varje gång.

Det borde inte bli så stor andel filer som blir fragmenterade. Och eftersom spelen är gjorda för att läsa från en dvd-läsare blir prestandan aldrig så dålig att det orsakar några problem.
            Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Jag tror heller inte att det är ett problem i praktiken, åtminstone har jag inte märkt det. Och jag har iaf deletat och kopierat in spel i ca 1 år nu (har bara 40gb disk).

Comment

Såg att det var ett tag sedan detta skrevs. Har man helt lagt ner defragfuntionen i Avalaunch. Jag hittar ingen i min och jag fick installerat i somras. Finns i så fall defrag att finna någon annan stans?

Comment

Jag undrar också över detta. Om man tar bort och lägger till spel flera gånger i veckan måste ju hårddisken bli fragmenterad.

Comment

Defragmeringsprogram efterlyses

Jag lägger inte bara in spel, kör över en del tvserier också som jag deletar när jag sett dem så min hårddisk borde vara väldigt fragmenterad. Är det någon som vet hur jag kan defragmera hårddisken? Finns något program att plocka hem?

Comment

Som sagt, hur stora problem kan det bli med fragmentering när man pratar om filer på >100MB (filmer) eller tar bort/lägger till 1-5GB småfiler i ett svep....
                      Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Vet inte så myche om filsystem och sånt. men skulle de hjälpa om man partionerade hd:n till en stort X: med alla spel och filmer, och en 1-5 gb Y: där alla små filer, program,mp3 etc fick vara? i så fall borde väl bara Y: bli fragmenterad (inte lika mycket som X iaf) ... vilket man ganska enkelt skulle kunna formatera om det verkligen skulle behövas
                        Uppsågad Philips DVD
                        Seagate 300gb
                        Papst 19Db(A) 100%
                        55 Grader med hd:n på 48 med hd av
                        Frostad Juvel med blå neon under
                        några blå neon slingor
                        Inbyggd dvd mottagare med 4 pols switch.
                        och ska sätta in lite lysdioder

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                        Auto-Saved
                        Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad:
                        x
                        Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                        x
                        x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                        Working...
                        X