Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lödning av ********

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Lödning av ********

Tjena.

har en liten fråga angående hur ni lödde dit Motchippet...
    Det är ju välldigt smått allting i Xboxen, och komponenterna verkar vara mycket kännsliga för ESD mm...

Vad använde du för att löda dit chippet, samt byglingarna ?
    Använder ni ESD skydd ?
    Xbox (200Gb, 8Mb Cache, ATA100) [v1.6]
    SmartXX [v1.0]
    SmartOS [v3325]
    EvolutionX M8 [v3935]

Jag lånade en lödstation av en kompis. Det var en mycket fin spets på lödkolven och det gick att reglera temperaturen. Testlödde först några gånger på ett trasigt PC-moderkort för att hitta rätt temperatur och teknik.

Hade med mig ett ESD-armband från jobbet med en krokodil klämma i ena änden att sätta i chassiet. Nöp även med tårna runt ett rör till elementen hemma!

Tog ca 1timme att löda och kontrollera lödningarna både med multimeter och med förstoringsglas. XBoxen fungerar hur bra som helst nu!
    Ver 1.4 <> SmartXX v2
    LCD(blå)<>Blå/Röda Eject dioder
    IR-Mod<>XBMC

Comment

Original inlägg av Merlin.swe
      Tog ca 1timme att löda och kontrollera lödningarna både med multimeter och med förstoringsglas. XBoxen fungerar hur bra som helst nu!

En Timme! jag gör det på 10 min med öppning och igenskruvning av xbox. kollar lödningar med multimeter också.

Fixade en senast idag, tog ca 15 minuter med byte av hårddisk.

Vad gör du med den extra tiden?

Comment

Till skillnad från vissa andra aktiviteter så tar det längre tid första gången...
        Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Original inlägg av Hansi
          Till skillnad från vissa andra aktiviteter så tar det längre tid första gången...
          *skrattar*
          Clanswe! För online spelare i sverige

Comment

bättre att man är extra nogrann och försiktig första gångerna då man är ovan,

Comment

Original inlägg av Jonasan
              Vad gör du med den extra tiden?
              Försökte få händerna att sluta darra!

Det var den första och enda gången hittils som jag har moddat en XBox så jag tog mig lite extra tid för att göra ett bra jobb!
              Ver 1.4 <> SmartXX v2
              LCD(blå)<>Blå/Röda Eject dioder
              IR-Mod<>XBMC

Comment

Missade visst att det var första. Förlåt om du tog illa upp.
                Som sagt när man lött ett tag så går det som smort, fixar lite all möjlig lödning så jag är väll van.

Har en weller wecp-20 som funkar fint.

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                Auto-Saved
                Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek:
                x
                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                x
                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                Working...
                X