Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BBB till Switch till PC och Xbox

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• BBB till Switch till PC och Xbox

Hej!

Jag har en BBB uppkoppling som jag vill dela på, till min pc och till min xbox. Som jag har förstått det behöver jag köpa en switch. Men hur fungerar det egentligen när jag har köpt en switch och ska föra över filer över från PCn till Xboxen? Kommer det då gå i 10 mbit eller kommer det bli 100 mbit?

Jag har BBB vdsl med 13-ner 9-upp. Jag får fem dynamiska ipadresser.

Jag förstår inte riktigt. Kan någon berätta vad jag behöver göra för att det ska bli "Instant Lycka"!?

Om det är en 100 Mbit/s switch du köpt så kommer trafiken mellan switchens olika portar att köra med den hastigheten, under förutsättning att du inte har låst de anslutna enheternas nätverksuttag (t ex PC:ns nätverkskort) till 10 Mbit/s.

Vissa bredbandsmodem kanske använder 10 Mbit/s på sitt nätverksuttag men de flesta switchar kan hantera att både 10 och 100 Mbit/s-enheter är anslutna samtidigt.

Det borde inte vara svårare än att koppla in PC:ns, XBOX:ens och BBB-burkens nätverkssladdar till switchen och se till att både PC:n och XBOX:en använder sig av DHCP så borde de bli tilldelade varsin adress när du startar om dem (behöver man oftast inte med en PC men det brukar vara enklast att göra det).

Kolla up i din XBOX:s dashboard (som måste ha en inbyggd ftp-server, t ex XBMC, UnleashX m fl) vilken IP-adress den fått och skriv in den i din PC:s ftp-program.
    Default användarnamn och lösenord brukar vara "xbox".

Lycka till
    /Martin

Comment

Det borde inte vara svårare än att koppla in PC:ns, XBOX:ens och BBB-burkens nätverkssladdar till switchen och se till att både PC:n och XBOX:en använder sig av DHCP så borde de bli tilldelade varsin adress när du startar om dem (behöver man oftast inte med en PC men det brukar vara enklast att göra det).
      ??? har den så kallade "BBB-burken" DHCP??? och i så fall vad är det för ngt som kallas "BBB-burken"???????
      Detta är min signatur

Comment

Ursäkta det kryptiska namnet.
        Jag menar det bredbandsmodem som Bredbandsbolaget tillhandahåller.
        Ja, den släpper igenom DHCP och låter således DHCP-klienter (som din PC eller XBOX) få sin IP-adress från Bredbandsbolaget.

/Martin

Comment

Det finns gott om FAQ och guider i forumet kring detta, här t.ex.
          http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=10713

Comment

Original inlägg av EuroMartin
            Ursäkta det kryptiska namnet.
            Jag menar det bredbandsmodem som Bredbandsbolaget tillhandahåller.
            Ja, den släpper igenom DHCP och låter således DHCP-klienter (som din PC eller XBOX) få sin IP-adress från Bredbandsbolaget.

/Martin
            precis vad jag trodde att du menade, men i detta fall så kommer han att få problem då bredbandsbolget troligtvis inte vill ge dig som abonnent mer än 1 ip-adress alltså måste man för att kunna ha flera klienter kopplade på detta sätt me en switch först ha en router. Vill man inte göra lösningen på detta sätt kan man ha en pc med två nätverkskort
            Detta är min signatur

Comment

Fast han skrev ju "Jag får fem dynamiska ipadresser.".
              Dock kan det nog vara bra att läsa guiden som feb länkade till ovan för att säkerställa en bra hastighet om man kör utan någon router/brandvägg.

/Martin

Comment

Fast han skrev ju "Jag får fem dynamiska ipadresser.".
                jag ska nog lära mig läsa
                Detta är min signatur

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                Auto-Saved
                Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;)
                x
                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                x
                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                Working...
                X