Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Farlig elkabel!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

e de gamla boxarna så dåliga i elsystemet att man måste ha en jordfelsbrytare till dom??

Comment

Kolla in länken i TKmn's post.. sprickor i lödningar på powersuppliet..

Comment

har ni läst aftonbladet idag 20050313

Comment

vad står det där??

Comment

ja.. vad kan det tänkas stå om XBox strömkabel... ? Eller pratar du om melodifestivalen.. ?? Isåfall är du i fel forum

Comment

att den nya e sämre..... att nån e skadad..... att man ska besöka xbox.com för att få en ny...... m.m..... inte vet jag...... just därför ställde jag en fråga för att få ett svar.......

Comment

http://www.aftonbladet.se/vss/it/sto...616487,00.html

Ja, inte annat att förvänta sig. Microsoft försöker komma billigt undan genom att leverera jordfelsbrytare till xboxar med dåliga nätdelar.

Om xboxen beter sig som den som i artikeln, dvs gnistrar och sprakar när man rör sladden, så skall man f-n inte byta kabel utan skicka in xboxen på garantiservice!

Nätdelen blir inte mindre trasig för att man sätter på en kabel med jordfelsbrytare, den ser bara (förhoppningsvis...) till att strömmen bryts illa kvickt innan någon dör av elchock eller det börjar brinna.

Familjen i artikeln hade antagligen redan en jordfelsbrytare i sitt "proppskåp" eftersom strömmen i hela lägenheten gick när detta hände.
                Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Det är inte en jordfelsbrytare i "dosan" på dom nya kablarna utan bara en automatsäkring.
                  Kan inte vara jordfelsbrytare då där är ingen jordkabel till xboxen

Om jag nu kommer ihåg min el lära rätt.

Comment

= Ännu värre isåfall :-)
                    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Det blir väl till och öppna upp boxen och göra som de i tråden på "The Powercord conspiracy".. kontrollera lödningen, fixa till den om det är sprucken och lägga på ett isolerande material ovanpå för att förhindra gnistbildning.

Det kan ju ni erbjuda som extra service Hansi... 100 spänn för kontrollen och 300 om det behövs omlödning ?

Comment

Japp, jag fick samma ide efter att ha läst den där artikeln :-)

Men i första hand tycker jag man skall begära garantireparation om det sprakar om nätdelen, speciellt om boxen är oöppnad och har fabriksgaranti.

Har man köpt boxen av oss och den sprakar så står vi för reparation/utbyte av nätdelen.

Och självklart kan vi löda om den för ett par hundralappar. Jag tror knappast vi öppnar och kollar utan att passa på att hälla på lite mer lödtenn :-) Men nätdelen lär nog spraka ett tag innan den smäller, så är den tyst tror jag inte att risken är speciellt stor att man får problem.

Comment

Jag har inget problem med min elsladd och min xbox v1.4 är tillverkad i China,2003,week 33,line 1 enligt xbmc. Ska jag ändå byta ut nätsladden?
                          Xbox v.1.4 Chip: DuoX2 Ice Edition, BIOS: EvoX M8 Plus, Video: PAL, Hårddisk: 120Gb, DVD-enhet: Thomson, Dashboard: Evo-X.Build 3935, XBMC: T3CH . PSP: 3.52 M33 svart ,Xbox v 1.6 Xecuter2 Winbond, XBMC, hårddisk: 160 Gb

Comment

byte av sladd

Det ska nog inte behövas, du kan kolla på xbox.com

Comment

kollade under min xbox och såg att den är tillverkad 2003. Nån som kan skicka länk där jag kan beställa elkabeln?

Comment

Min elkabel fungerade felfritt under en längre tid tid men nu har den alltså hållt på och sprakat ett tag när man ruckat på den och den har bara blivit värre och värre.

för typ en vecka sen så gick det för första gången inte ens att få ingång boxen. läste sen att det varit ett stort problem med dom här kablarna. testade därför även med en kompis elkabel (som fungerar felfritt) och även med den så funkar inte boxen.

det verkar som att själva boxen pajat bara för att microsoft skickat med en skitsladd. vad gör man då? garantin gäller väl inte om boxen är öppnad och chippad? kan man lösa det här på nåt sätt? boxen är producerad 2003-05-21

ps: sorry för att den här frågan kommer upp igen så här sent men jag fick inte det här problemet förrän för en vecka sen.

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :)
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X