Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byte av chippning?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Byte av chippning?

Har fått tag på en xbox som är ca. 2 år gammal, den är enligt uppgift chippad för ca 1.5 år sedan men han har inte riktigt fått igång grejen så man kan spela backup:ade spel med det. Man kan dock lägga in spel på hårddisken. Kan man på något sätt se vilket chip det är eller hur man får det att fungera? Han har inte en blekaste aning om vilket chip det är heller.
    Kan det vara nån sak som han missat att göra för att chippet ska fungera fullt ut?
    Är det möjligt att byta chip?
    Är detta objekt något att förbarma sig över?
    Last edited by dorfmeister; 2005-03-05, 13:09.

Hmm.. Låter konstigt att du kan lägga in spel på hårddisken men inte kan sepal dom. Hur gör du för att lägga in ett spel på hårddisken då? Känns ju som att du måste köra osignerad kod för att lägga in ett spel, borde vara samma som att köra ett spel. Har för mig att man var tvungen att patcha spelen med riktigt gamla chip.

Låter ju iaf som att chippet fungerar eftersom du kan köra osignerad kod.

Edit: Enklaste sättet att få reda på vilket chip du har är att skruva isär skiten, går snabbt. Vad händer förresten om du försöker köra ett spel som du lagt in?
    Last edited by psychocowboy; 2005-03-01, 22:32.

Comment

Jo han kan tydligen spela spelen på hårddisken, han verkar inte överdrivet tekniskt intresserad eller kunnig. Men han har lyckats få in spelen på hårddisken och spela dom men tydligen funkar inte kopierade spel eller om han inte vet hur man gör vet inte jag.

Comment

Ok så han kan spela spel som ligger på hårddisken men inte på skiva? Isåfall är det nog snarare en fråga om hur han har brännt dom och på vilka sorts skivor. Om dom fungerar på hårddisken så är det inget fel på chippningen.

Comment

men man kan alltså byta ut chippet till ett nyare ifall man skulle ha lust med det?

Comment

Ja visst det är inga problem men om spelen fungerar på hårddisken ser jag egentligen ingen anledning till det. Iaf inte om du bara vill spela spel. Att dom inte fungerar från skiva blir ju varken bättre eller sämre med nyare chip, det har inget med chippet i sig att göra. Jag skulle ju tippa på att det är att xboxen inte kan läsa skivorna, ett ganska vanligt problem då xbox har en (medvetet?) kass läsare.

Comment

nja jag hade väl för avsikt att modda den rejält samt göra den till en multimedia maskin, kolla film, lyssna på musik i alla dess former samt spela.
              Original spel fungerar tydligen att spela på den ... ang åldern på den då? Den är ju två är gammal ... nåt som blivit bättre på dom nyare boxarna?

Comment

Du kan göra allt du skrev ovan, du måste bara hitta media som din xbox gillar att läsa. Det finns klistrade trådar om hur man ser vilket märke av dvd-läsare man har samt vilka skivor som våra besökare testat.
                Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Okej, tusen tack för hjälpen med mina frågor.

Comment

Går det att flasha en TSOP på en V1.6a?
                    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Comment

Nej

Comment

fotat chip

Sådär ja ... nu har jag fotat chipet i alla fall ...
                        Står inget i klartext på chippet i alla fall utan bara två kretsar.

Nån som känner till detta chip eller?

När jag startar mitt xbox står det även XECUTER2 Detta är BIOS:en va eller är detta dashboarden?
                        Får inte upp någon speciell meny heller utan kommer till XBOX original menyn. Memory, Music och settings.

Vad är detta xmbc som alla pratar sig så varma för? Är det nåt jag kan installera eller?
                        Kan jag montera en större HD med detta chip eller måste jag byta?
                        Kanske ska byta i alla fall eller vad tycker ni? Känns lite hemmasnickrat detta chip.

När jag snckade med snubben jag köpte boxen av sa han att han hade köpt ett chip och sedan lämnat in kalaset till en radiohandlare som lött i det åt han. Tror inte han gjort allt som man ska efter monteringen av chippet, han kunde som sagt spela spel från HD´n men inte ifrån brända skivor ... sa han i alla fall. Har inte hunnit testa detta ännu.
                        Last edited by dorfmeister; 2005-03-04, 00:54.

Comment

Ett vanligt LPC chip hemma bygge med plats för en 256k bios "XECUTER2" är namnet på bioset som den är flashat med.

XBMC är ett sk VIDEO uppspelnings program man spelar upp tex AVI, MP3 osv, osv filer med ett måste för en XBOX ägare.

Ja du kan lägga in en större HD med tex X2 4983.06 bioset

Anledningen till att du kommer till MSdashen är att det inte finns en on/off knapp där man stänger av & sätter på externbioset, vet inte hur han gjort.

Men det är inte heller installerat ngn SD3.7rc8 heller tydigen annars hade du ju kommit till tex EvoXdashen.

Varför skulle han inte kunna spela spel fr backupper fattar jag inte, det beror på vilken sorts media man använder sig av i just den DVD spelaren.

Men som sagt allt går att fixa till du kan själv lägga in en on/off knapp koppla den till d0 punkten eller ngn sm vet vad han gör, gör det åt dig.
                          "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Comment

Många använder xbmc som dashboard dessutom (jag bl a, lirar perfekt) men det är inte speciellt svårt att installera. Jag tycker du ska strunta i superidisc, den installerar så mkt skräp. LAdda hem det du vill ha på xbins istället.

Anledningen till att du kommer till Msdashen är inte att det saknas on/off knapp det är snarare så att det inte finns någon annan dashboard installerad, iaf ingen som heter likadant som det som är inskrivet i startordningen på bioset (alt. att msdashboard står först).

Nån knapp för att stänga av chippet behöver du inte om du inte planrerar att köra live.

Comment

Det är nog ett gammalt bios som änå inte skulle starta upp med xboxdash.xbe utan kanske med det gammla msxboxdash.xbe, evoxdash.xbe

Då får man flasha först med tex X2 4983.XX
                              Last edited by pege63; 2005-03-04, 13:09.

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad:
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X