Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Xboxen startar ej...

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Xboxen startar ej...

Fick en box, där de var monterat ett Aladdin Live chip, av en kompis som ja skulle titta på. En dag när han skulle spela, så vägrade boxen starta! De enda som händer, är att den kör tre starter och sen blinkar den rött och grönt. Ja sa att de är säkert en lödning som är galen, så ja öppna den och lödde om allt. Men den funkade inte iaf. Gjorde ett nytt försök med att operera in ett Smarttxx LT chip iställe. Men samma visa, vägrar starta. Inte ens Smartxx os kommer fram, bilden är helsvart och boxen blinkar. Lödde då bort allt utom själva pinheaden i LPC:n, men den startar inte orginal heller.
    Tror nu att jag tyvärr måste meddela min kompis att han får ta avsked av sin kära xbox, om de inte finns någon här som har något bra tips! Xboxen är av version 1.6.

Har samma problem med ett moderkort V1.6.
    Har ingen aning om vad som har hänt med det. Har flashat om ett nytt eeprom och installerat det, men det gav inte så mycket. När man startar maskinen så lyser (blinkar) den grönt och startar om 3ggr sen börjar den blinka rött/grönt.
    Men den verkar läsa skivor iaf. men någon video eller ljud ut finns inte.
    Nu kör jag den utan chip iaf.
    Ska själv testa men med ett smartxx chip och se vad som händer men jag gissar på att det inte kommer hända något nytt.

Comment

lödspill? Någon kula som ligger och spökar? Kan vara microskopiska byglingar, som man inte ser också...
      "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
      Maxtor D-Max 200gig
      v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Comment

Jag har löst det nu.
        Det var eepromet som var lösningen på problemet.
        Anldeningen att maskinen inte starta för mig efter att jag hadde fixat eepromet var att d0 spökade för mig.

Comment

Förstod det...
          "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

Maxtor D-Max 200gig
          v. 1.6 crystal

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Comment

Det gjorde jag oxå =)

Comment

Det är bra att du förstår saker o ting.

Maxtor D-Max 200gig
              v. 1.6 crystal

Comment

Så enkelt var det visst inte.

Nu jäklar vill den inte igen. Gör tre startförsök med endast grön led, sen grön röd blink. d0 är 3.3V när den bootar så den bordes läsa från orginal bios men tydligen inte. Med chip i så beter den sig precis likadant. Har lött om orginal biosen men det hjälpte inte. Måste nästan vara avbrott på någon bana/ via på kretskortet.
                När den startar om 3ggr med endast grönt ljus så betyter det att den inte hittar bios va? eller kan det vara något annat?

Comment

Är nog nån via-knul som har tappat kontakten med en bana...

Maxtor D-Max 200gig
                  v. 1.6 crystal

Comment

Möjligt, Upptäckte att Lclk på lpc´n försvinner när maskinen börjar blinka rött/grönt men den finns där när maskinen försöker starta. Men jag gissar på att det ska vara så. Fan nu börjar det bli personligt.
                    Xbox DeeJayPA
                    0 - 1
                    1 - 0
                    0 - 1
                    1 - 0
                    Ska jävla vinna den här matchen =)

Comment

Hehe, det står fan jämnt...

Maxtor D-Max 200gig
                      v. 1.6 crystal

Comment

Har börjat grubbla på den döda boxen igen. Har mätt upp allt på LPC:n och de är samma spänningsvärden som dkcp här mätt upp i sin xbox i en annnan tråd här på PSX ( http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=18602 ). Förutom då att LCLK (1) och LRst (5) bara har spänning under tiden som boxen försöker starta. Har snackat lite med ägaren till boxen och han säger att den låste sig ett par gånger innan den till sist blev helt död. Hur går det för dig DeeJayPA i din match? Fått in nån shysst träff?? I min match känns de som om jag kommer att förlora på KnockOut...

Comment

Jag har lött bort Xyclops chipet (bios) Eftersom jag misstänker en via som satt under den, men det var okej. Det känns som om jag är ute på fel spår men det verkar vara något som har med bios att göra iaf..
                          Hade behövt få tag på ett skrotat 1.6moderkort iaf för att labba lite.
                          Sicke: Testa och mät så det inte är kortis mellan några pinnar på LPC´n har varit med om det en gång tidigare. kolla oxå så att d0 är 3.3V när maskinen startar.

Comment

deejaypa: De ligger 3,3V på d0 när boxen föröker starta och när den står å fragar. Har mätt upp motståndet mellan alla pinnar på LPC:n, men någon kortis ser de inte ut att vara. Motståndet ligger på från cirka 100 Ohm, upp till en massa kOhm. Förutom då mellan pin 2 och 12 (ground) där det är 0 Ohm.
                            Tror jag skall vidareutveckla den gamla goda sporten "kast med liten video"....

Comment

Aha tyvärr(!!) så verkar det okej. Och det är bara grönt medans den gör omstartsförsöken?

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;)
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X