Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Identifiera chip, och dess funktioner?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    D0 ska bara kopplad till Ground för att skippa onboard bios och istället ladda bios från LPC porten (där chippet sitter monterat) är inte D0 kopplad till ground är chippet inte aktivt
    Då kan vi ha hittat felorsaken. Jag är inte säker, men den här bilden verkar tala för att den grå sladden inte är ansluten till någonting...
    Jag vet inte riktigt om jag vågar, men en snabb "fix" är ju att löda en sladd mellan de 3 punkterna som den avbrända kopparbanan ska ansluta. Fast då uppstår ju frågan hur fan det har blivit så, är något felkopplat, eller kan någon (rent av jag?) ha gjort något med strömbrytarna på baksidan som orsakat det här?

Det här är anledningen till varför man aldrig sätter heltäckande klisterlappar på baksidan av kretskort. Jag ska försöka få bort resten av klisterlappen, men jag tror att det viktiga redan syns.

Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Dvd'n bör starta bara du har en hackad bios på chippet, så startar den inte därifrån är det av 3 anledningar:

1. DVD spelaren är trasig/har svårt att läsa skivan
    2. Chippet är inte aktivt (troligen ur funktion eller saknar någonting)
    3. Chippet har en original bios (mindre troligt, men möjligt)
    Jag tror på 2. Det är i nuläget en ganska säker gissning.

Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Har du error 5 så funkar inte chippet
    Era två inlägg tillsammans gjorde att jag bestämde mig för att koppla loss, och ta av klisterlappen, vilket mer eller mindre gav svaret i klartext. Jag misstänker att om det är något med brytarna på baksidam, OCH allting annat överlevt, så är det bara till att skarva ihop den trasiga kopparbanan för att väcka liv i boxen, men jag vet inte om man vågar vara så optimistisk.
    Det är antagligen så det blir lite längre fram, jag ska bara försöka bli av med mer klisterlapp först. Ska prova att "tvätta" bort den med T-röd. Inte helt optimalt, men fysiskt våld har jag konstaterat att det inte fungerar.

Än en gång, ett stort tack för er tid.
    B!

Comment

Nå, T-röd var effektivt, och den fysiska hanteringen verkar inte ha förvärrat situationen allt för mycket. Numera ser det ut så här:

Som synes så har kopparbanan vidare blivit varm den med, men jag har kontrollmätt, och den är ok. Om kretsarna har överlevt är så klart okänt i nuläget. Under morgondagen tror jag att jag ska löda en kabel mellan de tre kontaktstiften för att ersätta de avbrända kopparbanorna. Men oavsett vilken kabel jag tar, så kommer den ha betydligt högre kapacitet än kopparbanorna den ersätter, så om felet som är upphovet till skadan kvarstår, så kommer något annat att gå åt. I det här läget känns det troligt att "något annat" är de redan synbart skadade kopparbanorna.
      För att minimera felkällorna, är min första tanke att helt enkelt inte ansluta kontakten som går till "X2 Lite Ext" kortet på utsidan, och se om det påverkar. Det känns ju som om det är något med brytarna som är den troligaste felkällan. Har ni några tankar på det?

Jag misstänker att oddset för att chippet är en totalskada är ganska högt, och med 6 andra box'ar liggande, så blir den här då degraderad till reservdelsburk. Hade disken fungerat hade jag kanske kunnat softmodda systemet, men som det ser ut nu är det bara kostnader jag inte kommer vara villig att ta för att få igång just den här burken, om inte chippet går att återuppliva. Däremot tror jag att ni ska få sälja en "XBNÄTDEL" om ni kan få hem en, mycket för att utbytesversionen fungerar till alla mina modeller, så har jag en inför framtiden, som förhoppningsvis överlever boxarna...

Än en gång, ni ska ha ett stort tack för er tid.

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
      Auto-Saved
      Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool:
      x
      Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
      x
      x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
      Working...
      X