Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Extern låda med hårddiskar

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Extern låda med hårddiskar

Hejsan alla.

Har suttit och funderat lite några dagar nu.
    Har tröttnat rejält på att Xboxen endast kan ha en hårddisk i sig och funderar därför på att bygga en extern låda med 3 (eller flera) hårddiskar i. Nu kommer säkert många av Er påpeka att jag lika gärna kan använda DVD-brännare, men jag gillar att ha allting snabbt tillgängligt. Mitt hem fullkomligt dröser av CD-skivor och jag är tröttnat på detta media rejält...

Förklaring om hur lådan ska byggas:
    IDE- samt strömkabel ut från baksidan av Xboxen.
    På baksidan av "lådan" monteras en 40-polig kontakt, och även en
    kontakt för strömkabeln.

På insidan av lådan grenar IDE kabeln ut sig och sitter med varsin kontakt i 3 hårddisk-rackar (slädar). Alla diskar är satta till Master.

På insidan av "lådan" sitter en strömkabel som går till en switch som ifrån sig grenar ut sig till de tre diskarna. Switchen ska användas för att ge den hårddisk som jag vill använda ström.

Någon som tror att detta kan fungera?
    Funderar även på att klämma in en 80mm fläkt i den externa lådan för kylning. Kommer Xboxet orka driva denna?
    Skulle vara tacksam för svar.

Det skall även gå att lösa med ström till alla hårddiskarna men att man trixar med ide-kabeln för att välja hårddisk. Sök lite på nätet så hittar du diverse projekt om detta.

Allra enklast är kanske att skaffa sig flera xbox, jag tänkte bygga en åt ungarna så kan jag flytta deras favoritspel till den och få mer plats över på min egen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Hur menar du då?

Med hjälp av en mindre kretskort som "visar vägen" till vilken av diskarna som ska användas?

Är inget el-snille, vet bara att 220V gör ont och man ska inte leka med skiten så elektronik är antagligen inget alternativ.

Men vad tror du om idén med ström till en disk i taget?
      Kommer Xboxen att klaga när den hittar andra masters på kabeln, men som inte fungerar?

Sökte lite på nätet, men hittar inga direkta projekt. Några bra adresser som du kan dela med dig av?
      Last edited by cHaOs; 2003-08-12, 17:51.

Comment

Ingen mer hjälp behövs.

Har hittat en perfekt sida som visar just ett sådant projekt som jag
        var ute efter.

Det fungerar med att ha IDE-kabel kopplade till alla diskar och bara
        ge den disk som man vill använda ström.

Har Ni lust att se så kolla [ här ]

Tack för all hjälp...

Comment

Det var den jag tänkte på :-)

Team X-ecuter håller även på med en egen låda till xbox, kommer inte ihåg hur många hårddiskar det var tänkt att man skulle kunna ha i den.
          Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

En sak kvarstår...chassi / låda.

Jag har letat som besatt på nätet efter en snygg låda
            att stoppa diskarna i, men hittar f%n inga alls.
            Om det är någon som har en bra sida med billiga elektroniklådor
            alt. mini-atx chassin (utan nätagg.) som inte kostar en förmögenhet så får
            ni gärna meddela mig...
            Last edited by cHaOs; 2003-08-12, 22:08.

Comment

skall man lägga ner så mycket tid/ pegngar kan man nog pröjsa dom ca 1500 som team executors box kommer kosta.

Comment

Tjena CHaos!

Hej Chaos guess whooo!!!!!

1Kör alla diskar på master och växla mellan dem genom en strömswitch!
                2Kör alla diskar med en bygelswitch finns på **********oco.se

Appropå lådor! Åk till glasmästaren å låt honom sätta ihop en låda i plexiglas, enkelt å billigt! Då kan du ta den blåaled som sitter å lyser så in i helvetes starkt på xecuter lites kontrollpanel och använda den i den nya lådan!LÄCKERT

MVH Boråsaren

P.s lite info om Bygelswitchen:
                Nicklock är en hårddiskväljare som växlar mellan två IDE eller SCSI hårddiskar (behöver inte vara av samma storlek/fabrikat, det gör att du kan ha en hårddisk själv och en till barnen.

Nicklock har tre lägen:
                ? Boota från disk A
                ? Ingen disk alls
                ? Boota från disk B
                kostar 195 kronor
                Bättre en apa i munnen än en i trädet

Comment

Tjenare Bonzai...

Visst plexiglas e läckert, men det är inte snyggt när man ser hållarna som diskarna ska ligga i, samt kablage... Men visst, tål att tänkas på.

Nära till lönen nu... kommer snart...

Comment

Jag fastnade för den ideen med en hdd-box... Så jag tog fram min gammla 486:a tömde den på allt, nästan... Jag har kvar så att man kan sätta i DVD:n där och har byggt så att man kan sätta i 3st hårddiskar. (fanns bara plats för en innan) Satte även i en fläkten som satt i den gamla nätdelen..
                    Längre har jag inte kommit..

Nu ska jag bara köpa alla kablar och uttag och montera de..
                    Där där de satt en floppy ska jag sätta strömbrytare till diskarna och några extra för framtida projekt och även 2 USB portar...

Sen e de bara att måla om den...
                    MVH Kimsan..!!

Comment

Jag har gått i samma tankar, men tyvärr är de gamla desktoplådorna otroligt stora. Vill helst ha en så låg som möjligt eftersom jag måste ha den direkt under Xboxen, i och med att IDE kablarna inte får vara för lång. En CD ska jag def. ha med, efterom den som följde med inte kan läsa CD-r. Får se hur jag löser det med att "ge den ström bara".

Comment

Hur lång får IDE kabeln va..??
                        Jag hitta ett gammalt hdd-rack där jag ska ta IDE-koplingarna så de blir rätt lätt med koplingen mellan boxarna.. desutom så e där aktivitets lampor på den som man kan använda...
                        MVH Kimsan..!!

Comment

Jag misstänker att den inte får överskrida 90cm eftersom det är det absolut längsta mått jag sett en IDE kabel ha. Tänk även på att du måste ha en bit kabel ifrån moderkortet i Xboxen till din box så där går några centimeter också...

Comment

Kolla på nicklocken på **********oco.se och märkte att dom hade ide-kablar på upp till 120 cm, och även ide med 5 kontakter(vilket gör det möjligt med 2 hdd och 2 dvd)

Xbox:
                            1.4 med X-B.i.t
                            Dator:
                            Skit

Comment

Original inlägg av fala_scarface
                              Kolla på nicklocken på **********oco.se och märkte att dom hade ide-kablar på upp till 120 cm, och även ide med 5 kontakter(vilket gör det möjligt med 2 hdd och 2 dvd)
                              Vågar jag fråga hur? även om du har en ide-kabel som stödjer fler ide-enheter så kan moderkortet ha en gräns på hur många enheter som är ikopplade vilket brukar vara standard en master och en slave. Nån får rätta mig om jag har fel.

Och klarar xboxen av att ge ström till så många enheter om det nu skulle ha gått?

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X