Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byte fläkt, koppla svart kabel till chassi?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Byte fläkt, koppla svart kabel till chassi?

Har precis bytt ut originalfläkten mot en Papst 12 db. Funkar bra, även fast temperaturen verkar hamna runt 45C på MB och 60-63C på CPU.

Däremot så läste jag i instruktionen på XBOX Scene att en av kablarna (svarta) skulle koppla till chassit? Jag kopplade bara in fläkten där originalfläkten satt. Är det nödvändigt? Fläkten funkar och det går att reglera farten på den.

Och för den delen är kablarna i färgerna röd, vit, blå. Vilken ska då kopplas till chassit?

Eller beror det hela på vilken XBOX-version man har?

Hihi.. är kass på sånt här.. fast jag antar att det är jordningen dom menar.. Blå sladd T plåten skulle jag tippa .. fast som sagt,, är inte riktigt hemma på sånt här
    "Movies dont create psychos, movies make psychos more creative"

Comment

Om man kopplar svart(blå i ditt fall?) till jord så går fläkten i maxfart hela tiden och du kan inte ändra hastigheten via dashen.

Över 60 grader är ganska högt, dra upp hastigheten till 80-100% eller koppla den svarta till chassit...
      Xbox v1.4, Aladdin Advanced, X2 4981 Bios, 160 GB HD
      HDD-LED, Clear Jewel + rund CCD, 80 mm LED-Fan, USB Port

Xbox länkar...Allmän Info...Bilder - Mods...

Comment

Finns ingen svart, men antar att det bara är prova sig fram om det är den blåa eller vita .

Finns det kanske någon annan som kör på samma fläkt som kan ge lite info hur deras temperaturer ser ut?

Comment

vit är väl bara rpm signal kabeln?, den kan du klippa...
          röd= + blå= -

Kopplar du in den på tex molex kontakten kan du köra den på 5v 7v eller 12v
          Mitt tips är att du kör den på den samma uttag som för orginal så kan du öka fläkthastigheten med tex evtool.

Comment

k

om du klipper den så är det lättare att skruva upp en skruv på mamma kortet
            och sätta den under
            hmmm även ankor gråter över vad som har hänt

Comment

Tack för all info! Om inte temperaturen sänks när jag kör fläkten på 100% så ska jag fundera på att koppla den till jord.

Comment

onödigt

om du kopplar blå sladd till chassi så blir det som 100 % med evtool

Comment

Det kan va lite dummt att koppla dit den blå kabeln till chassit då den behövs för att fläkten ska få strömm. Blå och Röd används för strömmen, det är den vita som kan användas, testade just vilka kablar som man kan använda och kopplade den vita till chassit.

Återkommer om hur varm min box blir efter att den har använts ett tag.

Fläkten jag använder är en Papst 8412 N/2GLE

Comment

Nu har jag låtit boxen stå och köra sig varm i en halvtimme och här är värdena:
                    M/B:48C CPU:64C HDD:35C.

Fläkten är uppstäld på 100% men jag är verkligen inte nöjd med CPU tempen som har höjt sig från att vara 58C med original fläkten till att vara 64C med den nya, dock knäpptysta fläkten.

Något som jag är överraskad över är HDD tempen som låg på 44C innan moddningen och ligger nu på 35C, detta beror på att jag har sågat ett par hål i Hd-trayen och detta medförde en bättre kylning för HårdDisken.(Detta rekomenderas starkt).

Comment

k

tja
                      min cpu vart också varmare men det funkar och det är TYST!
                      men hade du original på hundra eller
                      då är den här bättr eom du hade priginal snabbhet
                      ps min e 58

Comment

Jag hade original fläkten på fabriksinställningar, och nu har jag 100% på den nya.
                        Lite trist att den inte går att få ner CPU-tempen mer än 64 med denna fläkt. Kanske ett byta av kylpasta sänker nån enstaka grad.

Comment

idiot vit e rpm kabeln

Comment

Idiot ? konstigt att när jag har kopplat den vitakabeln till chassit så ger det att fläkten är uppställd till 100%. Kan knappast ta den röda eller blå då fungerar inte ens fläkten... finns inte så mkt val än att ta den vita men du kanske har något ?

Comment

sry

min blåa klippte ja och gjorde det
                              vita funka inte

Comment

Working...
                              X