Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aladdin Advance LIVE programmerare

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Frågor om Aladdin programmeraren

Dumma frågor kanske..
    1. Kan man flasha med Aladdinchipet monterat i xboxen ?
    Man behöver alltså inte ta loss någon kabel t.ex kabeln som stitter på BT och går till xboxen
    2. USB kontakten stoppas in i PC´n ? (Föratt få ström till programmeraren)
    /olabos

Comment

http://www.aladdin-*********/download/BTtoGND.jpg

Comment

Det var en gammal tråd som du grävt upp...
        "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
        Maxtor D-Max 200gig
        v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Comment

När jag klickar på "Setup" i programmet så står det LPT: 378.

Jag ändar det till LPT: 1 och klickar OK.
          Om jag nu går in igen så står det fortfarande LPT: 378
          Varför? Den hittar för övrigt inte mitt chipp.

Comment

378 är hex-adressen som datorn kommunicerar med porten på.

LPT1 är den logiska benämningen som applikationer använder.

Så det är inget motsatsförhållande. Låter helt ok att det är LPT1 och 378h.
            Titta i datorns bios och i enhetshanteraren vad datorn har tilldelat för resurser.

Comment

Jag har några Super Aladdin Live programmerare, har använt en av dessa för att programmera om ett Aladdin EX utan problem (lödde ingen tåt mellan BT och pin 25 på programmeraren)

När jag skulle progga om ett Aladdin Super Live chip så hittar programmet det om jag inte löder dit någon tåt mellan BT och 25:an, löder jag dit en tåt så hittar inte programmet chippet.

Har då testat att programmerat om detta chip utan tåten och själva skrivningen till chippet verkar gå bra, men får error direkt när den skall verifiera det den skrivit... Har inte felkoden i huvet just nu men om det är någon som vet på rak arm vad som kan vara fel så e jag tacksam, annars kan jag nog grejja fram felkoden imorgon.

Är ALDlive2 jag använt, har provat iXia men den har aldrig hittat chippet.

Comment

Hade själv snarlika problem och fick det tipset att flasha om en gång till efter man fått en fel flash. Tydligen vanligt att det brukar funka bättre andra gången..

/ M

Comment

Jag har testat att flasha om det typ 4 gånger... Så tror inte det är felet

Comment

Flasha direkt 2 ggr efter varann utan att prova i xboxen ?..
                    / M

Comment

Japp flashat 3 gånger efter varandra... :S Men tror jag ryckt och grejjat med chippet mellan åt, kanske ska ta och prova och flasha 2 gånger efter varandra direkt för att vara på säkra sidan.

Comment

Får du det inte och fungera så kan en lösning vara en "hotswap-flash" dvs att du bootar upp med ett chipp som fungera och byter till det felflashade under tiden då boxen är igång, och flashar med en intern flasher i xboxen. Du måste dock ha ett likadant chipp som det som du skall flasha, är det ett Superaladdin som ska flashas så måste du boota upp på ett Superaladdin.

OBS" Detta kan dock vara lite vanskligt då kretsarna både i boxen och i chippen är känsliga om det skulle bli nån kortis och det blir " bråttom till jord ". Det får ske på EGEN risk, sök på "HOTSWAP" så att du går rätt till väga.

/ M

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                        Auto-Saved
                        Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused:
                        x
                        Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                        x
                        x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                        Working...
                        X