Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flasha bios på Aladdin EX

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Flasha bios på Aladdin EX

Har en Xbox 1.6 med ett Aladdin EX chip som fungerar perfekt.
    Är bara det att xboxen tror att min 250gig disk är bara 129gig stor. Har förstått att en nyare bios kan råda bot på detta.
    Jag har hittat en bios som heter M8plus_16.bin dock som är 256k. Dock vet jag inte om den innehåller LBA48 patchen som behövs.

Provade att flasha med xflash men det stod "Erasing Failed" eller någonting när jag gjorde det...

Hur ska jag lösa detta! OTROLIGT tacksam för svar.

EDIT:
    Säljaren av chippet påstod att det skulle gå att köra 250Gb med installerad BIOS. Kan det vara något annat fel?

EDIT2: Det går inte att flasha med varken xflash eller "flash bios" under system utils. xflash ger "erase failed" och flash bios ger "manufacturers ID09 Device ID00 !!UNKNOWN FLASH TYPE!!"

Kan det vara så att man måste jumpra chippet på något sätt för att det skall
    gå att flasha? Matrix har små switchar som man ändrar på för att flasha chippet eller låsa så att det inte går att flasha.
    Last edited by Hubog; 2006-09-18, 00:27.

Om du flashar via "system utils" & "flash bios" spelar det ingen roll vilken storlek du väljer på BIOSET, då den flashern "automatiskt" ser till att en 256K bios flashas rätt.
    Flashar du med xflash under "Apps" så måste du välja rätt storlek på bioset. (256K)
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Comment

Använd m8plus_16, 256 kb, och flasha enligt guiden:

http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=25894

Glöm inte att välja Partition 6 takes rest of the drive i Evtool...
      Original inlägg av rejjo, 5 april -06

"Har du inget och göra, skriv en guide!"

Comment

Leta då upp "M8plus_16 with live blocking.zip"
        "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Comment

Ok, tusen tack för så snabba svar! Ska prova senare i kväll då xboxen är hos en kompis som kommer hem senare ikväll.
          Tilläggas bör att jag installerade den nya hdd:n med någonting som heter SlaYers_EvoX_Auto-Installer_v2.6_FINAL, vilket jag tror är som en Superdisc fast lite mera "up to date". Ska kolla om jag har "system utils" & "flash bios" i mina menyer...

Om ni har lite att göra så får ni gärna hålla lite koll på den här tråden ikväll/natt då jag förmodligen kommer att ha flera frågor :-)

Tack än en gång!

Comment

Jag föredrar att använda slayers framför superdisc, men du har då inget val som heter flash bios. Men kolla i min guide, där står hur du gör för att lägga till det...

Comment

EDIT:
              Säljaren av chippet påstod att det skulle gå att köra 250Gb med installerad BIOS. Kan det vara något annat fel?

EDIT2: Det går inte att flasha med varken xflash eller "flash bios" under system utils. xflash ger "erase failed" och flash bios ger "manufacturers ID09 Device ID00 !!UNKNOWN FLASH TYPE!!"

Kan det vara så att man måste jumpra chippet på något sätt för att det ens skall
              gå att flasha? Matrix har ju små switchar som man ändrar på för att flasha chippet eller låsa så att det inte går att flasha.

Comment

Kör med flash bios, det är bäst. Prova att när du ska flasha så håll inne powerknappen lite längre (5-6 sek), det kan vara så att chippet är flashskyddat annars. Om inte det fungerar så kan du prova lägga till de här raderna i din evox.ini, längst ner under rubriken [Bios]

flash = 0x01d5,"AMD - Am29F080B",0x100000;
                flash = 0x04d5,"FUJITSU - MBM29F080A",0x100000;
                flash = 0xadd5,"Hynix - HY29F080",0x100000;
                flash = 0x20f1,"ST - M29F080A",0x100000;
                flash = 0xbf61,"SST SST49LF020",0x40000;
                flash = 0x89a6,"Sharp LHF08CH1",0x100000;
                flash = 0xda8c,"Winbond W49F020",0x40000;
                flash = 0x01a4,"AMD - Am29F040B",0x80000;
                flash = 0xda0b,"Winbond - W49F002U",0x40000;
                flash = 0xc236,"MACRONIX - MX29F022NTPC",0x40000;
                flash = 0x20b0,"ST M29f002BT",0x40000;
                flash = 0x01da,"AMD - Am29LV800B",0x100000;
                flash = 0x04a4,"FUJITSU - MBM29F040C",0x80000;
                flash = 0xadb0,"Hynix - HY29F002TT-90",0x40000;
                Flash = 0xbf52,"SST SST49LF020A",0x40000;

Comment

Det chippet har nog flash protect, starta med powerknappen intryckt 5-10 sekunder.
                  Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Det ska inte vara något flash skydd på detta chip men jag kan ju alltid prova...

rejjo: vad betyder de där raderna som man kan skriva in i evox.ini?
                    Tack rejjo och Hansi för era svar.
                    Ska prova sen ikväll då min xbox fortfarande inte står hemma hos mig.

Comment

Det är "flashdekoder" eller vad det nu är man kallar dem, din xbox måste känna igen ditt chip och bios innan det flashar, med hjälp av några sådana rader så gör den det. Är inte säker på att det är rätt rader, men de har iaf fungerat för mig när jag använt Aladdin Advance XT-chip...

Comment

OJ *** oxå

Jag skulle lägga in nytt bios på en polares xbox han har alladin advance ex chip i sin box så jag följde det som står i denna tråd och laddade hem M8plus_16.bin och gjorde som det står men dum i huvet (och förkyld som jag är så glömde jag att han har version 1.1 av xbox så nu när man håller inne powerknappen så hackar den bara lite och sen lägger av, antar att det är därför. går det att rädda på nåt sätt eller ska jag beställa ett nytt chip??
                        tacksam för snabbt svar /nalle

Comment

Det går att rädda, men då behöver du en till chippad xbox, sök på hotflash.

Om du inte har tillgång till någon annan xbox så får du beställa ett nytt chip, det är ju inte så dyrt. Du har ju redan allt lött redan också.

Och glöm inte att när du ska flasha chippet nästan gång så ska du använda M8plus.bin, alltså inget _16...

Comment

Original inlägg av rejjo
                            Det går att rädda, men då behöver du en till chippad xbox, sök på hotflash.

Om du inte har tillgång till någon annan xbox så får du beställa ett nytt chip, det är ju inte så dyrt. Du har ju redan allt lött redan också.

Och glöm inte att när du ska flasha chippet nästan gång så ska du använda M8plus.bin, alltså inget _16...
                            ok går det att hotswapa om jag har ett duox2 i min box och alladin i det andra

Comment

Jag är inte helt säker men jag tror det, fast du behöver du ju löda en kabel till bt där den ska vara på aladdin. Starta upp med Duo-X2 genom att hålla d0 på chippet (låt BT vara fastlödd), ta av det från pinheadern, sätta på aladdin-chippet och hålla d0 och BT mot chippet samtidigt som du väljer flashbios i evox menyn...

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X