Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

duo-x 2 chip installerat, men vad nu då?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Om boxen startar upp precis som vanligt med chippet isatt så kolla d0

Comment

Tack!

Kan du förklara för mig vad d0 och TB gäller? Är det jord och +5v?

Comment

Förstår inte riktigt frågan, "vad d0 och TB(BT?) gäller? MEnar du vad det är för nåt eller?

Comment

Exakt. Är dessa jord och +5V? Likaså vad A, B, C, D, E, F, G, H, I punkterna står för? Är detta adress bitar, eller databitar? För att på ett mer begripligt sätt fatta vad man gör, å inte enbart gör ngt i blindo. ;-)

Iom att Eject eller powerknappen inte ger ngn skillnad, samma default Dash för Xboxen vore det intressant att veta vad som är vad.
          Om det nu inte skulle vara ngn Bios på detta chip, vad skulle resultatet då bli? Kommer det ngn bios med överhuvudtaget på dessa chip, eller måste man Chippa dom för att dessa skall fungera?

Vill ha Cromwell bios för att kunna köra Linux på denna Xbox, där av köpte jag detta Chipp.

Comment

Exakt. Men jag menar BT, sorry! Är dessa jord och +5V? Likaså vad A, B, C, D, E, F, G, H, I punkterna står för? Är detta adress bitar, eller data bitar? För att på ett mer begripligt sätt fatta vad man gör, å inte enbart gör ngt i blindo. ;-)

Iom att Eject eller powerknappen inte ger ngn skillnad, samma default Dash för Xboxen vore det intressant att veta vad som är vad.
            Om det nu inte skulle vara ngn Bios på detta chip, vad skulle resultatet då bli? Kommer det ngn bios med överhuvudtaget på dessa chip, eller måste man Chippa dom för att dessa skall fungera?

Vill ha Cromwell bios för att kunna köra Linux på denna Xbox, där av köpte jag detta Chipp.

Comment

Original inlägg av dipalma10
              Exakt. Men jag menar BT, sorry! Är dessa jord och +5V? Likaså vad A, B, C, D, E, F, G, H, I punkterna står för? Är detta adress bitar, eller data bitar? För att på ett mer begripligt sätt fatta vad man gör, å inte enbart gör ngt i blindo. ;-)
              D0 och BT är ju bara styrsignaler till PLD-kretsen på ditt chip... Om du vill göra spänningsmätningar är det ju bara att slå igång boxen och kolla BT (vid ejectknappen mot jord) och sedan jämföra vad du får på chippet (om du tycker att detta skulle ge mer än en vanlig ohm-mätning). De övriga signalerna A,B,C etc är ju del av LPC-BUSSEN där data går fram och tillbaks till kretsen. Om du letar lite på nätet kan du faktiskt hitta inlägg där folk mätt upp spänningar vid de olika punkterna.

Original inlägg av dipalma10

Förutsatt att cromwell ligger på den bank du valt... Kolla BT-signalen (lödningen vid ejectknappen). Den sitter lite taskigt till när man sätter tillbaks DVD-spelaren... Om den lossnar blir resultatet just som för dig.

/frknik

Comment

Kolla här om du har en 1.6:a
                http://forum.psxcare.com/support/sho...1062#post71062

Comment

Tack.
                  Har en Xbox från 2002. Har kollat denna på Xbox-linux(manuellt), samt en länk som jag hittade på Xbins(där man fyller i serie nummer), och det är en 1.1 som jag har.

Skall kolla mer ikväll efter att jag kommer hem från jobbet.

Comment

Samma problem

Jag har samma problem med att min 1.6 box startar om ett par gånger innan det blir helt svart, chipet blinkar rött som det tydligen ska. Ändrar jag bank till 0:an startar boxen om ett par gånger och sen dör den. Efter dessa omstarter måste jag ställa klockan om jag startar med Eject-knappen.

Jag har verifierat lödningarna ett antal gånger. De är RÄTT. Den ända punkt jag är lite osäker på är kabeln som går till pinne F. Jag värmde lite för mycket på den så lödön blev lite förstörd. Finns det någon alternativ punkt som jag kan mäta mot?

Angående newbees länk ovan: Betyder detta att jag måste flasha chipet före montering?

Tacksam för hjälp.
                    Last edited by Mattaz; 2005-01-19, 14:01.

Comment

Original inlägg av Mattaz
                      Jag har verifierat lödningarna ett antal gånger. De är RÄTT. Den ända punkt jag är lite osäker på är kabeln som går till pinne E. Jag värmde lite för mycket på den så lödön blev lite förstörd. Finns det någon alternativ punkt som jag kan mäta mot?
                      Det är ganska enkelt att följa ledningarna ut från de olika "lödöarna". VÄlj bara två punkter med anslutning till de du lött på och ohm-mät dessa.

Original inlägg av Mattaz
                      Angående newbees länk ovan: Betyder detta att jag måste flasha chipet före montering?
                      Tacksam för hjälp.
                      NEJ. Jag vet faktiskt inte varför Hansi skrev att Cromwell inte fungerar med 1.6 (han kanske refererar till någon äldre version?!). I de 1.6 boxar jag chippat (inte lika många givetvis) har det fungerat bra. Om inte Cromwell fungerar finns ju fortfarande Flashbios.

/frknik

Comment

Tack för ditt svar.

Jag gjorde en liten uppdatering av mitt inlägg. Det ska vara stift F. Denna går till en punkt på kortet som är en genomföring till den andra sidan på kortet, och vad jag kan se så kommer den upp under en krets. Detta gör att det inte är så enkelt att följa den.

Comment

Tja. Om du verkligen misstänker att själva lödön kanske inte har kontakt med kretsen och att det är därför chipet inte fungerar finns det bara ett alternativ: Ta reda på om det verkligen är en skada.

1. Testa ALLA ben på den kretsen ledningen kommer upp under och se om de har kontakt med den punkten. För du kan vara 99,9% säker på att ledningen går till ett av benen. Om du nu får kontakt vet du att det inte är någon fara.

2. Om det inte fungerar måste du försöka frilägga en del av leadren den så att den går att skarva till rätt punkt... Kontrollera sedan enligt punkt 1 att ditt arbete lyckats.

/frknik

Comment

Nu är boxen igång!!!!

Fick hjälp av en kille som monterat många chip. Han hittade inte heller något fel så han provade att byta chipet, och vips så startade boxen som den skulle. Kul att man suttit och felsökt lödningarna i timmar :-(

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                            Auto-Saved
                            Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D
                            x
                            Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                            x
                            x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                            Working...
                            X