Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Xboxen helt förstörd?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

En bild säger mer än 1000 ord va?
    Lclk är ju själva klockpulsen och beroende på vad ditt mätinstrument kalarar av så kan man få lite olika spänningar där pga den höga frekvensen, men mina instrument visar 1.6V Men jag brukar mäta med en scopemeter. Har varit med om att lclk har funnits på LPC´n men varit avbrott på en bana på kretskortet så den inte kom fram dit den ska så det är bra att följ upp banorna och kontrollmäta.
    Jag använder gnd vid skruvhål som referens punkt.
    d0 ska vara 3.3V när maskinen startar upp utan chip. Och 0V med chip.
    Attached Files
    Last edited by Hansi; 2006-01-22, 00:42. Anledning: ...lade till bilden som attachment ifall länken slutar fungera i framtiden...

Comment

deejaypa!!!
      Vilka underbara uppgifter du kommer med, precis vad man kan önska sig!
      En bild säger alltid mer än ord, så rätt så!
      Nu har jag undersökt boxen med följande resultat.

När chipet ej sitter i (boxen startar upp med orginal dash) så har jag rätt spänningar förutom pin3 (LFrame) som är 0V. Har 1,6V på pin1 (LClk) med mitt mätinstrument.

När jag sätter i chipet så har jag fortfarande rätt spänningar, nu med 3,3V på pin3 (LFrame) !!, MEN, nu är pin1 (LClk) 0V. Detta är lika oavsett vilken bank jag än startar på.
      Detta var skumt och jag tyckte att det behövdes undersökas ytterligare.
      Testade att mäta pin1 (LClk) under försök till uppstart (då boxen blinkar orange/grön).
      Då xboxen försöker starta 3ggr så pendlar pin1 (LClk) mellan 0,6-1.6V (typ, svårt att avgöra med så enkelt instrument) för att sedan nå 0V då boxen stannar i FRAG-läge och blinkar rött/grönt.

Kan man dra några ytterligare slutsatser utifrån detta beteende?
      Jag börjar tro att chippet är kass.........

Nu ska jag klämma en kebab
      Tjing så länge!

Comment

Jag har varit med om maskiner som inte funkar med chip pga skaddor på kretskortet så det är alltid bra att mäta upp banorna från lpc´n till närmaste via.
        För ibland ser man inte avbrottet. Och spänningen kan vara där men den kommer in fram till andra punkter på kortet. Och LPC fixarna som följer med Duo X2 chippen använder jag aldrig. Bättre att "tråda" manuellt, då har man koll på läget. Men för dig är det ju nästan läge att testa ett annat chip eftersom maskinen funkar ochippad.

Comment

Funkis!

Hej !

Vill bara meddela inblandade i denna tråd att nu fungerar min x-box.
          Tänkte att det var värt en uppföljning om vad problemet var.
          Det var enkelt, jag hade en av de där 1%-chippen som var trasiga.
          Jag gick till den lokala butiken som sålde chip, köpte ett nytt, lödde i detta på ca 1min och sedan hoppade chippet igång på första knapptryckningen.
          Den fungerade även på båda bankerna direkt!
          Dock när jag provade att starta igen så vägrade den......som en j-a häst framför hindret, slet mitt håååååååååååååååååååååår...men....jag kom ihåg att den kan vara kinkig med knapptryckningen så jag höll in ejectknappen lite extra och vips, så slog den igång.
          Nåväl, dags att reklamera!

Vill tacka alla som givit mig tips på denna tråd! Ni är GULD! Särskilt "deejaypa".

Tjillevippen och HAJK på er.

Comment

jag har samma problem, fast mitt chip blinkar rött där på sidan helatiden

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
            Auto-Saved
            Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool:
            x
            Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
            x
            x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
            Working...
            X