Om detta är ditt första besök, se till och kika på vår
FAQ genom att klicka på
länken ovanför. För att kunna skriva inlägg måste du registrera
dig, klicka på länken för att fortsätta. För att börja läsa diskussioner välj det forum du är intresserad av i listan.
Hej! Jag råkade löda bort motståndet till lysdioden på mitt DuoX2, och nu är frågan, gör det nåt för chippets funktion. Kommer det funka ändå, fast utan lysdiod? Vågar inte testa...
Men hur fan ska ett parallellkopplat motstånd kunna begränsa strömstyrkan till lysdioden? Motståndet sitter i serie med lysdioden, Katoden från lysdioden till gnd, anoden från lysdioden sitter i serie med motståndet vidare till microkontrollen .
Edit: Ja jag är helt säker, sitter förövrigt med ett Duo X2 chip framförmig.
Tror inte du förstod vad jag skrev i mitt förra inlägg. Och jag tror inte heller du fattar riktigt vad du snackar om. Hur som helst så är motståndet bara till för att begränsa strömen till lysdioden. Sen får du göra hur du vill.
Jag menar om lysdioden och resistorn är pararellkopplad med övriga komponenter på chippet.
Jag förstår vad du menar. Tror inte att de har kopplat resistorn och lysdioden parallellt med någora andra komponenter för det skulle innebära att man bränner dessa komponenter om lysdioden skulle gå sönder. Nu har ju lysdioder vanligt vis 10000 timmar brinntid eller mer men det vore ändå korkat att göra en sådan kunstruktion.
Ver 1.4 <> SmartXX v2
LCD(blå)<>Blå/Röda Eject dioder
IR-Mod<>XBMC
Jag förstår vad du menar. Tror inte att de har kopplat resistorn och lysdioden parallellt med någora andra komponenter för det skulle innebära att man bränner dessa komponenter om lysdioden skulle gå sönder. Nu har ju lysdioder vanligt vis 10000 timmar brinntid eller mer men det vore ändå korkat att göra en sådan kunstruktion.
Comment