Får inte mitt att funka alltså... har inte lött... led på switch knappen lyser grön när xboxen är igång(ska den göra de??) kan det vara att d0 inte koms åt ordentligt?? snälla svara snabbt
Viktigt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kört för mig? (X-B.I.T)
Collapse
X
-
nu har jag gicklat med cippet jätte länge och nu blinkar LEDen bara till på usb delen och sen slocknar... xboxen startar som den ska men med orginal bios... snälla hjälp... är det ett glapp fel?? bör jag löda det??When there is no more room in hell the dead will walk the earth...
- Citat
- Flag
Comment
-
Ja, jag fick mitt X-B.I.T-chip idag, och hade för avsikt att installera det lödfritt.
Jag öppnade förpackningen, kopplade dom där grupperna med gula resp. svarta sladdar till lill-kretsen. Därefter provade jag att flasha chippet, det gick perfekt och den kunde verifiera.
Jag satte chippet på plats, och på nåt sätt "kändes" det som att alla pinnar hamnade rätt, så jag skruvade dit chippet lite lagom hårt. Startade xboxen, den grön/gula dioden på den externa kretsen lyste, men den startade upp ms-dashen som vanligt, (men det kanske den ska göra om man inte har installerat nåt på hårddisken ännu????).
Jag provade ett annat bios, den här gången en X2-version med den inbyggda ftp-servern som ska starta om man håller intryckt A-knappen när boxen bootar, men det gick inte att ansluta till ftp-servern från pc:n så jag antar att den inte startade det där bioset.
Har dessutom provat två olika cd-skivor/olika märken och brännt ut Slayer´s EvoX Autoinstaller 2.6Final, men xboxen säger att den inte känner igen skivan.
Några tips???
- Citat
- Flag
Comment
-
Vilken version av xboxen har du?? själv har jag en v1.2 och hade svårt att få dom två enskilda att sitta rätt, för det var två hål brevid varandra och bara ett av hålen är rätt. så jag satte fel först men efter mycket om och men så kom jag på att pinen var i fel hål...
vet inte om det hjälper...When there is no more room in hell the dead will walk the earth...
- Citat
- Flag
Comment
-
Jag vet inte säkert vilken version jag har, då ingen sida på internet har gett et klart svar. Den går ej att bestämma genom serienumret på dom sidor jag har kollat på, för den är inte med där, och grafikchippet är ett Focus, dvs 1.4 - 1.5, är inte säker.
Jag har mailat detta till psxcare och frågat:
"Hej
Beställde tidigare i veckan ett X-B.I.T-chip till min xbox(xbox-version 1.4 eller 1.5 troligen). Idag fick jag chippet, började montera och allting gick så lätt.... kanske lite för lätt.
Jag la in senaste X2-bios, ställde in dip-switcharna på den externa kretsen, men den laddade ändå inte bios. Jag har prövat med flera olika bios och på olika "slots" i flash-programm.
Till sist flashade jag in X2 4983 där alla färgerna går i blått. Men självklart ville den inte boota från det bioset heller(den går alltså bara "förbi" chippet och vidare till orginalbios med ms-dash).
Nu låter jag xboxen vara öppen, och jag har lagt ut dvd-läsaren och hårddisken så dom ligger utanför. På så vis kan jag hålla med fingrarna direkt på chippet, och vips så startar den med x2-bios!!!
Och senare förstod jag var som var felet. När man skruvar fast chippet(spelar ingen roll om man skruvar hårt eller löst), så "reser" sig chippet i andra änden, och därför förlorar några av "pogo pins:en" kontakten med xbox-moderkortet, och det slutar att funka.
Jag har även upptäckt orsaken till detta, och det är att chippets kretskort tar i den där IDE/hårddisk-kontakten på moderkortet, så ju hårdare man skruvar fast chippet ju mer "reser" sig andra änden på chippet. Det är inte många tiondels millimeter som tar i, men det är fullt tillräckligt för att chippet ska "resa" sig och tappa kontakten med moderkortet.
Så jag undrar om ni har varit med om detta tidigare, eller om ni har nåt förslag på hur man ska åtgärda detta.
Jag har tänkt låta er löda i chippet, men då jag både är fattig student och det innebär massa krångel med paketering så vill jag undvika detta så långt som möjligt..."
får se vad dom svarar....
Har MSN om du vill prata: marten.staffansbo@heby.mail.telia.com
- Citat
- Flag
Comment

Comment