Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med 2.3b Lite, kan inte hitta felet

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Problem med 2.3b Lite, kan inte hitta felet

Installerade ett xecuter 2.3b Lite men när den startar så startar den om sig 2-3ggr och sedan blinkar den röd/grön. Jag har testat chippet i en annan xbox och det funkar. Har mätt med multimeter på alla LPC punkter till alternativa punkter på moderkortet och de har alla kontakt. Iom den hänger sig så funkar också d0.

Någon som har någon idé?

Såg på xbox-scenes forum att två andra har exakt samma problem, och de har också kollat lödpunkterna och testat med andra chip.

Edit: Glömde nämna att om jag stänger av chippet så bootar den upp utan problem.
    Last edited by jamo365; 2004-01-30, 07:46.

Prova utan switchmodulen inkopplad.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Det funkar utan switchmodulen inkopplad. Men då är inte chippet på.

Comment

Ahh, nu tänkte jag fel, när vi kör x2lite utan switchen inkopplad så är det ju på en xbox med en fast kabel dragen mellan d0 och jord. Du kan ju testa att koppla d0 till jord istället för chippet till d0 för att utesluta att det var fel på dina switchar.
        Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Du menar att både jordkabeln och d0 kabeln ska kopplas till jord, och sedan koppla bort kabeln till switcharna?

Comment

vad menar du med jordkabeln?

Comment

Har hittat/kommit fram till att detta fel kan bero på 5 saker:

1. Dålig lödning på LPC punkt(erna).
              2. Skada på ledningsbana till någon/några LPC-punkter.
              3. Ingen BIOS.
              4. Dåligt chip.
              5. Fel på switchmodul.

1. Kollat alla lödningar och mätt med multimeter så de har kontakt.
              2. Ingen visuell skada, och mätt till alternativa punkter på moderkortet från LPC punkterna.
              3. Programmerat in ett BIOS och testat chippet på annan xbox.
              4. Testat chippet i annan xbox.
              5. Testat switcharna i annan xbox och testat med annan switchmodul i min xbox.

Jag vet inte vad jag mer skulle kunna testa.

Tror inte det har någon betydelse, men xboxen är från 03-11-14.
              Det kan väl inte vara att den inte tycker om xecuter 4979/4981 biosen,
              så man ska använda en annan bios. Jag vet, jag är ute och cyklar, men jag börjar bli desperat.

Som sista utväg blir väl att köpa en helt ny xbox för 1500kr.

Comment

Verkar vara en väldigt ny xbox, kanske är en 1.5 utan ström och jord på LPC?
                Har du kollat så att ben 2 är jordat, och du har +3.3v på ben 9?

Kolla bilden längst ned på denna sida, så har du en bild på hur man fixar ström: http://www.aladdin*********/

Du hittar även ström på höger sida (när man tittar på bilden) på C7D1 (den sidan inte texten står på).

Mät med en voltmeter lite försiktigt när boxen är igång, och akta för guds skull nätaggregatet!

Berätta gärna hur det gick.

Comment

Xecuter 2.3b använder inte ben 2 och 9, så jag förmodar att det kvittar.

Comment

Original inlägg av jamo365
                    Xecuter 2.3b använder inte ben 2 och 9, så jag förmodar att det kvittar.
                    Kan du nog ha rätt i, tänkte inte på det!

Försökte i alla fall, kunde ju ha hjälpt.

Comment

Det kunde det, men tyvärr inte denna gång.
                      Men tack för förslaget iaf.

Comment

Problem med 2.3b lite, samma som ovan

Tjenare,

Vi har exakt samma problem som du nämnt ovan, vi provade också att följa "tipset" som fanns på Aladdin sidan om pinne 2 och 9. Dock ingen skillnad. Det funkar bra utan chippet på.

Vi använder oss av d0 på baksidan och allt verkar funka, vi har lött om LPC punkterna flera gånger men samma beteende som du nämner.

En skillnad vi märker är att många av lödpunkterna kring LPC plattan är målade med grön färg. Vi var alltså tvungen att skrapa bort färgen för att kunna löda. Misstänker att detta är en v1.5, 2003-10-27.

Hansi, hur ska vi göra? Är det kört för en v1.5 med 2.3B lite.?? Tack för snabbt svar...
                        "Do'h, I mean X-box!"

Comment

Påstå inte att du har en version 1.5 om du inte mätt dig fram till det med multimeter. Jag är lite led på att höra om alla 1.5r som folk tror dom har, INGEN av våra kunder har haft någon 1.5 efter att det kontrollerats.

Är du osäker på om chippet fungerar så skicka in det för kontroll.

Vi har aldrig haft några problem att få x-ecuter 2.3B att fungera i någon xbox, om det inte varit fel på chipet vid leverans eller om någon kund brännt sönder chippet genom att t.ex. ha 1 cm långa kabelstumpar hängande på undersidan av moderkortet efter att ha stoppad ner kablarna i lpc-hålen. Fritz säger det nämligen då när allt kortsluter mot plåten under moderkortet.

Comment

Original inlägg av jamo365
                            Det kunde det, men tyvärr inte denna gång.
                            Men tack för förslaget iaf.
                            Hej Jamo365,

Har du löst problemet? Vi har fått samma problem som dig.
                            Vi har gjort ca 20 maskiner innan utan problem med samma chip.
                            "Do'h, I mean X-box!"

Comment

Nope, har tyvärr inte löst det. Har iofs inte hållt på så mycket med det under helgen, tänkte skulle kolla lite djupare på det ikväll.

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :)
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X