Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flasha X-ecuter 2 PRO version 2.x från CD

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Flasha X-ecuter 2 PRO version 2.x från CD

X-ecuter 2 PRO version 2.2 levereras med ett speciellt "Linuxbios".

Det är mycket enkelt att flasha in ett eget BIOS:

Du behöver följande:

1st CD-RW skiva
    1st 1024K stort BIOS
    1st brännprogram
    1st cd-rw brännare

Om ditt bios är 256K, gå till DOS och gör följande:

copy /b 256kbios.bin + 256kbios.bin + 256kbios.bin + 256kbios.bin BIOS.BIN

(om ditt bios inte heter 256kbios.bin så får du givetvis skriva det filnamn som du använder istället!)

Lite övriga filer, c:a 50MB för utfyllnad.

Starta ditt brännprogram.

Bränn BIOS.BIN samt c:a 50MB skräpfiler så att skivan blir lättare att läsa.

Se till att du bränner med följande inställningar:

Använd INTE Joliet (stöd för långa filnamn), kryssa bort det alternativet.

Du skall INTE bränna som UDF eller göra en XISO som annars ofta rekommenderas när man bränner saker som XBOX skall kunna läsa. Nu skall vi bränna så att LINUX kan läsa skivan...

Använd ISO level 2 (8+3 tecken långa filnamn)
    Använd "Mode 1" och inte "Mode 2 XA"
    Se till att välja "Finalize disc", dvs stäng skivan så att det inte går att göra fler sessioner på den.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Hmm nu vart jag lite osäker då ni säger olika saker.. denna sida verkar ju inte riktigt hålla med dig om joliet inställningen där.

http://www.xbox-scene.com/articles/flashbios.php

Comment

Isåfall spelar det antagligen ingen roll, inställningarna jag beskrev är exakt de jag använde när jag brända skivan som våra tekniker använder tiotals gånger varje dag...
      Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Detta fungerar inte... Min xbox blinkar rött/grönt när jag startar det med en skiva som e gjord precis enligt beskrivningen.

Comment

Hur beter sig din xbox när du startar UTAN skiva då?

När är din xbox tillverkad?

Comment

Originally posted by Hansi
            Hur beter sig din xbox när du startar UTAN skiva då?

När är din xbox tillverkad?
            2003-08-08 är den tillverkad. Boxen blinkar grönt/rött utan skiva med chippet i.

Comment

Originally posted by LinX
              2003-08-08 är den tillverkad. Boxen blinkar grönt/rött utan skiva med chippet i.
              Angav du att din xbox var tillverkad 2003-07-25 eller senare när du beställde?

Isåfall har antingen vi gjort fel och skickat ett chip utan att flasha om det, eller så har du inte monterat chippet korrekt, eller så har du försökt flasha chipet och misslyckats.

Om du inte lyckas flasha via parallellporten så är det enklast att du returnerar chippet till oss så undersöker vi det och flashar om så att det fungerar i din xbox.

Du måste använda x-ecuter 2 4979 eller evo-X M7, inga andra bios fungerar.

Comment

stor fråga

har nu suttit här och lärt mig i praktiken hur man både flashar bios och installerar en ny hårddisk, har dock ett inte så litet problem. Var får jag tag på ett lämpligt bios? Har letat här i forumet, hittat nåt i stil med att det har vi svarat tusen ggr på redan, frågan är... var då? Antingen har jag inte lyckats hitta rätt länk eller så är jag helt enkelt korkad... ger snart upp... snälla hjälp mig...

Comment

6871 besökare har iaf hittat denna guide i forumet:

http://forum.psxcare.com/support/sho...&threadid=7231

Comment

får tacka

får tacka för länken till guiden... nu en fråga som kan tyckas fullkomligt newbie men om jag kör superdisc byter jag dashboard med automatik då eller?

Comment

Re: får tacka

Originally posted by chrillo
                      får tacka för länken till guiden... nu en fråga som kan tyckas fullkomligt newbie men om jag kör superdisc byter jag dashboard med automatik då eller?
                      När du väljer "install evo-x" så "byter du dashboard".

Egentligen byts den inte, evolution-x installeras med ett eget filnamn (evoxdash.xbe) på c:\, och har du ett bios (vilket du lär ha) som laddar evoxdash.xbe om den finns så körs den istället för ms original dashboard (xboxdash.xbe)

Comment

nytt problem

I min version av nero är iso-level 1 8+3 och iso-level 2 max 31 characters. Visst ska det vara iso-level 1 och inte 2 som det står i guiden ovan...?

Comment

Flashar den automatiskt då vid bootning???
                          Snart ägare till PSTWO Infinity

Xbox v1.4(?)
                          Thomson DVD
                          Samsung Spinpoint 160GB, 5200rpm
                          Executer 2 Pro
                          BIOS 4979.06

Comment

Original inlägg av maximus
                            Flashar den automatiskt då vid bootning???
                            Ja, men bara om du har kvar det "cromwell flash bios" som chippet kommer med vid leverans. Har du väl flashat om det så gäller inte detta längre.

Comment

Original inlägg av Hansi
                              Ja, men bara om du har kvar det "cromwell flash bios" som chippet kommer med vid leverans. Har du väl flashat om det så gäller inte detta längre.
                              Innebär detta även att om man "misslyckas" med flashning första gången via bootning så skall man göra på annat sätt sedan?? Har man "cromwell flash bios" om man köpt en chippad xbox av er?
                              Snart ägare till PSTWO Infinity

Xbox v1.4(?)
                              Thomson DVD
                              Samsung Spinpoint 160GB, 5200rpm
                              Executer 2 Pro
                              BIOS 4979.06

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X