Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora hårddisk problem...

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Stora hårddisk problem...

Hallå....

Jag satte ny en ny hårddisk i xboxen, installerade evo-x därefter msdashboard. Sen låste jag disken med ConfigMagic så att den skulle boota msdashboard när chippet är avstängt.
    När jag startade om xboxen så fungerande ingenting längre, röd lampa blinkar och det går inte ens att boota från cd:n...

Stoppade därefter i hårddisken i datorn som slave och försökte starta windows för att kunna formaterade om den, vilket ej gick, datorn hänger sig vid uppstart...

Startade därefter med stardiskett och försökte köra fdisk på slave hårddisken men det fungerade inte... Gick ej att skapa någon partion, inga det finns inga befintliga...

Någon som har någor tips på hur jag skall kunna formatera/skapa partioner denna hd? Är en vanlig Udma66 hd, som suttit i en dator förut.

Eller är disken förstörd?

MVH/ x-ite

Anledningen till att disken inte går att köra i datorn är att den är låst, Den går att låsa upp i datorn också med master password som Config Magic alltid sätter till Team-Assembly (vet ej riktigt hur det är med bindesträcket) Du kan ju testa.

Comment

Skapa en bootbar dosdiskett och lägg atapwd.exe på den

Koppla bort alla hårddiskar utom den du vill låsa upp

Boota på disketten och starta atapwd

Välj hårddisken i listan som har ett "+" under bokstaven "E"

Välj "Unlock using master password"

Lösenordet är TEAMASSEMBLY

Välj "Disable using master password"

Lösenordet är TEAMASSEMBLY
      Attached Files
      Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Tusen tack!

Det fungerade finfint! Tackar för hjälpen...

MVH x-iTe

Comment

Suck!
          Inte för mig.
          Det såg så lovande ut...
          Ett superprogram tänkte jag!
          Hittade disken, yes!

E+ fanns, japp.

Körde Del 1: Unlock using master password. Japp.

Provade disken redan nu. Näpp.
          Körde Del 2: Error: Command rejected by drive.
          Körde del 1 + 2 igen. Error redan på del 1. Körde andra delar; Unlock using user password. Nix.

Status på disken är
          S+ E+ L+ F- X+ Vh

Vad göra???

Comment

Kravet på att detta ska fungera är att disken är låst med hjälp av Config Magic. Annars är disken låst med lösenordet som ligger i ditt eeprom på boxens moderkort.

Comment

Disken ÄR låst med Config Magic. Från en SuperDisk 3.5.

Men än finns det hopp!

Jag gjorde nämligen moment 1 på en typ av dator igår och troligen så går det inte att göra varken det ena eller andra maskin #2 som jag sedan försökte köra moment 2 på.
              Försökte i morse på dator #1 och då såg det ut att gå bättre, fick efter att ha kört båda momenten bort E+ så nu ska jag med spänning testa disken i kväll!

Jag har sett att man i CM kan läsa ut nyckeln i klartext men hur kan man sedan använda den praktiskt om det skulle behövas?

En annan fråga: bör HD'n vara låst när man väl kör den och i så fall varför?

Comment

Du kan läsa ut den riktiga nyckeln genom Config Magic

Du trycka på "Backup" under Settings i EvoX (den skapar då en fil på boxen där nyckeln står)
                Denna filen hamnar i C:\Backup\ (där kommer vara ett antal filer, spara alla, och nyckeln står i hddinfo.txt)

Denna nyckel kan du använda för att låsa upp eller låsa diskar till din XBox, men eftersom Config Magic fixar allt detta till dig behöver du kanske inte den.

Anledningen till att man vill låsa disken är om man vill använda sig av XBox-Live.
                XBoxen kan då boota med orginalbiosen och ser utifrån ut som en omoddad box.

Comment

Nu funkade det!

Tack ni alla för att ni finns!

Comment

This is for the visitors that can read English better than Swedish

Create a bootable DOS floppy and copy atapwd.exe from the link above on it.

Disconnect all hard drives from a PC and connect the locked hard drive to it instead.

Boot from the floppy disc and start atapwd

From the list, choose the hard disc with a "+" below the letter "E"

Select "Unlock using master password" from the menu

The password is TEAMASSEMBLY

Select "Disable using master password" from the menu

The password is TEAMASSEMBLY
                    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

om jag fattat det här rätt så är mina xbox hårddiskar döda? (plockat ut 3 stycken orginalare utan att låsa upp dem)

måste jag stoppa in dom i boxen igen o låsa upp dem eller hur går jag tillväga?

Comment

Originally posted by blaze101
                        om jag fattat det här rätt så är mina xbox hårddiskar döda? (plockat ut 3 stycken orginalare utan att låsa upp dem)

måste jag stoppa in dom i boxen igen o låsa upp dem eller hur går jag tillväga?
                        Om du har tillgång till boxarna borde du kunna köra config magic och se vilket lösenord det är.

Comment

Jag har två originaldiskar som har hdd keyn till. Går det att låsa upp dem med atapwd? Jag försökte men keyn är större än vad det finns utrymme och skriva. Måste man göra på något annat sätt eller har jag gjort fel bara?
                          Banned:
                          Annonserat försäljning av brända spel.

Comment

Jag tror man skall strunta i alla nollor eller nåt

Comment

Jag hann aldrig komma så långt att bara nollor återstod. Låser man upp den med config magic medans den fortfarande är kvar i xboxen, innan man sätter i en ny större?(efter att först lagt in superdisc på den vill säga)
                              Banned:
                              Annonserat försäljning av brända spel.

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes:
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X