Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

VArför skulle IBM gå sönder?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• VArför skulle IBM gå sönder?

Varför skulle en IBM disk på tex 40 gig 7200 rmp gå sönder? Krävs det inte ganska höga temperaturer för att en hårddisk ska krascha.
    Själv har jag haft en ibm 40gig +en 120 gig i datan ett bra tag... många säger att dom har en tendens att gå sönder... skulle ju lika gärna kunna hända med vilken hårddisk som helst! rätta mig om jag har fel!
    Do not underestimate the power of PlayStation!

jag vet MÅNGA som haft problem med IBM diskar..
    själv har jag 3 st som körs 24/7 och inte haft några probs

Comment

en hårddisk krashar inte bara för att den kommer över 50 grader i någon sekund

livslängden kortas ner succesivt

en hårddisk kan även pajja vid normala temperaturer, jusst IBM verkar vara experter på de.

Tjoff

Comment

har iof för mig att det är bios på ibm diskarna som av någon anledning lägger av efter ca. 1 år (har för mig att ibm diskar har 2 års garanti pga detta).
        Får man ta xboxen med sig in i himlen?

Comment

Jesper...vet du många som har haft problem med dom i xboxarna eller i datorer? ...de där med att just ibm har ett bios som pajjar efter ett år verkar ju som total bullshit ju, det låter ju inte ett dugg logiskt.

Comment

Vem har sagt att hårdvara alltid uppträder logiskt då .... jag har två (läsa hade) identiska ibm diskar, en funkar och funkar inte efter något år ... båda diskarna satt i samma dator (så jag utesluter värme) och var lika belastade (utesluter slitage), körde burken 24/7 och jag hade flera diskar i samma låda och alla (utom ibm disken) funkar idag.

jag vet att det är flera som har haft problem med ibm diskar, OM det är bios vet jag inte, men det är en av förklaringar jag hittat.

att just ibm diskar har probl. med kvaliten är ett välkänt problem...

<small>[ 04 February 2003, 17:09: Meddelandet redigerat av: SinHo ]</small>

Comment

att bioset skulle dö efter ett år låter konstigt, även om det stämmer med att många IBM diskar dör efter jusst ett år ungefär.

IBM hade 3 års garanti, liksom alla andra. Men nu verkar det som om alla har sänkt till 1 år (tror iof att något har mer fortfarande). Vilket kan bli jobbigt.

Tjoff

Comment

Det är mer SBS än HD fel av erfarenhet.
                "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Comment

Vad du än gör köp inte ibm!! Har haft 3st och alla gick sönder inom loppet av 6 månader. Stor varning för ibm:s Crapstar serie

Comment

Jaha, vart finns den vetenskapliga undersökning som styrker att IBMs hårdiskar är av sämre kvalité? Bara för att det är någon som känner någon som säjer att dom är dåliga, betyder väl för fan inte att dom är det. Sedan beror det väl lite på hur man handskas med sina prylar.
                    -=-._.-=-

Comment

</font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
                      Ursprungligen skrivet av SunKy:
                      <strong>Jaha, vart finns den vetenskapliga undersökning som styrker att IBMs hårdiskar är av sämre kvalité? Bara för att det är någon som känner någon som säjer att dom är dåliga, betyder väl för fan inte att dom är det. Sedan beror det väl lite på hur man handskas med sina prylar.</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Låter som du har koll på läger *not*... Men en fråga, skall man kontrollera kvaliten på hårdvara vetenskapligt, som då skall göras opartiskt av tredje part, dvs inte tillverkarna, inte konsumenten utan ett oberoende organ. Eller kan man bara ringa runt till flera grossister/försäljare/butiker och frågan "vilka diskar har högst retur frekvens?".

Låter som det är billigast och enklast att ringa runt, och då säjer dom flesta att ibm diskarna har en större retur %. Ok, du får ett resultat som iof inte är vetenskapligt och statistiskt säkerställt, men om du skall köpa något för ca. 2000.- (som iof inte är _så_ mycke $) så vill du minska alla dina risker att varan går sönder om ett år.

Naturligtvis så är handhavandet med all hårdvara viktigt, men att folk skulle var extra oförsiktiga med ibm diskar är ju löjligt.

Comment

</font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
                        Ursprungligen skrivet av SinHo:
                        <strong> </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
                        Ursprungligen skrivet av SunKy:
                        <strong>Jaha, vart finns den vetenskapliga undersökning som styrker att IBMs hårdiskar är av sämre kvalité? Bara för att det är någon som känner någon som säjer att dom är dåliga, betyder väl för fan inte att dom är det. Sedan beror det väl lite på hur man handskas med sina prylar.</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Låter som du har koll på läger *not*... Men en fråga, skall man kontrollera kvaliten på hårdvara vetenskapligt, som då skall göras opartiskt av tredje part, dvs inte tillverkarna, inte konsumenten utan ett oberoende organ. Eller kan man bara ringa runt till flera grossister/försäljare/butiker och frågan "vilka diskar har högst retur frekvens?".

Låter som det är billigast och enklast att ringa runt, och då säjer dom flesta att ibm diskarna har en större retur %. Ok, du får ett resultat som iof inte är vetenskapligt och statistiskt säkerställt, men om du skall köpa något för ca. 2000.- (som iof inte är _så_ mycke $) så vill du minska alla dina risker att varan går sönder om ett år.

Naturligtvis så är handhavandet med all hårdvara viktigt, men att folk skulle var extra oförsiktiga med ibm diskar är ju löjligt.</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Jo, det är ju sant men ifall det är en som heter typ kalle14år och han skriver att IBM suuuuger för att hans hd har gått sönder så betyder det ju inte att det är så.
                        Själv har jag 3 st ibm hårdiskar och jag tycker att dom är bäst! Men är det verkligen så? Nej, bara min åsikt. Vad jag vill komma till är att det går ju inte och få fram någonting vettigt med en sådan här disskussion om vad som är bra eller dåligt.

<small>[ 06 February 2003, 13:02: Meddelandet redigerat av: SunKy ]</small>
                        -=-._.-=-

Comment

Fast det finns bevis för att IBM 75GXP sög stenhårt och 60GXP sög rätt mycket den med. 75GXP vart ju skräp tack vara att fabriken i ungern hade gjort en felberäkning. De hade helt enkelt missat att med värme så rör sig metallen. Så väldigt mycket av de diskar de gjorde där gick sönder.

Comment

vad baserar du de på? källa?

Comment

Ursprungligen skrivet av Kojak:
                              <strong>Fast det finns bevis för att IBM 75GXP sög stenhårt och 60GXP sög rätt mycket den med. 75GXP vart ju skräp tack vara att fabriken i ungern hade gjort en felberäkning. De hade helt enkelt missat att med värme så rör sig metallen. Så väldigt mycket av de diskar de gjorde där gick sönder.</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Men har dom inte ändrat i produktionen då? Eller fortsätter dom att tillverka "crapserien" ...
                              -=-._.-=-

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;)
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X