Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp! Vilken hd ska jag välja???

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp! Vilken hd ska jag välja???

Vad är det för märke och modell som gäller om man ska skaffa en ny fet hd till krysslådan?

Ska man välja en 5400varvare eller inte?

Seagate, Maxtor, Ibm eller Western?

Många frågetecken jag behöver få uträtade.... tacksam för snabb hjälp av några som vet. =)

Jag har precis beställt en seagate Barracuda V 120 Gb, tror naturligtvis att det är den bästa Hdd:n för mig eftersom jag främst söker en tyst hdd. Finns de hårdiskar som är snabbare men Barracudan skall vara riktigt tyst och så är den billig också. 80 Gb för 1075kr och 120 Gb för 1447 kr

Comment

Jag stoppade en 120 GB Samsung Spinpoint 5400 varv i min. Tyst och bra, inga problem. Dessutom är där 3 års garanti på dom diskarna...

//Highscore
      Life's a Journey, not a destination...

Comment

Hehe du kunde få en snabbare och tyst hdd från d.u.s.t.i.n.se utan punkter så klart.
        Artikelnr: 5010048932

Men alla lär vi oss av våra misstag

Comment

Jag märker ingen som helst hastighetsskillnad nu med en 5400 jämfört med 7200 varvaren jag hade i innan. Däremot är 5400 tystare, mycket tystare.
          Visst är en 7200 lite snabbare, tror dock att dom millisekunderna är försumbara.

//Highscore
          Life's a Journey, not a destination...

Comment

oki,fast de är inte hur många rpm jag syfftade på... utan hur snabb den är i /sek. Och då är den hdd som jag menar 133mb / sek de är inte alla andra hdd som jag har kollat på.

Lite fakta om hdd

Maxtor DiamondMax® Plus 9

DiamnondMax® Plus 9 är den nyaste generationen i Maxtors familj av 7200 RPM hårddiskar avsedda för arbetsstationer, hemma PCs. Kapaciteter upp till 200GB, Ultra ATA/133 gränssnitt vilket ger överföringshastigheter upp till hela 133MB/sekunden. Denna kombination av prestanda och kapacitet gör den till ett perfekt val för prestanda PCs, speldatorer, digital videoredigering och prisvärda RAID applikationer. Inom kort kommer även Diamondmax® Plus 9 kunna levereras med det nya snabba Serial-ATA gränssnittet.

- Fluid Dynamic Bearing motor ? för en låg ljudnivå
            - Shock Protection System (SPS) och Data Protection System (DPS)
            - En genomsnittlig söktid på mindre än 9,4ms!
            - Finns med både 2MB och 8MB cache

Comment

Spelar ingen roll vilket märke du väljer på HDn men OM det skulle varit jag så skulle jag välja en :
              1. Maxtor diamond max plus 9
              2. Seagate barracuda V
              3. IBM Deskstar 180 GXP
              priserna ligger mellan 895-1095 (80GB)på dessa 3, vilken HD du än väljer kommer dom att över röstas av Fläktarna i Xboxen.

<small>[ 06 March 2003, 11:14: Meddelandet redigerat av: pege63 ]</small>
              "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Comment

Det är möjligt att Maxtor DiamondMax® Plus 9 är det bästa alternativet, den ger dock ifrån sig något högre db än Barracuda V, den är dock snabbare, om nu det ger så stor skillnad i xboxen? Originalet är väl ingen hastighetsraket direkt... Vet ni något om de två lägen som Barracudan V jobbar i, en normal med högre db och en Quiet seek mode.. Är detta beroende på belastning eller är detta något man kan bygla?
                Skall man bromsa köpet och beställa en Maxtor istället?

Comment

Barracudan är tystare har själv en sådan I min box Maxtorn skulle jag ha i Pcn isf eftrsom den har ATA 133 är Maxtors eget utvecklade gränssnitt, skillnaden mellan dom ljudmässigt är knappt märbart, Maxtor läser & skriver snabbare men i boxen vill man ha en tyst ljudmiljö som möjligt eller hur?
                  "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Comment

Stoppade in en maxtor 120GB D9+ förra veckan och den funkar kanon. Sålänge den inte läser eller skriver är det knäpptyst annars ett litet trevligt knatter bara...
                    PC-&gt;XBOX 5-6000KB/s
                    X-&gt;PC 11000KB/s
                    helt ok hastighet...KÖP!

Comment

Hej igen.

Då får jag oxå komma med ett inlägg.

Har slängt in en Segate Barracuda IV 80GB i min box och som många andra säger så är den tyst, men min egen uppfatning är, att den är så tyst så vissa gånger undrar jag ifall den lever överhuvud taget.
                      Har monterat samma disk i min kompis box (VWKungen) och samma upplevelse där. Sen så kan jag tipsa er som skall montera en disk eller till er som tycker att det låter lite från boxen just när den sparar eller laddar, låsa lite på dom 4 skruvarna, jag spände som så pass lite så att disken inte rör sej i vaggan, på så sätt minskar du resonansen från disken till chassit, ett annat tips är att man kan tex lägga imellan men gummi bricka (typ sådana man får när man köper en datacase eller moderkort) då kan inte ljudet sprida sej.
                      I'm a XBOX Lover.

©NightRabbit® - ©eLiTe FoRcE®

XBOX v1.0 - Orginal (XBOX-Live)
                      XBOX v1.0 - X3 build 1959, 200GB HD, Case Modded.
                      Screen : 103" (InFocus)
                      + en massa andra bra prylar.

Comment

Glömde bara o kommentera en sak.

De är rätt roligt att läsa era inlägg och få ett gott skratt.

Just ni xbox freaks som (flashar) med hur snabba diskar ni har i era boxar, alltså ATA133 (dittan o Dattan), de märks ju hur mycket ni har ens hittat på en xbox inuti, lägg märket till att det sitter bara en ATA33/66 flatkabel i boxen, då spelar det ju ingen roll dom du ens skulle ha en ATA166 disk, den e ju inte snabbare än ATA33/66 juuuuu.... Ett gott skratt bara.
                        I'm a XBOX Lover.

©NightRabbit® - ©eLiTe FoRcE®

XBOX v1.0 - Orginal (XBOX-Live)
                        XBOX v1.0 - X3 build 1959, 200GB HD, Case Modded.
                        Screen : 103" (InFocus)
                        + en massa andra bra prylar.

Comment

</font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
                          Ursprungligen skrivet av -=NightRabbit=-:
                          <strong>Glömde bara o kommentera en sak.

De är rätt roligt att läsa era inlägg och få ett gott skratt.

Just ni xbox freaks som (flashar) med hur snabba diskar ni har i era boxar, alltså ATA133 (dittan o Dattan), de märks ju hur mycket ni har ens hittat på en xbox inuti, lägg märket till att det sitter bara en ATA33/66 flatkabel i boxen, då spelar det ju ingen roll dom du ens skulle ha en ATA166 disk, den e ju inte snabbare än ATA33/66 juuuuu.... Ett gott skratt bara. </strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Det är inte kabeln som gör att det går fort eller inte. Kabeln gör nog den minsta skillnaden. Det spelar större roll vilken rotationshastighet disken har, hur många läshuvuden den har och hur länge huvudena står och har frossa mellan varje förflyttning innan dom kan göra någon nytta.
                          Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Rotationhastigheten är bara halva sanningen, gränssnittet har den största betydelsen & kabel har åxå en liten betydelse gammla ata kablar är INTE uppåt kompatibla däremot är NYA ata kablar bakåt kompatibla. Har skrivit om det <a href="http://www.psxcare.com/support/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=43;t=001327" target="_blank">här</a>. OM styrkortet i en XBOX stöder bara ATA33/66 vet jag inget OM isf blir det ingen prestanda vinnst med en ATA100/133 HD bara mer GB att ladda upp på.

<small>[ 11 March 2003, 15:07: Meddelandet redigerat av: pege63 ]</small>

Comment

Behöver man ha den extra hastigheten på hårddisken, är en annan fråga? Vad gör det på ftpn? Laddtiderna skillnaden i spelen lär ju knappast bli så stora.

Jag själv har en IMB 7200rpm 120GB och ska byta till 120 GB Samsung Spinpoint 5400rpm, pga ljudnivån när jag kollar på film.
                              *Gamla hårddisken ska jag behålla och ha i datorn*

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X