Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Använd hårddisk

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Blex
    Nu har jag lyckats med monteringen av xbit på kompisens xbox och av någon anledning tar den bara evoxm7 bios. testade först med orginal hd att instalera small drive och det gick utan problem. jag bytte till en 120 GB hitachi och försökte boota igen då komm det service meddelandet. Xboxen bootar inte alls på cd skivan så länge är ny disk inne... börjar bli förbannad...

Hansiiiiiiiiii

När jag trycker på F12 på min dator så klistras följande text in, eftersom våra xbox guider tydligen är så suddiga att dom inte går att läsa:

Sätt i originahårddisken
    Gå in i MS Dashboard
    Ställ in tid och datum
    Låt strömsladden sitta kvar
    Sätt i den nya hårddisken
    Boota superdisc
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Hej igen,

det är säkert många som inte läser xbox guider och jag kan vara en av dem men den biten har jag läst...

jag har klocka fungerande med original disken (seagate), ström sladen är inne hela tiden, byter disk (hitachi 120GB) och startar xbox. KOmmer fram till att xbox logo visas men microsoft (har en EvoXm7 bios) kommer aldrig utan kommer upp service medelande med kod 07.

Har du ngn idé vad kan det vara?

Comment

nu gjorde jag det igen med samma resultat, tillbaks med gamla disken och den bootar superdisc utan problem och klocka fungerar, in med nya, boot, service meddelandet....

Comment

har precis lagt in nya xecutor 4979. det och evoxm7 är det ända bios som har fungerat att starta med. Service meddelandet kommer igen med samma nummer 07 och det står att är fel på HDD (koder 5-9 är HDD)

Xbox Error Codes: By: Superfr0

Code What Sets It Description
          0 ANY No error.
          1 BOOTLDR Unknown exactly, something to do with checking the motherboard.
          2 BOOTLDR Eeprom check failed.
          3 BOOTLDR Not used.
          4 BOOTLDR Ram check failed.
          5 KERNEL HDD not locked. (retail bioses requires the HD to be locked)
          6 KERNEL Cannot unlock HDD.
          7 KERNEL HDD timeout.
          8 KERNEL No HDD found.
          9 KERNEL THDD parameters. (PIO/DMA/or size {debug}, certain size minimum is required for debug)
          10 KERNEL DVD timeout.
          11 KERNEL No DVD Found.
          12 KERNEL DVD parameters. (PIO/DMA)
          13 KERNEL
          Dashboard launch fail (due to missing/bad key, or anything else that would prevent it from running) and the dashboard didn't specify why it failed.
          14 DASHBOARD Error loading dashboard. (dashboard generic error)
          15 ??? Not used.
          16 DASHBOARD Other files to do with dashboard / dashboard settings. (specific dashboard error)
          17 ??? Not used.
          18 ??? Not used.
          19 ??? Not used.
          20 KERNEL The dashboard was attempted to load and failed; It was a cold boot, and the dashboard didn't specify why it failed, but it (for some reason) needed to be noted that the DVD passed the challenge/response authentication.
          21 ANYWHERE This error says that the machine was booted to display a error, basically someone told the machine to reboot (or launch a xbe) with this flag, and the error code just means its been rebooted by the flag.

vad kan hdd timeout betyda?
          Last edited by Blex; 2003-11-16, 12:46.

Comment

Felkod 07 brukar betyda att disken inte är ansluten.

Kontrollera att IDE och strömkabel sitter i ordentligt.

Comment

jag har kollat både ström och IDE kabel och de är rätt anslutna.
              Seagate disken (original) har var inte inställt som master utan som cable detect. Jag provade den variant oxå utan att lyckas.

Har ni någon annan idé varför det här inte fungerar.

Comment

Disken skall ha cable select. Den disken du byter till, är den använd innan? Kan det vara så att den är låst?

Comment

Disken kan inte vara låst eftersom den får felkod 07 och inte felkod 06.

Felkod 06 får du även om din disk inte är låst och du försöker boota den med orginal bioset.

Comment

hej igen,

disken var helt ny. oanvänd.... Men det verkar att den var kass så skickade jag tillbaks det... Återkommer med resultatet

Comment

FTP

Hej.
                      Vart får man tag på ett ftp program till x-box, eller kan man använda ett vanligt ftp program.
                      Kopplar man via nätverks sladd fr. x-boxen till PC eller?
                      och hur hittar man x-boxen då?
                      Wii+WiiKey (1.9g, firmware 3.1E)
                      Verbatim DVD-r 16x
                      Bränner alltid på 4x hastighet

Comment

Har läst igenom tråden nu, men det är några saker jag undrar över.

1. Måste strömsladden vara i även om man har bios V 4979.06? Läste någon stans att den botade ändå, även om klockan inte va rätt inställd i ms-dash.

2. Måste jag välja "install large drive"? Eller räcker det att jag formaterar med superdisc och sen lägger in det som jag hade på min gamla hårddisk?

Skulle varit skönt om något proffs som Hansi eller någon annan svarar

Comment

Tjenna..
                          Undrar om det är någon som vet ngt om hdd? Frågan är om det går att köra IDE hdd i Xboxen..eller är det endast ATA man ska installera? är inte så insatt i detta=)..

Comment

ide men vet ej om dem ska va 3.5 tum

Comment

Tjenna mazter..
                              men 3.5 är standard ?...eller

Comment

för att 3.5 tum finns i ATA ch EDI..vilken ska det va?

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X