Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Subs i XBMC

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Subs i XBMC

Hejsan alla! Jag har lite problem med subtitles i XBMC. Sista textraden hamnar så långt ner att den knappt går att läsa. Kan man ställa in det på nåt sätt?

Det var problem nr 1 Nu till problem nr2:

Vobsubfiler har alltid funkat fint för mig i XBMP men nu helt plötsligt så börjar den cacha för att sedan hänga sig vid 100%. Vad vara detta?

Tack!

Gå in på inställningar -> bildskärm -> Kalibrering film

Där ställer du in vart du vill undertexterna ska hamna, detta kan du göra medan filmen går också. Så det blir mer exakt för just den filmen du tittar på.

Problem nr kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Vet inte om jag använt just vobsub-filer själv, men all överig undertext har funkat bra för mig iaf.

Comment

Hej. Jag kör XBMC 2004-05-26 och jag har samma problem med undertexterna. Men nu är det så att jag hittar inte var jag kan ställa in placeringen av texten. Har kollat efter tipset i svaret ovan, men hittar bara en kalibrering - "GUI", är det där, har provat men det blev ingen skillnad.

Comment

Hittade nu kalibrering film, men där kan jag bara ändra font och storlek, inte placering.

Comment

du skall trycka på A tror jag det är flera ggr så ändras du till ringarna är i mitten/nederst sen tar du upp dom till önskat läge
          "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Comment

Original inlägg av zlazk
            Hittade nu kalibrering film, men där kan jag bara ändra font och storlek, inte placering.
            Du ska inte gå in i subs... Du ska in i Settings/My Videos/Calibrate. Då ska en svart skärm komma upp med en vit hörnmarkering uppe till vänster. Styr den så den ligger i vänster hörn. Tryck A så flyttas markeringen till höger nedre hörn. Flytta den på samma sätt. Tryck A så kommer ett sträck nere i mitten. Det är sub placerigen...

Comment

Japp så ska man göra orkade inte skriva all det bara tack KTD
              "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Comment

Japp, nu funkar det. Kanon, tack så mycket.

Comment

problem ändå här

jag har flyttat upp text raden i calibrering men i filmen så är den fortfarande för långt ner....
                  vad göres nu??
                  jag har provat starta om .
                  Samma sak med hörnen som jag ställt in så är filmen för bred ändå....kollar jag calibrering så är det som jag vill ha det!

Comment

Någon som har löst detta problem?

För mig visas bara den övre textraden, trots att jag ändra i video settings så att texterna visas så högt upp det bara går. Hur ska jag göra?

Comment

När du har tryckt 3 ggr tror jag det är ska du komma till en rad nere på TV rutan som motsvarar textraden i subs flytta upp den mer så ser du neder raden åxå.

Comment

Tackar för svaret.
                        Jag har dock redan provat att flytta upp subsen så högt det går i "video calibration", men det hade ingen som helst effekt på texten i fråga. :-(

Comment

hmm

Har exakt samma problem..nån som vet?

Comment

Orkar inte läsa allt.
                            Använder XBMP istället. Där funkar det klockrent, både placering och storlek.
                            Sedan har den samma kontroller som man är van vid från Windows mediaspelare

Comment

Kalibreringen är väl individuell för PAL/PAL60/NTSC. Kalibrerar man i PAL läge har detta ingen effekt på NTSC tex.

Kommer inte ihåg hur man ändrar det men det är nån knapp man trycker när man är i kalibreringsläge.

Alternativt starta filmen i fråga och gå ut i menyn och kalibrera medan filmen är igång, då kalibreras det i det läge filmen körs.
                              /Mr Walker - Xbox n00b

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused:
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X