Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

XBMC: streama från PC med två nätverkskort

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• XBMC: streama från PC med två nätverkskort

Jag sliter snart mitt hår...

Har inte fått det att fungera över huvudtaget med att streama Video från PCn till Xboxens Media Center. Jag använder två nätverkskort, men har inget behov av att koppla upp boxen till nätet (även om det skulle vara kul).

Har tidigare kört XBMP med en Relaxserver på datorn. Dock buggade detta för mycket, och jag skulle gärna prova på XBMC. Hittar dock ingen tråd där två nätverkskort används, eller hur man gör för att kunna koppla upp sin box med bredbandsuppkopplingen vid användandet av två nätverkskort.

Någon som kan hjälpa mig?

Hur hade du tänkt streama då? Men SMB, relax eller nåt annat?

Comment

Eftersom jag inte verkar få Samba att fungera, fast där har jag kanske felaktiga inställningar, så antar jag att jag använder ccXstream eller Relax.

Comment

Ja jag vill också veta. Får det inte alls att funka med Samba.....

Är det verkligen så ovanligt att man kör med 2 nätverkskort istället för router ? Tyckte det var bökigt med router så jag köpte ett till nätverkskort för 75 spänn istället....

Comment

Använder två nätverkskort och smb. Vad är det som inte fungerar? Tycker själv att det är jättesmidigt.

Comment

Prova stänga av firewalls/internetdelning för felsökningens skull. När du fått det att fungera så aktivera en sak i taget av det du plockade bort.
            Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

ska man ha samma subnet när man har 2 nätverks kort...
              Har låtit bli o göra så för jag känner på mig att det kommer bli problem...

så jag får bråka vidare me min roouter

Comment

Samma subnät? På båda korten lr vad? Spelar ingen roll vad du har för subnät, du konfigurerar ju korten var för sig.

Comment

Kortens ip-adresser skall ligga på olika subnät. Subnetmasken kan vara samma, det beror ju på respektive nätverkskorts adress-serie.

T.ex. 192.168.0.x på ett kort, 192.168.1.x på det andra kortet, båda med subnetmask 255.255.255.0

Men det skulle ju lika gärna kunna vara någon helt annan adress på ett av korten och en subnetmask 255.255.0.0 osv.
                  Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Behöver man något speciellt program för att kunna koppla upp boxen mot nätet, om man kör med två nätverkskort, eller går det att göra ändå?

Mitt största problem just nu är att mina två nätverkskort börjar bråka om vilket kort som skall koppla upp sig mot nätet, så ibland måste jag stänga av kopplingen mot boxen för att kunna surfa.

Det ultimata vore ju att få uppkopplingen att funka till boxen, så att man kan spela online, samt utnyttja de lite mer obskyra funktionerna i t.ex. avalaunch.

(...och för alla intresserade kan jag meddela att jag nu slitit mitt hår. ORDENTLIGT! Inte ett hårstrå finns numera kvar av min föredetta storslagna kalufs. Jag är lika kal om huvudet som en smiley! )
                    Last edited by Bam-Bam; 2004-06-04, 12:48.

Comment

Nja du behöver ju nån slags routerprogramvara.. men om du har xp så finns det från början. Välj bara "dela ut internetuppkoppling". Vad kör du med för nätadress till det interna nätet? 192.168.0 lr?

Comment

Det absolut lättaste e ju faktiskt att köra en vanlig router...
                        typ en d-link 604 eller nått...
                        Så länge man har alla inställningar rätt så funkar det skit bra!

så slipper man klydda me 2 olika nät!

Comment

Lättast vet jag inte, är väl ungefär lika svårt bägge två men två nätverkskort är ju billigare iaf.. Fast snyggaste lösningen är ju helt klart en router.

Comment

Jo, som jag sa tidigare, så "bråkar" båda nätverkskorten om vilket av dem som skall koppla upp mot nätet. Jag kör XP, och har konfigurerat nätverket så att det "ska" stämma, men när jag sedan kollar IP-adresserna på korten efter att ha kört igång både internet och ftp:n till boxen, så har xboxkortet plötsligt fått helt andra inställningar, bl.a. samma subnät som internetkortet.

Det känns som om det är fler än jag som har problem med två nätverkskort, kanske någon duktig och vänlig själ skulle kunna slänga ihop en guide. Eller åtminstone starta en ny grundtråd i forumet för xboxare med två nätverkskort.

Comment

Du hart inte råkat brygga nätverkskorten?

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X