Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

smb guide på svenska uppe...

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Nån som har ett bra svar på varför det ska vara så in i h*lvete krångligt att få SMB att funka ? Har precis installerat om Windows 2 ggr och första gången så fick jag det inte att funka men så helt plöstligt så funkade det efter att jag gått igenom denna guide säkert 10 ggr. Andra gången (nu) så VÄGRAR Xboxen att hitta min dator. Till sist kom jag på att man kunde köra ip nummer istället för datornamn och då funkade det.

Ska väl tillägga att jag kör Xboxen på ett eget nätverkskort eftersom Qwix (ladda upp spel) inte ville funka via router. Nån som har en aning om det sistnämnda ? Alla anslutningar funkar men så fort Avalaunch och Qwix ska börja kommunicera så hänger sig uppkopplingen bara.

Comment

• Original inlägg av hamstermjölk
      Jag har kollat igenom guiden och fått fram bookmarken på xboxen... men när jag trycker på den så kommer det fram en ruta med användarnamn och lösenord??
      Hej hej!

Känner mig något tjatig, eftersom det här ämnet behandlats en hel del. Men hittar verkligen ingen lösning på mitt problem (har suttit helt seriöst i 12 timmar idag och försökt få till streamningen)

Jag har samma problem som hamstermjölk beskriver, har följt guiden för xp till punkt och pricka flera gånger om. Och när jag ska öppna mappen jag delat ut i XBMC ber den om username o password, skriver in dem, sen frågar den om samma sak igen. Ingen framgång. Har dessutom lagt till dessa i:
      <bookmark>
      <name> Filmer </name>
      <path>smb://xbox:xbox@PC/Filmer</path>
      </bookmark>

I XBMC (build: XBMC-CVS_2006-02-12-T3CH) finns även en inställning där man kan fylla i username och password, men det gör inte heller någon skillnad. Det borde inte heller vara ett brandväggsproblem eftersom jag stängt av Win-brandväggen och stängt av Norton (sen är det bara routern, men den tillåter trafik mellan PCn och Xboxen enligt tidigare regler för ftp).

Skulle verkligen uppskatta hjälp i den här frågan, har inte hittat något i forumet som hjälpt hittills.

Edit: bör kanske nämna att i "SMB Share" i Settings står SMB IP som 192.168.0.106, var detta IP kommer ifrån har jag ingen aning om, (det är inte ens i närheten av varken xboxens, datorns eller routerns IP) borde jag öppna nåt på routern som tillåter trafik dit?
      Last edited by Ploki; 2006-02-21, 01:35. Anledning: kom på en sak till
      Ver. 1.6 <Smart XX>

Comment

• Istället för xbox:xbox skriver du in administratörsnamn och administratörslösen som du har på datorn

Comment

• prova med den förenklade sättet. Den kommer garanterat och fungera....

Comment

• Original inlägg av M@tte
            Istället för xbox:xbox skriver du in administratörsnamn och administratörslösen som du har på datorn
            men jag har inget lösen till datorn...
            Ver. 1.6 <Smart XX>

Comment

• skit i lösen skriv bara ip nummer eller namn på din data i nätverket <path>smb://192.168.1.5/movies/</path>
              eller
              <path>smb://namnpådata/movies/</path>

movies är namnet på "Share name" du angivit för mappen du delat ut

läs här http://manual.xboxmediacenter.de/wak...ToSamba&v=10p7
              Läs XBMC Manual och FAQ

Comment

• Nice att gräva upp en gammal Tråd.

Comment

• Original inlägg av mysiskatten
                  skit i lösen skriv bara ip nummer eller namn på din data i nätverket <path>smb://192.168.1.5/movies/</path>
                  eller
                  <path>smb://namnpådata/movies/</path>

movies är namnet på "Share name" du angivit för mappen du delat ut

läs här http://manual.xboxmediacenter.de/wak...ToSamba&v=10p7

Okej, jag tog bort lösen och det, men det funkar inte ändå. Det beror nog på att jag skapat en användare som heter xbox med lösen xbox?

<bookmark>
                  <name> Foton </name>
                  <path>smb://192.168.0.3/Filmer</path>
                  </bookmark>

Edit: har även provat den förenklade metoden nu, men den frågar fortfarande efter username och password.
                  Last edited by Ploki; 2006-02-21, 19:58.
                  Ver. 1.6 <Smart XX>

Comment

• Är du inte administratör på datorn då? du måste ha rättigheter om du ska kunna komma åt filerna på den dator du försöker komma åt och enklast är ju då att skriva in admin namn och lösen eller så kan du göra användaren xbox medlem i administratör...det fungerar även som vanlig användare oxå, men testa med admin först, om du nu kan det

Comment

• en sak till har du delat ut enheten som du försöker ansluta till?

Comment

• Original inlägg av M@tte
                        en sak till har du delat ut enheten som du försöker ansluta till?
                        Ja, jag har delat ut mappen, givit behörighet till xbox användaren och allt.

Hur gör jag xbox användaren medlem i Administratörer, ska jag bara ta bort Medlem i "Användare" och typ lägga till Administratörer?
                        Ver. 1.6 <Smart XX>

Comment

• ta bort xbox anv prån PC

Kör på Admin

Du verkar krångla till det.

edit:
                          Ser du mapparna du skrivit in i xbmc.xml filen i xbmc?
                          Last edited by mysiskatten; 2006-02-21, 21:32.
                          Läs XBMC Manual och FAQ

Comment

• Original inlägg av mysiskatten
                            ta bort xbox anv prån PC

Kör på Admin

Du verkar krångla till det.

edit:
                            Ser du mapparna du skrivit in i xbmc.xml filen i xbmc?
                            Hur menar du "kör på admin"? det kontot jag har för att logga in i windows, eller ska jag skriva admin i xbmc.xml filen?

Jag ser mapparna i XBMC, "Filmer", "foton" etc. Men när jag klickar så kommer en inloggningsruta upp.
                            Last edited by Ploki; 2006-02-21, 21:51.
                            Ver. 1.6 <Smart XX>

Comment

• menar att du loggar in i windows som admin.

Sedan kör du med <path>smb://192.168.0.3/Filmer</path> eller vad du hade för ip på datan.

Du har router va?

ser du mapparna har du ju gjort rätt i xbmc.xml

så felet borde liga på din dator med rättigheter osv
                              Läs XBMC Manual och FAQ

Comment

• Ja, precis. Jag kör som admin i windows.

har skrivit in <path>smb://192.168.0.3/Filmer</path>

enda skillnaden är att username xbox inte redan är inskrivet (antar att det blir det om man skriver: <path>smb://xbox:xbox@192.168.0.3/Filmer</path>) i inloggningsfönstret som kommer upp.

Ja, jag har router

Edit: Jag har stängt av Norton, så den brandväggen borde inte vara ett problem. Har lagt till xbox i Lokala säkerhetsprinciper och bland användare, så förstår inte var rättighetsproblemet kan ligga. Även när jag tar bort xbox användaren och provar med min vanliga windows användare (som är admin) så funkar det ju inte.
                                Last edited by Ploki; 2006-02-21, 23:14.
                                Ver. 1.6 <Smart XX>

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X