Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nätverk mellan Xbox och PC???

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• nätverk mellan Xbox och PC???

Jag har precis köpt ett nytt chippat xbox, så jag är inte så hajj på det hela än.
    Men jag vill koppla Xboxet till datorn så att jag kan se på filmer via xboxet. Så jag drog en twistad kabel mellan dom och fixa rätt ip och så. Sen gick jag in i Media Center och testa på SMB Workgroup... Men den säger bara "NT_STATUS_OBJECT_NAME_NOT_FOUND".
    Men så tittade jag runt lite på vissa forum och så och läste nått om Total Commander programmet, så jag testa de. Och de funka, jag hitta xboxet från datorn. Men inte datorn från xboxet??
    Kan någon förklara på ett enkelt sätt hur man löser detta tro?

Skulle uppskatta de!

Läs detta: SMB-guide på svenska
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=15068

Står nästan först i forumet...

Comment

skaffa en korsad tp kabel.

du verkar ju ha en "twisted" som inte fungerar så bra mellan data - data

kika här http://www.clasohlson.se/?AFP=store/...1&IsCampaign=N
      Last edited by mysiskatten; 2005-05-15, 12:03.
      Läs XBMC Manual och FAQ

Comment

Original inlägg av BigStream

Jag har gjort exakt som han har skrivit men det står invalid computername när jag ska gå in på bookmarken! Vad har jag gjort för fel? Tacksam för svar !
        Last edited by sarrow; 2005-05-15, 19:38.

Comment

Jovisst...!?

Original inlägg av BigStream

Jag har föjt detta men jag fattar typ ingenting, är liksom nybörjare.
          Jag hänger med tills när han börjar mixtra smo en galning i datorn i nått text dokument eller liknande.
          Det jag vill är att se på filmer via nätverket mellan Xboxet och datorn. Jag orkar inte sitta och dra över filmerna hela tiden.....

Comment

NT_STATUS_OBJECT_NAME_NOT_FOUND så sår det för mig nu, då borde det inte vara nåt med connectingen?

<bookmark>
            <name> Anders O Johanna </name>
            <path>smb://192.168.0.2</path>
            </bookmark>

skriver jag så då står det FEL längst upp och sucess i mitten ?????
            Jag blir skogs tokig !!

Comment

har ni gjort exakt som det står i guiden och det inte fungerar så har ni en trasig kabel eller som jag förut, ni har en twisted ni ska ha en korsad (data till data kabel)

"kickin grandpa" du säger ju själv att du har en twisted tp kabel då är det ju inte så konstigt att det inte fungerar för dig

twisted kör du med om du har en hub/switch/router
              Last edited by mysiskatten; 2005-05-15, 22:55.
              Läs XBMC Manual och FAQ

Comment

mysiskatten:
                Han skriver även att det fungerar från dator->xbox så det är inte kabeln det är fel på. (Möjligen står duplex fel men det sölar ned/ skapar collision men det funkar oftast.)

kickin grandpa & sarrow:
                Jag har inte läst SMB-guiden men det låter som att du har stavat fel på namnet till den utdelade mappen i datorn. Har du rätt namn ifyllt under <samba> taggen? Speciellt workgroup.. Jag har även ett användarnamn och pass ifyllt där trots att jag inte har någon sådan användare på datorn.
                <samba>
                <workgroup>WORKGROUP</workgroup>
                <winsserver>-</winsserver>
                <debuglevel>0</debuglevel>
                <defaultusername>xbox</defaultusername>
                <defaultpassword>xbox</defaultpassword>
                </samba>
                Har du brandvägg? Kolla så att boxen får komma åt datorn då.

Sarrow: Har din dator IP-nummer 192.168.0.2? Är inte det din xbox?
                Mellanslag i namnet kanske inte strular till det men normalt bör ju sådant undvikas. I min settingsfil har jag ett / efter adressen(sist) i <path>.
                <bookmark>
                <name>SMB</name>
                <path>smb://192.168.0.1/</path>
                </bookmark>
                Kom ihåg att settingsfilen XboxMediaCenter.xml ska finnas både i E:\apps\xbmc och C:\

Lycka till!

Comment

Hur kollar jag så att boxen kan komma åt datorn då? Borde den inte göra det eftersom datorn kommer åt boxen via FTP?

Jag hittar inte på nåt ställe där det står SAMBA !!
                  Last edited by sarrow; 2005-05-16, 09:27.

Comment

SMB är förkortningen, sök på det.

I din xboxmediacenter.xml, har du en rad där det står "workgroup" sätt samma som din dator har.

På ett annat ställe står "default user name and password", sätt även det rätt.

Du kan sätta användarnamn & lösenord direkt i bookmarket, men smidigare och ändra default om du använder samma användarkonto mot alla share's.

Bara senaste versionerna av XBMC som låter dig skriva in användarnamn och lösen direkt från consolen om den inte lyckas authenticera sig mot share't.

99% säker på att det är felet du gjort. (Eller inte gjort )

Comment

Vad menas med WORKGROUP vad är det och var hittar jag på det ?

Comment

Du ska döpa ditt hemnätverk till ngt tex hemma
                        "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Comment

Original inlägg av kickin grandpa
                          Jag har föjt detta men jag fattar typ ingenting, är liksom nybörjare.
                          Jag hänger med tills när han börjar mixtra smo en galning i datorn i nått text dokument eller liknande.
                          Det jag vill är att se på filmer via nätverket mellan Xboxet och datorn. Jag orkar inte sitta och dra över filmerna hela tiden.....

Twistad kabel? Ta en vanlig patchkabel Fixa en vanlig nätverksanslutning anv. xbox user: xbox. Lägg den så att den är i samma arbetsgrupp som ditt ev. övriga nätverk.
                          Det är lättare än du tror. Jag ser på filmer strömmande från datorn. Jag kan t.o.m. surfa på nätet med ett krattigt xboxprogram. Lite bökigt att se sidorna bara.

Just nu ser jag avsnitt 16-22 på "Lost" med svensk text å allt.....

Comment

nu har jag provat att sätta namn på datorn och han säger iaf acess denided!
                            Så här har jag skrivit !

<bookmark>
                            <name>hemma</name>
                            <path>smb://192.168.0.1/d:/</path>
                            </bookmark>

<samba>
                            <workgroup>hemma</workgroup>
                            <winsserver>-</winsserver>
                            <debuglevel>0</debuglevel>
                            <defaultusername>xbox</defaultusername>
                            <defaultpassword>xbox</defaultpassword>
                            </samba>

<!-- <bookmark> !-->
                            <!-- <name>hemma</name> !-->
                            <!-- <path>smb://</path> !-->
                            <!-- </bookmark> !-->

Comment

Klickar jag på ikone "Mina nätverksplatser" så i vänstermarginalen har jag ett alternativ som jag kan välja "Lägg till en nätverksplats".
                              Klicka på den och följ anvisningarna

När den guiden är färdig så ser iaf minxboxanslutning ut så här ftp://xbox:xbox@192.168.2.153/ när jag klickar "egenskaper" på den.

I denna rad är ftp:// var datorn ska leta xbox:xbox är användarnamn:lösenord till xboxen @192.168.2.153/ är dess IP

I mitt övriga nätverk har mina andra datorer 51 och 52 på slutet.

Se till att du har samma IP inskrivet i din xbox samt att du väljer fast IP och inte DHCP i boxen

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;)
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X