Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fel filnamn på musik-filerna

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Fel filnamn på musik-filerna

Hejsan!
    Jag har ett litet problem när jag ska spela upp musik i xbmc, musiken spelas upp bra och så det är inte det som är problemet. Nej det är att namnen på låtarna som inte stämmer, ni vet när man ser på en låtfil så har man döpt den till tex. "05 - Smoke on the water.wma". Men så står det inte i xbmc, där står det först nummret, sen artistnamnet och sen låtnamnet, som tex. "05 - Deep Purple - Smoke on the water".

Nu är iof. inte det något problem, men på de låtar som inte har något låtnamn inne i egenskaper och man har ca. 100 låtar i en och samma mapp så orkar man verkligen inte döpa om alla. Så då heter de istället typ bara "Blandade grupper -", inget låtnamn, inget nummer. Så nu undrar jag om man kan ändra så att det står det namnet som man har på filen på datorn?

Hoppas ni fattar
    Original inlägg av rejjo, 5 april -06

"Har du inget och göra, skriv en guide!"

Det är väl ID3 taggarna som läses av, va? Om jag inte har fel så ska man kunna skriva om dem med ett program automatiskt. Kommer inte ihåg just nu vad det hette.... Det gick till så att man laddade låtarna som skulle fixas, så kollade programmet på filnamnen, sökte på dem i en databas på internet, och skrev om taggarna till rätt album/artist. Kunde visserligen bli fel ibland, tex om man hade en best of skiva med nån artist, så kunde den skriva urrsprungsalbumen istället....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Comment

Ok, låter jädrigt bra, försök komma på vad det heter plz!!

Comment

Här är något liknande: http://www.download.com/TagScanner/3...ml?tag=lst-4-1

Den döper om ID3 taggarna efter filnamnet...
        "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
        Maxtor D-Max 200gig
        v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Comment

kan välja att den inte ska läsa id3 taggarna i settings - music

då heter den vad den är döpt till och ingen ifo kommer fron id3 taggen.
          Läs XBMC Manual och FAQ

Comment

Tackar för svaren, löste det just själv, men jag gjorde som du sa mysiskatten, gick in i inställingar > min musik > filer > avaktivera id3-taggar eller något i den stilen. Men tack för hjälpen iaf!

Comment

Okej klurade ut en till fråga; Om man byter till xbmc (har evox nu) som dash, kan man då ha tillgång till evox? Nu kan jag välja både avalaunch och xbmc i menyn i evox men kan man göra likadant när man använder xbmc?

Comment

ja i menyn program kommer man åt allt man har på boxen
                "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Comment

Tack, har fixat sig nu, har xbmc som dash nu istället

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                  Auto-Saved
                  Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p
                  x
                  Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                  x
                  x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                  Working...
                  X