Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Små subtitles

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Små subtitles

Nån som vet hur man kan ändra text storleken på subarna de blev så små när jag installera nya Xbox Media Player 2.4 nån som har nån anning???

Kolla din gamla skin fil i XBMP du hade kanske andra inställningar där i:
    <subtitle>
    <description>Truetype subtitle parameters</description>
    <position>360,460</position> <---VAR PÅ SKÄRMEN TEXTEN SKA VISAS
    <fontheight>23</fontheight> <---FONT STORLEK
    <color>0XFFFFFFFF</color> <---FONT FÄRG
    </subtitle>

Du kan även kopiera över med den gammla in på den i XBMP 2.4
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Comment

nån som vet hur man ändrar storleken på subtitles när man kör subtitles av typen "MPlayer" istället för "TrueType"?

MPlayer-subtitles är mycket finare än de kantiga TrueType-motsvarigheterna, men, som sagt, jag vet inte hur man byter storlek eller position på dem, hittar inget i skin.xml heller... nån som vet?

Comment

Mplayer ser du hur man gör ovan.
        För truetype skall man ha ett större teckensnitt i media mappen.
        "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Comment

Nej, det där förklarar hur man gör för *truetype* subtitles, har redan prövat och det går bra. För MPlayer måste man däremot ladda hem större typsnitt. Det har jag gjort och det gick bra.

Dock har jag nu ett nytt bekymmer; hur ändrar man positionen på MPlayer-subtitles? Vore ju trevligt om man kunde positionera dem i det svarta under bilden (om man har 4:3 TV).

Comment

Det är ju det jag har skrivit i min tråd överst, hur man skall göra!
            TrueType kan du ta en i datorn typ verdana som jag gjort, kanske var lite otydlig ang det tråden ovan?!

<subtitle>
            <description>Truetype subtitle parameters</description>
            <position>xxx,xxx</position> <---VAR PÅ SKÄRMEN TEXTEN SKA VISAS
            <fontheight>23</fontheight> <---FONT STORLEK
            <color>0XFFFFFFFF</color> <---FONT FÄRG
            </subtitle>

xxx,xxx=valfri position typ 560,460

Comment

Det du pratar om är positionering av *truetype* subtitles, jag pratar om positionering av *MPlayer* subtitles. De parametrar du talar om påverkar inte *MPlayer* subtitles överhuvudtaget.

Comment

Jag har texten i det svarta fältet & i playern i filmen

Comment

isf använder du väl *truetype*-subtitles då?

Comment

Har storlek 25 på texten & den är gul

Comment

jaaaa men du haaar *truetype* subtitles, inte *mplayer* subtitles. det är *skillnad* på *truetype* subtitles och *mplayer* subtitles.

du pratar om *truetype* subtitles, jag frågar om *mplayer* subtitles.

de parametrar du pratar om gäller *truetype* subtitles, jag efterfrågar information om hur man positionerar *mplayer* subtitles.

*mplayer* subtitles är en annan sorts subtitles (inte *truetype* subtitles) med bättre kantutjämning, till synes mha alfa-kanaler.

Comment

när jag väljer MPLYER så får jag samma gula textstorlek som när jag väljer det andra, fasst då i själva filmen inte i det svarta.

Comment

mao så gäller inte skin.xml's positionsparameter för *mplayer* subtitles....

nån som vet hur man positionerar *mplayer*-subtitles?

Comment

prova med en sträng för mplayer<description>Mplayer subtitle parameters</description>

Comment

nån annan, som faktiskt *vet*?

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :(
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X