Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

RelaX och switch!

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• RelaX och switch!

Hej!

Jag har xboxen kopplad till mitt nätverk via en d-link switch. Jag undrar om man kan konfigurera XBMP att ansluta till RelaX (på pc:n) via en "no-ip" adress (som pekar på pc:ns ip), dvs. en "mindator.myftp.org", eftersom jag vill kunna köra nätverket med dynamiska IP-adresser, dvs både datorn och xboxen tilldelas unika IP-adresser av min ISP (BBB). Detta verkar nämligen vara enda* sättet att få xboxen ansluten till pc:n MED internetanslutningen aktiv (så att jag kan använda shoutcast).

Jag har fixat en "statisk" IP hos No-IP.com och ställt in följande i XBMP:s config.xml:

<music>
    <visible>true</visible>
    <share>
    <name>Relax Share</name>
    <url>$ROOT$Musik@http://xxx.myftp.org:1400</url>
    <cachesize>256</cachesize>
    </share>

Men det funkar inte... Är det nåt jag missat?

Tack på förhand
    Fredrik Bergman, Uppsala

* jag vet att det finns andra sätt också, se min tråd under Nätverksspel/Live.
    Last edited by fr0d0; 2003-08-02, 17:22.

Kolla om du hittar lite inställningar om dns server också isåfall...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Originally posted by Hansi
      Kolla om du hittar lite inställningar om dns server också isåfall...
      Hej

Vore trevligt om du kunde utveckla det där lite . I XBMP:s config.xml hittar jag inget om DNS-server.

/Fredrik B, Uppsala

Comment

Kolla evox.ini / settings i evolution-x istället, där kan du ställa in DNS-servrarna. Kan ju vara så att boxen av någon anledning inte får ordning på dom via dhcp.

[Network]

SetupNetwork = Yes
        StaticIP = No
        Ip = 192.168.0.3
        Subnetmask = 255.255.255.0
        Defaultgateway = 192.168.0.1
        DNS1 = 0.0.0.0
        DNS2 = 0.0.0.0
        SkipIfNoLink = No
        SetupDelay = 10

Du har även följande i config.xml för xbmp, prova sätt nameserver adressen och ta bort *-orna.

<local>
        <!-- remove the asterisks to set local address and gateway statically -->
        <nameserver*>192.168.3.1</nameserver*>
        <address*>192.168.1.3</address*>
        <subnet*>255.255.255.0</subnet*>
        <gateway*>192.168.1.1</gateway*>
        <thumbnails>e:\apps\xbmp\thumbnails</thumbnails>
        <bookmarks>e:\apps\xbmp\bookmarks</bookmarks>
        <imdb>e:\apps\xbmp\imdb</imdb>
        <home>e:\apps\xbmp</home>
        <playlists>e:\playlists</playlists>
        <subtitles>e:\subtitles</subtitles>
        <timeserver*>time.windows.com</timeserver*>
        </local>
        Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Förresten, varför har du skrivit http:// det har ju inte där att göra...

Comment

Hej,

nu har jag prövat följande:
            a) evox.ini

[Network]

SetupNetwork = Yes
            StaticIP = No
            Ip = 192.168.0.3
            Subnetmask = 255.255.255.128 (<-- Tilldelad av BBB)
            Defaultgateway = XXX.myftp.org
            DNS1 = 0.0.0.0 (<-- Här har jag även prövat att skriva in
            DNS2 = 0.0.0.0 av BBB tilldelade DNS)
            SkipIfNoLink = No
            SetupDelay = 10

Subnetmasken och DNS-servrarna skrev jag in manuellt efter att ha kollat upp vad jag tilldelats av BBB i PC:ns nätverksinställningar...

b) config.xml

<local>
            <!-- remove the asterisks to set local address and gateway statically -->
            <nameserver>XXX.myftp.org</nameserver>
            <address*>192.168.0.3</address>
            <subnet>255.255.255.128</subnet> (<-- samma som ovan)
            <gateway>XXX.myftp.org</gateway>
            <thumbnails>f:\apps\xbmp\thumbnails</thumbnails>
            <bookmarks>f:\apps\xbmp\bookmarks</bookmarks>
            <imdb>f:\apps\xbmp\imdb</imdb>
            <home>f:\apps\xbmp</home>
            <playlists>f:\playlists</playlists>
            <subtitles>f:\subtitles</subtitles>
            <timeserver*>time.windows.com</timeserver*>
            </local>

===========

<music>
            <visible>true</visible>
            <share>
            <name>Relax Share</name>
            <url>$ROOT$Musik@XXX.myftp.org</url>
            <cachesize>256</cachesize>
            </share>

När jag använder dessa inställningar kan xboxen ansluta till RelaX, dock funkar det inte att lyssna på shoutcast radio. Det som finns lokalt funkar...

Mvh,
            Fredrik Bergman, Uppsala

Comment

Om du ändrar subnet mask till 255.255.255.0 så blir det nog ännu bättre.

Comment

Nu har jag ändrat subnet mask till 255.255.255.0. Funkar i alla fall inte. Ska jag skriva in de DNS-servrar som PC:n använder i evox.ini, eller ska jag lämna blankt (0.0.0.0)?

/Fredrik B

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                Auto-Saved
                Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;)
                x
                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                x
                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                Working...
                X